Dolný Červený kríž

17.06.17
V poslednom období sa v Bratislavskom lesoparku začalo diať aj niečo, čo je pozitívne pre turistov, a nielen holoruby stromov. Keď sme na Štefana pri výstupe na Veľkú Baňu prišli na lúku Dolný Červený kríž, zistili sme, že starý prístrešok je strhnutý a stavajú nový.

Koncom apríla 2017 som sa pri putovaní po kopcoch lesoparku, kam nevedú značky, zastavil aj tu a zistil som, že prístrešok je hotový. A čuduj sa svete, je tu vybudovaný priestor pod strechou, kde sa dá krásne prespať. Iste, vzhľadom na blízkosť mesta, nie je to pre tulákov neprebádanými končinami, ale ak chcete svojho malého potomka vziať na prvé prenocovanie v „divočine“ alebo v kruhu turistických kamarátov spraviť oslavu v prírode, máte tu ideálnu možnosť v prípade nečakaného dažďa prespať v suchu. Trošku nechápem zmysel druhého podstrešného priestoru, kam nevedú schody, ale možno ich tam ešte spravia.

Ak sa o zmysle rozhľadne postavenej kúsok pod televíznou vežou na Kamzíku dá polemizovať, ak o cene za prenocovanie v Dome na strome (100 €) neďaleko Kačína, je škoda čo i len hovoriť, vybudovanie prístreška na Dolnom Červenom kríži ma núti Správe Bratislavského lesoparku (ak ho vybudoval?) zatlieskať. A keby ich pribudlo čo i len v Malých Karpatoch na Štefánikovej magistrále ešte aspoň desať, priam by moja tulácka duša zaplesala.

• Najjednoduchší je z Rače po vystúpení z električky na Detvianskej ulici a potom buď po zelenej alebo modrej značke.
  • Po zelenej k Zbojníčke a potom doprava po červenej (3,9 km).
  • Po modrej a keď zabočiť nad krčmou U Troch zajacov doprava, rovno do kopca po ulici a pomedzi záhrady (3,12 km).
  • Po modrej až po novovybudovaný polder (suchá nádrž), a potom rovno po ceste na lúku (3,52 km).
  • Po červenej od Kamzíka alebo z Bieleho kríža.

Prístrešok sa nachádza na veľkej lúke, po okraji ktorej ide po asfaltke červená značka Štefánikovej magistrály. Na betónovom základe nesie 12 drevených stĺpov sedlovej strechy pokrytú asfaltovým šindľom. Na oboch koncoch je pod strechou vybudovaná podlaha, ukončená zábradlím. Do tohto priestoru z ľavej strany vedú schody a na podlahe sa v pohode vyspí 10 ľudí. Hoci čelná stena nie je celkom tesná, pochybujem, že v prípade dažďa by sa cez tenké škáry, dostal dnu dážď. Strecha je totiž trochu ešte vysunutá dopredu.

Uprostred prístreška je grilovacie ohnisko s odvodom dymu do komína. Je tu päť stolov s desiatimi lavicami, všetko z mohutného dreva. Okolo ohniska je štrk a stoly stoja na drevenej podlahe. Na lúke je ešte jeden altánok s vonkajším ohniskom, betónový ping-pongový stôl, odpadkové koše a veľký kríž. Keďže je naokolo les, určite sa v ňom nájde dosť dreva vhodného na založenie ohňa. Kúsok za prístreškom sú v lese suché záchody. Nad lúkou sa vypína kopec Veľká Baňa (444 m). Je z neho krásny výhľad, výstup trvá asi 10 minút a kúsok pod vrcholom je malá jaskyňa (jama v skale) ako pozostatok banskej činnosti.

Na červenej sa veľmi blízko nachádzajú dve studničky – Zbojníčka a Himligárka. Hoci je na nich nápis nepitná voda, my vodu zo Zbojníčky používame pri silvestrovských ohňoch asi 35 rokov a nikomu sa nikdy nič nestalo.

