Kaňon Vintgar
Kaňon Vintgar Zatvoriť

Túra Vodopád Savica a kaňon Vintgar s deťmi

Náš druhý deň v Júlskych Alpách (Julijske Alpe) sme sa rozhodli si spraviť výlet k vodopádu Savica, jednému z najznámejších v celom Slovinsku. Nakoľko pôjde len o krátky poldenný výlet, rozhodli sme sa ho skombinovať s kaňonom Vintgar, ďalším z veľmi známych a krásnych turistických cieľov v Slovinsku.

1 deň
leto – 04.07.2016
Slovinsko: Alpy (slovinsky Alpe) - Východné Alpy (Vzhodne Alpe) - Južné Vápencové Alpy (Južne Apneniške Alpe) - Júlske Alpy (Julijske Alpe) - Triglavský národný park (Triglavski narodni park)
bufet na konci kaňonu Vintgar
parkovisko na začiatku kaňonu Vintgar

Koča pri Savici – Slap Savica

Autom ideme na druhú stranu Bohinjského jazera, k dedinke Ukanc. Tu nás smerovníky vedú k parkovisku pod vodopádom, je to zároveň východisko k viacerým turistickým cieľom v okolí. Toľko autobusov a áut pokope som už dávno nevidela, nepochybne väčšina ľudí z nich mieri práve k vodopádu. Obe deti, skoro štvormesačného Patrika i desaťmesačnú Lauru dávame do šatky a nosiča. Ideme k drevenému domčeku, kde platíme vstupné, 3,- eurá. Peniaze vraj idú na údržbu chodníka k vodopádu a udržiavaný je veru pekne. Drevené schody a drevený chodník vedú miernym stúpaním až k vodopádu. Cesta vedie lesom a je tu dosť vlhko, treba dávať pozor a nepošmyknúť sa. Míňame ľudí najrôznejších vekových skupín, od detí v nosičoch a šatkách, po predškolský a školský vek, študentské zájazdy i zájazdy seniorov. Zrejme naozaj pôjde o jeden z najviac navštevovaných vodopádov.

Kúsok za dreveným domčekom, kde sa platí vstupné, sa môžeme pokochať výhľadom na jedno z ramien riečky Savica. Voda do vodopádu steká z Črno jezera a vo vodopáde sa delí na dve ramená, ktoré ďalej stekajú samostatne.

Výhľady sú počas cesty smerom k lanovke na Vogel. Lanovka prekonáva skoro tisícmetrové prevýšenie k chate Koča Merjesac. Okolie Vogelu je lyžiarskym strediskom a zároveň sú tu turistické trasy na rôzne dvojtisícovky. Je možné, že sa sem vyberieme niektorý ďalší deň. Teraz ideme miernym stúpaním po drevených schodoch k vodopádu Savica. Po približne 30 minútach sme tu. Vodopád je možné vidieť z dreveného altánku a pre lepšie fotografie k nemu krátkou zostupovou cestičkou prísť bližšie. Pre masový záujem to ale nie je možné. Som rada, že sa mi podarí spraviť fotografiu, kde nie je niekoho hlava. Dá to zabrať.

Vodopád má krásnu zelenkavú farbu, padá z výšky 78 metrov strmo dole a hoci je leto, je to naozaj mohutná masa vody. Na jar naň musí byť ešte úchvatnejší pohľad. Oplatilo by sa sem prísť mimo sezóny. Dlho sa tu nezdržujeme, uvoľňujeme miesto ďalším ľudom, ktorí sa sem valia a rovnakou cestou sa vraciame na parkovisko. Vodopád je veľmi pekný, odporúčam navštíviť každému, len skúsiť asi vystihnúť menej turisticky frekventovaný čas.

Kaňon Vintgar

Poobede sa autom vydáme k ďalšiemu dnešnému turistickému cieľu – kaňonu Vintgar. Od jazera Bohinj, kde sme ubytovaní, ideme smerom k jazeru Bled. Nejdeme ale hlavnou cestou, no zvolíme výhľadovejšiu trasu - serpentínový variant. Ideme cez dedinky Jereka a Koprivnik v Bohinj. Takto ešte viac spoznávame okolie. Parkujeme na parkovisku vyznačenom pre návštevníkov kaňona a v pokladnici si kupujeme lístky.

Vstupujeme do kaňona. Je dlhý 3,5 kilometra a ide sa cezeň po drevených lávkach a mostoch. Pod nami zurčí rieka Radovna. Je počuť hukot vody. Tečie pomedzi kamene, miestami pokojne, inokedy padá v podobe vodopádu či perejí. Má krásnu, priezračne modrú farbu. Kým na začiatku kaňonu rieka tečie v hĺbke asi 100 metrov pod nami, ako klesáme, dostávame sa na jej úroveň. Drevené lávky a mosty vystrieda kamenný chodník, popri ktorom sú postavení kamenní mužíci. Nad nami sa týčia obrovské skaliská a okolo nás sa všetko zelená. Vegetácia je tu naozaj bohatá. Jedine ľudí by mohlo byť menej. Nakoľko je kaňon obojsmerný, je potreba sa vyhýbať protiidúcim návštevníkom.

Asi po hodinke prichádzame k vodopádu Šum. Je obrovský a rozvodnený. Obrovská masa valiacej sa vody, ktorá padá z výšky 13 metrov dole. Nad ňou ide železničný most. Cestujúci, ktorí tadeto chodia vlakom, musia mať zážitok. Dole je postavená malá priehrada, voda z rieky je zrejme využívaná pre vodnú elektráreň. Dobrých 10 minút sa snažím fotiť, no je to proti slnku, z čoho som trochu sklamaná.

Ideme ešte krátky úsek cesty, až prídeme k bufetu. Tu kaňon končí, niektorí návštevníci sa kúsok odtiaľto kúpu v rieke. My sa otáčame a vraciame sa totožnou cestou späť k autu. Dnešný deň bol na krásne prírodné scenérie naozaj bohatý.

Obe poldenné trasy, ktoré sme dnes prešli, vodopád Savica i kaňon Vintgar, sú údajne jednými z najkrajších miest v Slovinsku. Určite ich odporúčam navštíviť. Krátke a nenáročné, vhodné i pre deti.