PR Garmont Dragontail

Myslím si, že medzi nami existuje len malé množstvo outdoorových nadšencov, ktorí by nepoznali slovné spojenie Garmont Dragontail. Je to pomenovanie pre “poctivo“ vypracované kožené topánky, ktoré sú “širokospektrálne“ využiteľné na ľahký trekking, Via Ferraty, bouldering, prístup k lezeckým stenám alebo trebárs aj na cestu do práce. Poznám dokonca zopár “maníkov“, ktorí tieto topánky využívajú aj počas jazdy na horskom bicykli... nuž veru, fantázii sa medze nekladú.

Rozlišujeme dve základné verzie. Prvou je verzia Garmont Dragontail LT, čo znamená “LIGHT TREKKING“. Druhá nesie pomenovanie Garmont Dragontail MNT, čo znamená “MOUNTAIN“. A obidve verzie sa vyrábajú buď s GTX® membránou, alebo bez nej.

“Eltéčková“ verzia má príjemne mäkkú podrážku, ktorá skvele tlmí nárazy... doslova ako papuče. Keďže temperamentne “dupocem ako slon“, tak túto vlastnosť dokážem počas dlhej chôdze určite oceniť. Tento typ podrážky má však pre mňa jednu veľkú nevýhodu – veľmi rýchlo ju “vychodím“, ale len z vonkajšej strany, keďže mám supináciu. Nebojte sa, nie je to žiadna nákazlivá choroba. Znamená to, že počas chôdze v okamihu kontaktu so zemou moje chodidlá našľapujú viac vonkajšou stranou. Preto som rada, že existuje aj verzia MNT. Rozdiel oproti predošlej LT verzii je v trošku tuhšej a hrubšej podrážke s tlmiacou medzipodrážkou a agresívnejším 6mm dezénom. Tlmenie je síce trošku menej komfortné, ale životnosť pri biomechanike mojich chodidiel je o dosť vyššia.

Obidve verzie majú výbornú trakciu na mokrej skale. Klamala by som, keby som tvrdila, že sa v nich nešmýka vôbec. Ale v porovnaní s podobnými topánkami iných nemenovaných značiek, v ktorých som sa predtým pohybovala, v Garmontoch sa mi šmýkalo omnoho menej. Čo sa týka pohybu v blatistom teréne, tak MNT verzia s hrubším dezénom má výhodu oproti LT verzii s drobnejším dezénom, ktorý sa pomerne rýchlo zanesie, a blato sa horšie “vydupáva“. V oblasti špičky na podrážke je lezecká zóna – Climbing Zone, vďaka ktorej sa dajú zvládnuť ľahšie lezecké výstupy, bouldering, zaistené ferratové cesty, prípadne aj lezenie na stromy, ploty a strechy.

“Dragonky“ disponujú sofistikovaným systémom šnurovania podobným lezečkám. Po celom obvode topánok sa nachádza gumová ochrana, za ktorú sa mi nohy “poďakujú“ hlavne počas chôdze po kameňoch. Aj napriek nízkemu strihu pomerne dobre fixujú nohu, a poskytujú dostatočnú stabilitu v teréne, kde by už možno boli vhodné vyššie kotníkové “botky“.

Prevedenie s GTX® membránou využívam hlavne v chladnejšom období roka, alebo keď je predpoklad, že počas môjho pohybu vonku budú intenzívnejšie zrážky, prípadne bude mokrá tráva, či nejaký plytký vodný tok, ktorý budem musieť prejsť. V teplejšom a suchšom počasí nosievam prevedenie bez membrány, a nepodlieham súčasnému módnemu trendu, že keď má Gore-Tex® suseda od vedľa, tak ja predsa nebudem horšia. Vtedy je podľa mňa membrána viac na škodu ako na osoh. Pretože membrána, nech je akokoľvek dokonalá, znižuje priedušnosť na minimum. A na prepotených chodidlách je potom zvýšené riziko tvorby nepríjemných otlakov. Bravčová koža s hrúbkou 1,8mm, z ktorej sú topánky ušité, je sama o sebe hydrofóbna a jazyk je zošitý spolu s “telom“ topánky. A keď im “pomôžem“ vhodným impregnačným sprejom, tak sa náhodných prehánok vôbec nemusím obávať.

Model Garmont Dragontail sa s menšími úpravami a v rôznych farebných prevedeniach vyrába už niekoľko rokov. Jedná sa “stálicu na topánkovom nebi“, ktorá mnohých nesklamala. Zatiaľ ani mňa. Takže pokiaľ sa bude stále vyrábať, v budúcnosti určite nezaváham, a opäť siahnem práve po tomto “dizajnérsky“ a funkčne vymakanom kúsku.