Dolný Červený kríž 22/06/17 12:54 2 príspevky

Túra Sebechleby – Mladá Hora – Šipice – Dudince V októbri 2016 som sa po druhýkrát ocitol v kúpeľoch Dudince na rehabilitačnom pobyte. Keďže liečebné kúry prebiehali zásadne doobeda, mal som dosť času na turistické vychádzky. Pred rokom som prešiel skoro všetko, čo sa dalo vidieť v širšom okolí a hoci som mal zopár dobrých tipov, pre zlé autobusové spojenie sa mi napokon podarila len jedna väčšia túra. 18/08/17 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy, Podunajsko
Túra Předín – Třebíč, Náměšť nad Oslavou – Sobotovice Koncom augusta 2016 boli tri dni voľna a nikto sa ku mne nechcel pridať na vander za siedmimi rozhľadňami medzi Třebíčom a Brnom. Krásne som si trasu logisticky vyriešil a vyrazil som sám. Najprv klasicky ráno Slovenskou strelou do Brna a potom autobusom do Předína, dedinky neďaleko Třebíča. 18/07/17 Miroslav Svítek Svet
Reportáž Pochod Tábor – Prčice Rok sa s rokom zišiel a opäť som sa vybral na jednu z pätnástich peších trás DP Praha – Prčice. Tak ako na 50. ročníku pred dvomi rokmi, spoločnosť mi robili kamarátka Ivana s bratom. Do Prahy som sa vybral v piatok po práci vlakom RegioJetu a napriek tomu, že som si kúpil lístok do vagónu bez obsluhy, cesta prebehla pohodlne. Trošku ma vyplašila predpoveď počasia, zamračené, 11 °C, 70 % predpoklad zrážok počas celého dňa. Zodpovedalo tomu zvolené oblečenie, ale napokon aspoň nepršalo. 11/07/17 Miroslav Svítek Svet

PR Tipy a triky pre kempovanie Leto je tu a tak ako každý rok, mnohí z nás využijú možnosť vyraziť niekam za zaslúženým oddychom. Istotne ste aj vy uvažovali vymeniť hluk veľkomesta za útek do prírody. Leto je ideaálnym časom na kempovanie, preto sme si pre Vás pripravili tipy a triky, ktoré sa vám rozhodne pri kempovaní zídu. dnes sponzorovaný článok Začíname
Túra Ľubovnianske kúpele – Vysoká – Kolárovo a dole Do kúpeľov sa ľudia väčšinou chodia rekreovať a oddychovať – leňošiť. Niektoré v minulosti slávne kúpele už zanikli a niektorým miestam názov kúpele ostal, aj keď sa tam ľudia už nechodia liečiť. Takýmto prípadom sú Ľubovnianske kúpele, ktoré však stále vďaka veľkému hotelu, chatám a vlekom ostali atraktívnou rekreačnou lokalitou. No a keďže mnohí rekreanti neobľubujú len tak vylihovať a k relaxu potrebujú aj aktívny pobyt, opíšem jednu okružnú trasu z Ľubovnianskych kúpeľov, o ktorej existencii som sa dozvedel len náhodou, keď som v miestnom hoteli bol kamarátovi na svadbe. Trasa je značená len miestnym modrým značením, na mapách ju teda nenájdete. dnes Lukáš Varšík Levočské vrchy
Túra Okruh z Ružomberka cez Šiprúnske sedlá Tatry sú sezónne plné, a tak sa vyberám pre zmenu do Veľkej Fatry. Ranný presun trochu trvá, a tak sa rozhodujem ušetriť si časť výstupu lanovkou z Hrabova. Jednak aby som mala viac času na hrebeni, jednak po túre by som ešte nemala byť príliš unavená na šoférovanie. Stíham lanovku o desiatej, kabínka ma rýchlo vyvezie na Malinô brdo. Premáva v polhodinových intervaloch. Odtiaľto by sa dalo ísť ešte vyššie sedačkou, ale zasa chcem si aj trochu zašportovať, takže už len po vlastných. včera Soňa Mäkká Veľká Fatra a Choč

Dolný Červený kríž 22/06/17 12:54 2 príspevky
    • Malé Karpaty: Bratislavský lesopark - lúka Dolný Červený kríž

• 10 ľudí na drevenej podlahe s vlastným spacím vakom a karimatkou

• studničky Zbojníčka a Himligárka

• Bratislava-Rača, Detvianska ulica (električka č. 3 a 5)