Dva plynové variče GSI outdoors

21. 06. 2017
Značku GSI outdoor spájame najmä s premyslenými sadami outdoorových hrncov či rôznymi doplnkami pre outdoorové "stolovanie". Ponúkajú však aj dva plynové variče – jeden s priamym naskrutkovaním na kartušu (Pinnacle Canister Stove) a jeden samostatne stojaci s predohrevom (Pinnacle 4 Season Stove). V krátkosti som ich vyskúšal.

Konštrukcia

Oba variče sú si veľmi podobné. Majú rovnaký horák aj šírku a tvar ramienok. V oboch prípadoch má rošt priemer 138 mm. Odlišujú sa len tým, že jeden sa skrutkuje priamo na kartušu a druhý je samostojný. Z toho vyplýva aj mierna odlišnosť ramienok, ktoré v druhom prípade slúžia aj ako podpery, a preto majú aj mierne odlišný spôsob skladania. Ten je, na rozdiel od menšieho modelu, zložitejší a na prvýkrát sa trochu potrápite, kým zistíte, ako presne na to. Treba totiž otočiť nožičku do takej polohy, že spodná aj vrchná opora má dosť priestoru na vyklopenie. Po pár použitiach však rýchlo získate správny grif a rozloženie celého variča bude otázkou sekúnd.

Samostojná verzia má navyše ešte predohrev plynu a zrejme preto ju výrobca nazval štvorsezónny (4-Season). Pri použití v zime je však dobré zvoliť aj zodpovedajúcu plynovú zmes, predohrev nie je všeliek na chlad.

Oba variče používajú celosvetovo rozšírenú štandardnú turistickú plynovú kartušu so skrutkovacím ventilom. Použiť sa dajú 100 g, 230 g a 450 g verzie, avšak v prípade štvorsezónneho variantu najväčšiu kartušu neodporúčam, lebo hadička je pre takéto použitie trochu prikrátka.

Variče som skúšal s 1-litrovým titánovým ešusom MSR a stabilita sa mi v oboch prípadoch javila bezproblémová. Samostojný som používal aj s väčším 1,6-litrovým hrncom zo sady ALB forming AL-INOX a taktiež bola stabilita bezproblémová.

Súčasťou balenie je praktické puzdro.

Údaje výrobcu

Varič Výkon [BTU/h] Výkon1 [W] Hmotnosť
Pinnacle Canister Stove 8750 - 9629 2564 - 2821 68 g
Pinnacle 4-Season Stove 7800 - 9820 2285 - 2877 164 g

Krátky test

Variče som testoval v neskoro jarný teplý deň v Strážovských vrchoch. Bolo okolo 22 °C, takmer bezvetrie a varil som vodu z prameňa, ktorý mohol mať okolo 12 °C. Každé varenie som urobil dvakrát a dosiahnuté výsledky spriemeroval. Cieľom testu bolo získať približné údaje. Ako palivo bol použitý Primus Power Gas 4-season-mix v 230 g kartuši a JetBoil JetPower, čo je tiež zmes na celoročné použitie.

Výkon varičov som nedával naplno, snažil som sa, aby mi po krajoch unikalo čo najmenej tepla, a teda aby som minul čo najmenej plynu. Výsledky nájdete v tabuľke nižšie.

Objem varenej vody = 800 ml.

Varič Čas Spotreba / 0,8 l Spotreba / 1 l 2
Pinnacle Canister Stove 7.04 12,9 g 16,1 g
Pinnacle 4-Season Stove 8.07 13,0 g 16,3 g

Mierne prekvapujúce pre mňa bolo, že štvorsezónnemu variantu trvalo varenie dlhšie. Pri tomto type variča človek nejako podvedome predpokladá, že ide o väčšiu "raketu", hoci v tomto prípade sú horáky oboch identické. Možno má predohrevová slučka vplyv na tlak. Zároveň boli ideálne teplotné podmienky a tak predohrev nemohol ukázať svoju silnú stránku pri nižších teplotách.

Variče sú schopné, jednoduché na použitie a nebude chybou po nich siahnuť. Na oboch sa mi páči ich nízka hmotnosť a absencia akýchkoľvek plastových častí. Vyhotovením pôsobia veľmi solídne a aj napriek tomu, že niektoré prvky sú priam minimalistické, nepôsobia nestabilne a nehýbu sa inam, ako sa majú.

