Beňova búda na Hrochoti

26.08.17
Pri prvom pohľade do TuristickaMapa.sk sa zdá, že objekt leží mimo značených trás. No nie je tomu tak, búda sa nachádza v blízkosti miestnej červenej trasy Pod Horalkou - Hrochoť - Sebedín-Bečov - Lukavica v predhorí Poľany. Umiestnená je bezprostredne pri trvdej lesnej ceste, ktorá je ideálna pre horskú cyklistiku. Z Hrochote začína ako družstevná asfaltka a pokračuje do lesa, kde traverzuje nad Hrochotskou dolinou južné svahy (Ponickej) Bukoviny.

• z Hrochote (bus) po asfaltke priamo na východ 2,5 km,
  • z rácestia pod Horalkou (modrá značka) po miestnej červenej značke smer Hrochoť cez vrch Žiarec okolo vrchu Kruhy (odbočiť zo značky) a po lesnej ceste 6 km.

Ide o jednoduchú drevenú stavbu, zrejme úkryt pre lesných robotníkov. Pôdorys je asi 3 x 3 metre. Steny i strecha sú tvorené latami. Jediný otvor tvorí vstup, ktorému chýbajú uzatvárateľné dvere. Doštená strecha v prípade dažďa veľmi neochráni a navyše v pravom rohu je diera. Jediné zariadenie tvorí jedna drevená lavica oproti dverám, kde sa v prípade núdze vyspí jeden nocľažník chudej postavy. Podlahu tvorí hrboľatá udupaná hlina. Pre nocľah by bolo potrebné nanosiť čečinu alebo natrhať dostatok trávy. Búda je využiteľná len núdzovo ako úkryt v nečase. Chýba akékoľvek vykurovacie teleso.

Pri objekte prechádza hranica Chránenej krajinnej oblasti Poľana (biosférická rezervácia), čo označuje tabuľa so štátnym znakom. Z priľahlej lúky sa otvára polkruhový výhľad do Zvolenskej kotliny s obrubou Ostrôžok, Javoria a Štiavnických vrchov.

Zdroj vody som v okolí nehľadal, ale v blízkosti je podľa mapy pramenná oblasť Beňovho potoka. Preto, ak viete o prameni, dajte vedieť do diskusie.

Beňova búda na Hrochoti 26/08/17 00:00 nová téma

Rozhovor Ivan Bohuš: Nevedel by som oddeliť štít od doliny Spoločne s otcom - Ivanom Bohušom starším, tvoria známy autorský kolektív zaoberajúci sa tatranskou históriou. Nielen že píšu o Tatrách, ale v nich žijú, športujú, pracujú a odhaľujú zabudnuté fakty. Vo vlastnom vydavateľstve IB Vysoké Tatry stvorili dvadsaťpäť titulov a množstvo pohľadníc. Iveta a Ivan Bohušovci. 17/06/18 Tomáš Trstenský Rozhovory
Správa Cyklobus do srdca Poľany aj pre peších turistov K doterajším víkendovým linkám banskobystrického cyklobusu ako sú Donovaly, sedlo Malý Šturec, sedlo Šachtička a Podkonické Pleše od roku 2018 pribudla nová destinácia. Lesnícka osada Kyslinky v centre pohoria Poľana. Cyklobus je primárne určený pre cykloturistov, ale taktiež ho môžu využívať peší turisti, pokiaľ nie je zaplnená kapacita spoja cyklistami. 07/06/18 Tomáš Trstenský Nízke Tatry, Starohorské vrchy, +
Búda Kolibka Liptovka pod Starým košiarom Na trase Kysuckej lyžiarskej magistrály sme náhodou s partiou počas zimných potuliek okolo Oščadnice natrafili na starú kolibku nad oščadnickou osadou Švancarovci (Švancari), resp. nad osadou Skalité - Košariská. Nachádza sa na peknej horskej lúke, no stav objektu nie je až taký pekný ako okolie. Vidieť, že je cieľom opekačiek miestnych. 14/04/18 Tomáš Trstenský Kysucké Beskydy

Túra Jarný Vápeč – okruh z Hornej Poruby Keď bol Hiking.sk ešte len v predškolskom veku, rozhodli sme sa nestretávať sa s priateľmi a čitateľmi len online a začali sme vymýšľať rôzne podujatia. Prvé čisto turistické stretnutie sa odohralo na atraktívnom kopci Vápeč. Akcia sa uskutočnila v peknom počasí a hádam k spokojnosti všetkých zúčastnených. Tento apríl od nej uplynulo už desať rokov, ani som sa nenazdala, a tak sa vyberám spomínať priamo do terénu. dnes Soňa Mäkká Strážovské vrchy
Recenzia Najkrajšie cyklookruhy 2. diel Poznáte už dlhšie moju slabosť na knižky, mapy, atlasy a ďalšie tlačoviny voňajúce novotou. Do kníhkupectva chodím najradšej sama a nikdy neodídem naprázdno. Neobídem stojany s turistickými knižkami. Všetko nové si prezriem a vždy nájdem dôvod na kúpu. Naposledy som si moju cykloturistickú knižnicu obohatila o druhý diel Najkrajších cyklookruhov od vydavateľstva Dajama. V knižnici mám samozrejme aj prvý. včera Daniela Mäkká Mapy a knihy
Cyklotúra Hainburg an der Donau a jeho zrúcaniny Väčšinou opisujem skôr menej známe trasy, ale teraz pridám jednu prefláknutú. Keďže sprevádzam syna na akciu do Bratislavy, ale ja sa tam nechystám, zobral som si bicykel a urobil som si výlet po pár petržalských bunkroch a do blízkeho Hainburgu. Nešlo čisto o cyklovýlet, na niektoré chodníky bol zákaz pre bicykle, a tak som si ich prešiel pešo. včera Vladimír Prutkay Svet

Beňova búda na Hrochoti 26/08/17 00:00 nová téma
    • Poľana: vrch Hrochoť východne od obce Hrochoť, pri vstupe do lesa hneď pri lesnej ceste v lokalite Zrúbaniská

• 3 - 4 ľudia s vlastnou karimatkou a spacákom na krivej podlahe

• zdroj vody nezistený, v blízkosti je pramenná oblasť Beňovho potoka