Dolný Červený kríž

17.06.17
V poslednom období sa v Bratislavskom lesoparku začalo diať aj niečo, čo je pozitívne pre turistov, a nielen holoruby stromov. Keď sme na Štefana pri výstupe na Veľkú Baňu prišli na lúku Dolný Červený kríž, zistili sme, že starý prístrešok je strhnutý a stavajú nový.

Koncom apríla 2017 som sa pri putovaní po kopcoch lesoparku, kam nevedú značky, zastavil aj tu a zistil som, že prístrešok je hotový. A čuduj sa svete, je tu vybudovaný priestor pod strechou, kde sa dá krásne prespať. Iste, vzhľadom na blízkosť mesta, nie je to pre tulákov neprebádanými končinami, ale ak chcete svojho malého potomka vziať na prvé prenocovanie v „divočine“ alebo v kruhu turistických kamarátov spraviť oslavu v prírode, máte tu ideálnu možnosť v prípade nečakaného dažďa prespať v suchu. Trošku nechápem zmysel druhého podstrešného priestoru, kam nevedú schody, ale možno ich tam ešte spravia.

Ak sa o zmysle rozhľadne postavenej kúsok pod televíznou vežou na Kamzíku dá polemizovať, ak o cene za prenocovanie v Dome na strome (100 €) neďaleko Kačína, je škoda čo i len hovoriť, vybudovanie prístreška na Dolnom Červenom kríži ma núti Správe Bratislavského lesoparku (ak ho vybudoval?) zatlieskať. A keby ich pribudlo čo i len v Malých Karpatoch na Štefánikovej magistrále ešte aspoň desať, priam by moja tulácka duša zaplesala.

• Najjednoduchší je z Rače po vystúpení z električky na Detvianskej ulici a potom buď po zelenej alebo modrej značke.
  • Po zelenej k Zbojníčke a potom doprava po červenej (3,9 km).
  • Po modrej a keď zabočiť nad krčmou U Troch zajacov doprava, rovno do kopca po ulici a pomedzi záhrady (3,12 km).
  • Po modrej až po novovybudovaný polder (suchá nádrž), a potom rovno po ceste na lúku (3,52 km).
  • Po červenej od Kamzíka alebo z Bieleho kríža.

Prístrešok sa nachádza na veľkej lúke, po okraji ktorej ide po asfaltke červená značka Štefánikovej magistrály. Na betónovom základe nesie 12 drevených stĺpov sedlovej strechy pokrytú asfaltovým šindľom. Na oboch koncoch je pod strechou vybudovaná podlaha, ukončená zábradlím. Do tohto priestoru z ľavej strany vedú schody a na podlahe sa v pohode vyspí 10 ľudí. Hoci čelná stena nie je celkom tesná, pochybujem, že v prípade dažďa by sa cez tenké škáry, dostal dnu dážď. Strecha je totiž trochu ešte vysunutá dopredu.

Uprostred prístreška je grilovacie ohnisko s odvodom dymu do komína. Je tu päť stolov s desiatimi lavicami, všetko z mohutného dreva. Okolo ohniska je štrk a stoly stoja na drevenej podlahe. Na lúke je ešte jeden altánok s vonkajším ohniskom, betónový ping-pongový stôl, odpadkové koše a veľký kríž. Keďže je naokolo les, určite sa v ňom nájde dosť dreva vhodného na založenie ohňa. Kúsok za prístreškom sú v lese suché záchody. Nad lúkou sa vypína kopec Veľká Baňa (444 m). Je z neho krásny výhľad, výstup trvá asi 10 minút a kúsok pod vrcholom je malá jaskyňa (jama v skale) ako pozostatok banskej činnosti.

Na červenej sa veľmi blízko nachádzajú dve studničky – Zbojníčka a Himligárka. Hoci je na nich nápis nepitná voda, my vodu zo Zbojníčky používame pri silvestrovských ohňoch asi 35 rokov a nikomu sa nikdy nič nestalo.

