Test Deuter Aircontact 45+10

Počas veľkonočnej hrebeňovky Oravských a Kysuckých Beskýd som mal možnosť vyskúšať klasický dvojkomorový batoh známej nemeckej značky Deuter. Ide o objemovo menšieho zástupcu rady Aircontact s chrbtovým systémom VariQuick. V prvom rade je určený pre trekking, nepohrdol by som ním však ani na dlhšiu lyžiarsku túru.

Výrobca
Farebné kombinácie
červená/čierna, modrá/šedá
Páči sa mi
pohodlie chrbtového systému, veľký objem spodnej komory, možnosti upevnenia výbavy zvonka, kvalita spracovania, množstvo detailov
Nepáči sa mi
integrovaná pláštenka bez priestorovej rezervy, chrbtový systém občas vŕzga, krátke postranné popruhy
Infocena
171.94 €
Hodnotenie
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 92 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Dizajn a konštrukcia

Batoh vsádza na overené klasické tvary, na aké sme pri dvojkomorových trekkingových batohoch zvyknutí. Do vnútra sa dostaneme cez horný otvor s dvoma zdrhovadlami pod posuvným vrchlíkom, alebo cez veľký poloblúkový zips chránený textilným lemom. Zips je masívny YKK, jeho dva jazdce majú našité veľké textilné úchopy, aby sa s nimi dalo manipulovať aj v rukaviciach. Na prvý pohľad však zaujme celkový tvar, ktorý je odlišný od bežného "valca". Spodná komora je totiž o poznanie širšia ako zvyšok batoha. Tento Deuter je tak prvým batohom strednej litráže, do ktorého sa mi podarilo bezproblémovo uložiť veľký zimný spacák horizontálne. Okrem toho sa zmestilo aj ďalšie, najmä menšie oblečenie.

Umiestnenie popruhov je tiež presne tam, kde sa dá očakávať. Ponad dolnú komoru idú dva popruhy so štedrou dĺžkovou rezervou, výrobca počíta, že sa sem bude pripínať väčšia vec – napr. stan. Aj vrchné čelné popruhy majú rezervy dosť. Ocenil by som však, keby podobnú rezervu mali aj postranné popruhy (na každej strane dva) – len tak tak som tam dostal zrolovanú nafukovaciu karimatku v obale.

Vnútri batoha nenájdeme nič prevratné. K dnešnému štandardu patrí priehradka medzi komorami na zips, ako aj miesto pre vodný vak s otvorom na hadičku, ktorý v tomto prípade vyúsťuje v strede nad ramennými popruhmi (viď obrázky). Je dostatočne veľký, aby sa prestrčila aj hrubšia hadička s rozmernejším krytím náustku. Príjemným detailom vnútorného priestoru je odkladacie zipsovacie miesto dosť veľké na noviny, či niekoľko máp. Kedže je umiestnené vo vrchnej časti predného dielu zvnútra, je doň relatívne rýchly prístup.

Medzi ďalšie príjemné drobnosti patrí odnímateľná pláštenka, postranné vrecká ideálne na zastrčenie fľaše, alebo iného občerstvenia. Poteší aj malá kapsička na bedrovom páse. Z vnútornej strany vrchlíka sú zas stručné informácie pre prípad núdze – tiesňové telefónne čísla v rôznych krajinách, spôsob vyslania svetelného núdzového signálu, signalizácia záchrannému vrtuľníku a pod.

Chrbtový systém

Chrbtový nosný systém tohto batoha považujem za jeho najväčšie plus – ide o známy Aircontact s nastaviteľnou výškou ramenných popruhov VariQuick. Na chrbte sedí veľmi pevne a spolu s bedrovým pásom rovnomerne prenáša váhu na telo. Nastaviteľný je v dostatočnom rozsahu a tak je batoh vhodný pre menšie aj väčšie postavy. Pre dámy je určený špeciálne upravený variant Aircontact 40+10 SL s prispôsobeným tvarom chrbtového systému.

