Dva plynové variče GSI outdoors

21.06.17
Značku GSI outdoor spájame najmä s premyslenými sadami outdoorových hrncov či rôznymi doplnkami pre outdoorové "stolovanie". Ponúkajú však aj dva plynové variče – jeden s priamym naskrutkovaním na kartušu (Pinnacle Canister Stove) a jeden samostatne stojaci s predohrevom (Pinnacle 4 Season Stove). V krátkosti som ich vyskúšal.

Konštrukcia

Oba variče sú si veľmi podobné. Majú rovnaký horák aj šírku a tvar ramienok. V oboch prípadoch má rošt priemer 138 mm. Odlišujú sa len tým, že jeden sa skrutkuje priamo na kartušu a druhý je samostojný. Z toho vyplýva aj mierna odlišnosť ramienok, ktoré v druhom prípade slúžia aj ako podpery, a preto majú aj mierne odlišný spôsob skladania. Ten je, na rozdiel od menšieho modelu, zložitejší a na prvýkrát sa trochu potrápite, kým zistíte, ako presne na to. Treba totiž otočiť nožičku do takej polohy, že spodná aj vrchná opora má dosť priestoru na vyklopenie. Po pár použitiach však rýchlo získate správny grif a rozloženie celého variča bude otázkou sekúnd.

Samostojná verzia má navyše ešte predohrev plynu a zrejme preto ju výrobca nazval štvorsezónny (4-Season). Pri použití v zime je však dobré zvoliť aj zodpovedajúcu plynovú zmes, predohrev nie je všeliek na chlad.

Oba variče používajú celosvetovo rozšírenú štandardnú turistickú plynovú kartušu so skrutkovacím ventilom. Použiť sa dajú 100 g, 230 g a 450 g verzie, avšak v prípade štvorsezónneho variantu najväčšiu kartušu neodporúčam, lebo hadička je pre takéto použitie trochu prikrátka.

Variče som skúšal s 1-litrovým titánovým ešusom MSR a stabilita sa mi v oboch prípadoch javila bezproblémová. Samostojný som používal aj s väčším 1,6-litrovým hrncom zo sady ALB forming AL-INOX a taktiež bola stabilita bezproblémová.

Súčasťou balenie je praktické puzdro.

Údaje výrobcu

Varič Výkon [BTU/h] Výkon1 [W] Hmotnosť
Pinnacle Canister Stove 8750 - 9629 2564 - 2821 68 g
Pinnacle 4-Season Stove 7800 - 9820 2285 - 2877 164 g

Krátky test

Variče som testoval v neskoro jarný teplý deň v Strážovských vrchoch. Bolo okolo 22 °C, takmer bezvetrie a varil som vodu z prameňa, ktorý mohol mať okolo 12 °C. Každé varenie som urobil dvakrát a dosiahnuté výsledky spriemeroval. Cieľom testu bolo získať približné údaje. Ako palivo bol použitý Primus Power Gas 4-season-mix v 230 g kartuši a JetBoil JetPower, čo je tiež zmes na celoročné použitie.

Výkon varičov som nedával naplno, snažil som sa, aby mi po krajoch unikalo čo najmenej tepla, a teda aby som minul čo najmenej plynu. Výsledky nájdete v tabuľke nižšie.

Objem varenej vody = 800 ml.

Varič Čas Spotreba / 0,8 l Spotreba / 1 l 2
Pinnacle Canister Stove 7.04 12,9 g 16,1 g
Pinnacle 4-Season Stove 8.07 13,0 g 16,3 g

Mierne prekvapujúce pre mňa bolo, že štvorsezónnemu variantu trvalo varenie dlhšie. Pri tomto type variča človek nejako podvedome predpokladá, že ide o väčšiu "raketu", hoci v tomto prípade sú horáky oboch identické. Možno má predohrevová slučka vplyv na tlak. Zároveň boli ideálne teplotné podmienky a tak predohrev nemohol ukázať svoju silnú stránku pri nižších teplotách.

Variče sú schopné, jednoduché na použitie a nebude chybou po nich siahnuť. Na oboch sa mi páči ich nízka hmotnosť a absencia akýchkoľvek plastových častí. Vyhotovením pôsobia veľmi solídne a aj napriek tomu, že niektoré prvky sú priam minimalistické, nepôsobia nestabilne a nehýbu sa inam, ako sa majú.

