Beňova búda na Hrochoti

26.08.17
Pri prvom pohľade do TuristickaMapa.sk sa zdá, že objekt leží mimo značených trás. No nie je tomu tak, búda sa nachádza v blízkosti miestnej červenej trasy Pod Horalkou - Hrochoť - Sebedín-Bečov - Lukavica v predhorí Poľany. Umiestnená je bezprostredne pri trvdej lesnej ceste, ktorá je ideálna pre horskú cyklistiku. Z Hrochote začína ako družstevná asfaltka a pokračuje do lesa, kde traverzuje nad Hrochotskou dolinou južné svahy (Ponickej) Bukoviny.

• z Hrochote (bus) po asfaltke priamo na východ 2,5 km,
  • z rácestia pod Horalkou (modrá značka) po miestnej červenej značke smer Hrochoť cez vrch Žiarec okolo vrchu Kruhy (odbočiť zo značky) a po lesnej ceste 6 km.

Ide o jednoduchú drevenú stavbu, zrejme úkryt pre lesných robotníkov. Pôdorys je asi 3 x 3 metre. Steny i strecha sú tvorené latami. Jediný otvor tvorí vstup, ktorému chýbajú uzatvárateľné dvere. Doštená strecha v prípade dažďa veľmi neochráni a navyše v pravom rohu je diera. Jediné zariadenie tvorí jedna drevená lavica oproti dverám, kde sa v prípade núdze vyspí jeden nocľažník chudej postavy. Podlahu tvorí hrboľatá udupaná hlina. Pre nocľah by bolo potrebné nanosiť čečinu alebo natrhať dostatok trávy. Búda je využiteľná len núdzovo ako úkryt v nečase. Chýba akékoľvek vykurovacie teleso.

Pri objekte prechádza hranica Chránenej krajinnej oblasti Poľana (biosférická rezervácia), čo označuje tabuľa so štátnym znakom. Z priľahlej lúky sa otvára polkruhový výhľad do Zvolenskej kotliny s obrubou Ostrôžok, Javoria a Štiavnických vrchov.

Zdroj vody som v okolí nehľadal, ale v blízkosti je podľa mapy pramenná oblasť Beňovho potoka. Preto, ak viete o prameni, dajte vedieť do diskusie.

Beňova búda na Hrochoti 05/01/19 21:06 1 príspevok

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Túra Rudník a Rajtopíky z priesmyku Branisko Asi tak pol dňa sa krajina bude kúpať v slnečnom svetle. Taká je predpoveď na zajtrajší deň po tom, čo prvý sneh zavítal začiatkom zimy aj do nižších kopcov. Vyberám sa teda na prechádzku na Branisko, malé pohorie v centrálnej časti východného Slovenska, ktoré je svojou polohou priam predurčené k pekným výhľadom. V jeho strede leží priesmyk Branisko (alebo aj sedlo Chvalabohu), v najnižšej časti hrebeňa pohoria, kadiaľ prechádza stará hlavná cesta. Od otvorenia tunela Branisko je to už podstatne menej rušné miesto, zďaleka sa však nedá hovoriť o nejakom pokojnom miestečku. Práve odtiaľ začínam dnešný turistický výlet. dnes Peťo Nový Branisko
Túra Z Lysca na Kľak - jarná samota vo Veľkej Fatre Po prechode liptovského hrebeňa Veľkej Fatry ma prirodzene zaujímal aj jeho sused, divoký, menej chodený turčiansky. Jeho časť od Borišova po Malý Lysec som si kedysi prešiel s kamarátmi, ale severnejšie sme sa vtedy nedostali. Keď som si v máji študoval mapy, veľkofatranské lesy a ich jarná krása ma k sebe zasa akosi pritiahli. Nemám síce dosť času na kompletnú hrebeňovku, ale na prejdenie ďalšieho úseku to stačiť bude. Počasie hlásia ideálne a teším sa, čo mi putovanie pre mňa doposiaľ neznámym krajom prinesie. včera Martin Baniari Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). 24/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Beňova búda na Hrochoti 05/01/19 21:06 1 príspevok
    • Poľana: vrch Hrochoť východne od obce Hrochoť, pri vstupe do lesa hneď pri lesnej ceste v lokalite Zrúbaniská

• 3 - 4 ľudia s vlastnou karimatkou a spacákom na krivej podlahe

• zdroj vody nezistený, v blízkosti je pramenná oblasť Beňovho potoka