Dolný Červený kríž 22/06/17 12:54 2 príspevky

Túra GSB: Nýdek – Kiczory – Korcháňovci Keď som po návrate z päťdňového putovania po trase Čierne pri Čadci – Kiczory – Markowe Szczawiny – Oravská Polhora zistil, že sme išli od Kiczory vlastne Glówny Szlak Beskidzki (GSB, slovensky Hlavná beskydská magistrála), ktorý ide v dĺžke 498 km od Ustrona po Wolosate, zatúžil som trasu prejsť celú. Samozrejme, po častiach, a tak som na tri dni voľna v septembri naplánoval ďalšie putovanie. Dlho som okolo nejakého vandru nemal toľko peripetií, ale napokon všetko dobre dopadlo. 16/10/17 Miroslav Svítek Orava a Kysuce, Česko, +
Túra Čierna Hora - Prokletije - výstup na Zla Kolata Náš T. O. Bjatek zorganizoval koncom augusta 2017 deväťdňový letecký zájazd do Čiernej Hory. Keďže jeho súčasťou, okrem spoznávania kultúrnych pamiatok, bola hlavne turistika v NP Prokletije a NP Durmitor, rád som sa prihlásil. Po prílete do Podgorice sme sa autobusom presunuli ku Plavsko jezero a ubytovali sa v penzióne Šarkinoviči, oproti mestečku Plav. 03/10/17 Miroslav Svítek Svet
Prístrešok Vodná nádrž Plášťovce Počas dvoch pobytov v Dudinciach som navštívil všetky okolité dediny, až na Plášťovce. Takže nastal čas sa tam v jedno slnečné poobedie po liečebných procedúrach vybrať. Keďže tam samozrejme nevedie žiadna značka, pohyboval som sa po poľných cestičkách. Keď som pri poľovníckej chatke na Babe, opísanej pri minulom pobyte, odbočil doprava a cez kopec Babica zišiel k vodnej nádrži Plášťovce, našiel som tam prístrešky, o ktorých je škoda sa nezmieniť. 30/09/17 Miroslav Svítek Krupinská planina

Cyklotúra Okolo Vršatca z Pruského V letných horúčavách v poslednom čase nahrádzam turistiku cykloturistikou. Z domácich končín sa občas presúvam do atraktívnejších, horských lokalít, kde mi nejde tak o cyklistický výkon, ale skôr o „zrýchlenú“ turistiku – najmä dolu kopcom. Tentoraz padla voľba na Vršatec - jedinečné zoskupenie brál, vypínajúce sa nad Ilavskou kotlinou. Skaliská boli ešte v časoch dinosaurov súčasťou obrovskej útesovej bariéry, ktorú neskôr tlak vznikajúcich Karpát v dvoch fázach rozdrvil, zároveň však niektoré bralá vytlačil na povrch. dnes Peter Straka Biele Karpaty
Test Asolo Kongur GV – celokožené turistické topánky Toto je test a recenzia celokožených – nubukových goretexových topánok Asolo Kongur GV, v článku nájdete moje komentáre, hodnotenia, ale aj denníkové záznamy, ktoré som počas niekoľkých mesiacov zapisoval po bezprostrednej skúsenosti s používaním. Na internete som ich našiel v tom čase v cene typicky do 240,- €. Test prebiehal od júna 2017. Komu sa nechce čítať ako sa topánky správali na rôznych terénoch, nech rovno preskočí do sekcie “Hodnotenia”. včera Pavol Timko Obutie
Beh Dovolenka v Tirolsku Musím sa priznať, najprv som k Rakúsku aj k Nemecku mal nejaký divný odpor, ale takéto nezmyselné predsudky treba jednoducho prekonať. Raz som bol v Tirolsku, ale to bolo na 2 dni v bláznivých 90-tych rokoch. Teraz som si to konečne užil. A neľutujem. A nikdy na to nezabudnem. Bola to krásna dovolenka. V práci som sa potom z nej zotavoval... 17/10/17 Robo Verseghy Svet

Dolný Červený kríž 22/06/17 12:54 2 príspevky
    • Malé Karpaty: Bratislavský lesopark - lúka Dolný Červený kríž

• 10 ľudí na drevenej podlahe s vlastným spacím vakom a karimatkou

• studničky Zbojníčka a Himligárka

• Bratislava-Rača, Detvianska ulica (električka č. 3 a 5)