To hlavné je však ukryté vnútri v popruhoch a polstrovaniach. Špeciálna výplň, ktorá sa stará o odvod potu od tela – tvorí ju PET materiál vyfúkaný do trojrozmernej nepravideľnej sieťky, pričom vzduchu je viac ako umelej hmoty a tak je docielená aj mäkkosť. Zásadnou výhodou je nesavosť vnútra, ktoré vodu odvedie a ďalej nezadržiava. Pohybmi tela sa rytmickým mačkaním voda dostáva na okraje, odkiaľ sa odparuje.

Použité materiály a kvalita spracovania

Batoh je ušitý z pomerne neznámych materiálov Macrotec, Ripstop Polytex a Duratex – ide o nylonové tkaniny rôznej gramáže s odlišnou povrchovou úpravou. Je to v zásade to isté, len v "bledomodrom", ako známa Cordura od DuPontu. Každá tkanina má vodoodpudivú úpravu DWR, aby voda skĺzla a nevsakovala. Zipsy sú klasické a teda nad každým je ochranný lem proti vode. Sú dostatočne masívne a mnohých určite poteší, že sú YKK. Na klipsiach a prackách zas svieti Duraflex, čo je tiež stávka na osvečeného koňa.

Skôr ako výber materiálov ma zaujala kvalita šitia. Všetky švy sú presné, dostatočne vzdialené od okraja tkaniny, na mnohých miestach zosilnené viacnásobným prešitím. Dôležité švy sú na vnútornej strane prekryté textilným pásom, aby sa zabránilo rozstrapkávaniu počas používania. Na každom detaile vidieť, že aj na ďalekom východe (v tomto prípade vo Vietname) je možné dosiahnuť kvalitnú prácu. Kvalitu spracovania považujem za jednu z hlavných predností tohto klasika.

Dojmy z nosenia

Ako prvé pri prebraní batoha ma zaujala informačná brožúra, kde nájdeme podrobný popis funkcionality jednotlivých častí batoha, návod na správne rozloženie hmotnosti, ako aj postup vhodného nastavenia popruhov. Mnohým batohom práve toto chýba. Jedinou škodou je absencia slovenskej alebo českej jazykovej mutácie. Preto tento benefit využijú iba ľudia so znalosťou niektorého z použitých jazykov. Ako tak sa však dá vydedukovať väčšina obsahu z početných ilustrácii.

Ako už bolo spomenuté, chrbtový systém sedí výborne a keď som batoh nabalil so správnym rozložením hmotnosti, bol som veľmi spokojný s pohodlím nosenia. Batoh mi nebránil takmer v žiadnom pohybe a aj pri rôznych náklonoch a preliezaniach ostával pevne tam, kde treba. Príjemne prekvapil aj odvodom potu – aj keď styčných plôch je pomerne veľa, aircontact popruhy a polstrovania odvádzajú pot veľmi dobre.

Pozitívne hodnotím možnosti pripevnenia výbavy zvonka. Pod čelné spodné popruhy možno bezproblémovo umiestniť stan, na bok (aj keď s problémami) karimatku, prípadne flašu. Na čelnej strane sú úchyty na karabínku, ktorou možno pripevniť napr. lekárničku, či topánky (ak majú zadné ušká). Pod vrchlíkom je zas praktická kompresná pracka využiteľná aj na uchytenie bundy, prípadne lana.

Aby som však len neospevoval, batoh má taktiež svoje tienistejšie stránky. Pláštenka dobre obopne batoh iba vtedy, ak je nabalený na 45 litrov (t.j. bez prídavných 10 litrov, ktoré získame zvýšením vrchlíka) a zvonku nie je pripevnených príliš veľa vecí. Ocenil by som, keby bola väčšia s možnosťou stiahnutia pomocou zdrhovadla. Nosný systém pri nie ideálnom zbalení občas vŕzgne – súvis s konkrétnym miestom som však nezistil. Vŕzganie však po pár desiatkach minút pominie, "rozchodený" batoh by preto nemal mať problém. Postranné popruhy by mohli byť o pár cm dlhšie.

Batoh hodnotím veľmi pozitívne, ide o vyzretý osvedčený koncept. Nie je síce z Cordury, no v tomto prípade by som bral značku Deuter za dostatočnú garanciu kvality a životnosti. Premyslený tvar spolu s výborným nosným systémom a množstvom príjemných detailov robia z tohto batoha vhodného spoločníka na akúkoľvek trekkingovú akciu.