Spotreba je v bežnej plynovovaričovej norme, no čas sa mi zdal trochu dlhší. Pokiaľ by ste obe hodnoty chceli výrazne zlepšiť, pomôže použitie s hrncom s výmenníkom tepla. Napr. s týmto hrncom sú oba variče kompatibilné vďaka ich úzkym ramienkam.

Na záver dávam do pozornosti, že Canister Stove je možné kúpiť aj ako súčasť sady hrncov (napr. Pinnacle Dualist) a vtedy sada obsahuje aj praktické závetrie. Takéto sady sú označené ako complete.

1. Prepočítaná hodnota, výrobca uvádza len BTU/h ↩︎

2. Spotreba na liter je prepočítaná lineárne, testoval som iba s 800 ml ↩︎

Dva plynové variče GSI outdoors 21/06/17 00:00 nová téma

Test Hanwag Alverstone II GTX - moderné trekingové topánky AKTUALIZÁCIA – Nedajte sa zmiasť prvým dojmom, hoci tieto topánky vyzerajú technicky, svojím určením majú oveľa bližšie ku klasikám ako napr. Hanwag Alaska, než k topánkam do vysokých hôr. Rovnako ako Alaska, patria Alverstone II do trekkingového radu, sú kategórie B/C, majú rovnakú cenu, no vážia o takmer 200 g menej a majú výrazne odlišnú konštrukciu, ktorá sa podobá na minuloročnú novinku Tatra Light. 30/06/20 Ľubomír Mäkký Obutie
Podcast S Belom o Anjelovi na horách Belo počas nasledujúceho roka vystúpi na najvyššie kopce všetkých slovenských pohorí. Prečo sa tak rozhodol a čo to má spoločné s Dobrým Anjelom sa dozviete v 17. epizóde HIKING podcastu. 25/06/20 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Recenzia Bergans Trollhetta V5 75 – veľký trekingový batoh Spine2 je to hlavné, prečo sa tomuto batohu oplatí venovať pozornosť. Ide o odpružený chrbtový systém, ktorý tiež poskytuje značnú voľnosť pohybu. Pritom sa s ním celkom pohodlne nosia aj väčšie záťaže. Bergans tento batoh robí vo veľkostiach 75 a 95 litrov. My sme si vyskúšali menšiu z nich na víkendovke naťažko v Považskom Inovci – išlo o Kubkovu prvú dvojdňovku so spaním vonku. A ako to pri turistike s deťmi chodí, rodič musí takmer všetko odniesť sám. 24/06/20 Ľubomír Mäkký Batohy

Túra Prievidza – Nitrianske Rudno – Bánovce n. B. Strážovské vrchy som prebrúsil kade-tade, keďže je to jedno z mojich domovských pohorí. Stále je však možné trasu skombinovať, aby obsahovala aj čosi nové. Tentoraz som prekrižoval južnú časť pohoria od východu na západ. dnes Michal Bukvai Strážovské vrchy
Túra Jelšavský hrad a Skalka Hurá!!! Koronokríza takmer skončila a môžeme konečne ísť na náš prvý tohoročný viacdňový pobyt. Tento raz nazrieme do regiónu Gemer. Niektoré časti Gemera poznáme celkom dobre, no oblasť okolo Revúcej a Jelšavy je pre nás Terra incognita. Je načase to zmeniť. Veľkým lákadlom sú tri hrady, na ktorých som ešte nebola – Jelšavský, Šivetický a Rákoš. včera Danka Tomášiková Revúcka vrchovina
Túra Hrebienok – Tatranská Lomnica Jarné prázdniny sme sa nakoniec rozhodli stráviť vo Vysokých Tatrách. Ako východiskový bod vyhrala Tatranská Lomnica, odkiaľ sa dá v pohode všade dostať vláčikom a nemusím riešiť presuny autom, ani plné parkoviská. A keď sme boli vo Vysokých Tatrách, nemohli sme minúť Studenopotocké vodopády. 09/07/20 Martina Haratíková Vysoké a Belianske Tatry

Dva plynové variče GSI outdoors 21/06/17 00:00 nová téma
    • GSI Outdoors

• Pinnacle Canister Stove
      Pinnacle 4-Season Stove

• plynové turistické variče

• Hmotnosť
    • 68 g – Pinnacle Canister Stove

• 164 g – Pinnacle 4-Season Stove

• rozmery, hmotnosť, konštrukcia, materiály, vyhotovenie, jednoduché použitie, spotreba v norme