Spotreba je v bežnej plynovovaričovej norme, no čas sa mi zdal trochu dlhší. Pokiaľ by ste obe hodnoty chceli výrazne zlepšiť, pomôže použitie s hrncom s výmenníkom tepla. Napr. s týmto hrncom sú oba variče kompatibilné vďaka ich úzkym ramienkam.

Na záver dávam do pozornosti, že Canister Stove je možné kúpiť aj ako súčasť sady hrncov (napr. Pinnacle Dualist) a vtedy sada obsahuje aj praktické závetrie. Takéto sady sú označené ako complete.

1. Prepočítaná hodnota, výrobca uvádza len BTU/h ↩︎

2. Spotreba na liter je prepočítaná lineárne, testoval som iba s 800 ml ↩︎

Dva plynové variče GSI outdoors 21/06/17 00:00 nová téma

Test Termotričko Devold Hiking – univerzálne merino Merino vlna má už vybudované renomé. Mnohí turisti, skialpoši či horolezci majú termoprádlo z tohto prírodného materiálu radi, najčastejšie kvôli tomu, ako dobre odoláva zápachu. Jedným z popredných výrobcov je Devold, od ktorého vám predstavím novinku, model Hiking. 17/05/18 Ľubomír Mäkký Oblečenie
Test Bergans Rondane 18 – batoh (najmä) pre bike a beh Rondane 18 je malý batoh nórskej značky Bergans, zameraný najmä na bežcov a cyklistov. Pri tomto zameraní je však väčší, ako býva bežné a nájde preto uplatnenie najmä u tých z nich, ktorí so sebou radšej vezmú o niečo viac vecí alebo sa pri výbere orientujú na univerzálnejšie riešenia. Rondane 18 je totiž v pohode použiteľný aj na letnú jednodňovú turistiku bez technických ašpirácií, prípadne na bežky. 16/05/18 Ľubomír Mäkký Batohy
Predstavenie Batoh Lowe Alpine Alpine Ascent 40:50 Alpine Ascent je sesterským modelom batohu Peak Ascent, o ktorom som písal minulé leto. Majú veľa spoločného, najmä tvarom a výbavou, no verzia Alpine je určená do náročnejších podmienok. Ocenia ho najmä tí, čo šetria hmotnosť, no záleží im na odolnosti. K dispozícii som mal najväčší veľkostný variant, pričom výrobca ponúka aj 32- a 25-litrové verzie. 10/05/18 Ľubomír Mäkký Batohy

Chata Domček Horskej služby na Čertovici Pôvodná záchranná stanica Horskej služby na Čertovici dostáva nový šat a s ním aj nový účel, hoci význam ostáva podobný – pomáhať ľuďom na horách, teraz však ako útočisko pre turistov. Objekt sa nachádza priamo v horskom sedle Čertovica, tesne pod hrebeňom Nízkych Tatier, na liptovskej strane pod Penziónom STIV a motorestom. dnes Marek Šurina Nízke Tatry
Túra Juráňova dolina z Oravíc s trojročným dieťaťom Tento rok udrela jar naplno letnou silou. Nádhera jarnej prebúdzajúcej prírody je v letných teplotách v takom rozbehu, že si ju musíme vychutnávať dnes a teraz, o týždeň už možno bude neskoro. Prvomájový voľný deň naozaj volá: vykroč, dýchaj, voňaj, teš sa v prírode, nech si hocikde. Maťko s tatom ma vyzdvihnú v Lúčkach po ranných procedúrach. Na otázku: "Kam ideme?" dostanem odpoveď: "Uvidíš." včera Daniela Mäkká Západné Tatry
PR Užite si aktívne leto v Oščadnici Počtom obyvateľov najväčšia obec na Kysuciach patrí medzi najvýznamnejšie centrá letnej i zimnej turistiky na Slovensku. Nachádza sa v regióne Kysuce, 5 kilometrov od okresného mesta Čadca. Svoje si tu nájdu milovníci turistiky, cyklistiky, histórie, umenia i rodiny s deťmi. 24/05/18 sponzorovaný článok Iné

Dva plynové variče GSI outdoors 21/06/17 00:00 nová téma
    • GSI Outdoors

• Pinnacle Canister Stove
      Pinnacle 4-Season Stove

• plynové turistické variče

• Hmotnosť
    • 68 g – Pinnacle Canister Stove

• 164 g – Pinnacle 4-Season Stove

• rozmery, hmotnosť, konštrukcia, materiály, vyhotovenie, jednoduché použitie, spotreba v norme

• Nepáči sa mi
    • rýchlosť varenia

• 48 € – Pinnacle Canister Stove

• 74 € – Pinnacle 4-Season Stove

• Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.