Beňova búda na Hrochoti

26.08.17
Pri prvom pohľade do TuristickaMapa.sk sa zdá, že objekt leží mimo značených trás. No nie je tomu tak, búda sa nachádza v blízkosti miestnej červenej trasy Pod Horalkou - Hrochoť - Sebedín-Bečov - Lukavica v predhorí Poľany. Umiestnená je bezprostredne pri trvdej lesnej ceste, ktorá je ideálna pre horskú cyklistiku. Z Hrochote začína ako družstevná asfaltka a pokračuje do lesa, kde traverzuje nad Hrochotskou dolinou južné svahy (Ponickej) Bukoviny.

• z Hrochote (bus) po asfaltke priamo na východ 2,5 km,
  • z rácestia pod Horalkou (modrá značka) po miestnej červenej značke smer Hrochoť cez vrch Žiarec okolo vrchu Kruhy (odbočiť zo značky) a po lesnej ceste 6 km.

Ide o jednoduchú drevenú stavbu, zrejme úkryt pre lesných robotníkov. Pôdorys je asi 3 x 3 metre. Steny i strecha sú tvorené latami. Jediný otvor tvorí vstup, ktorému chýbajú uzatvárateľné dvere. Doštená strecha v prípade dažďa veľmi neochráni a navyše v pravom rohu je diera. Jediné zariadenie tvorí jedna drevená lavica oproti dverám, kde sa v prípade núdze vyspí jeden nocľažník chudej postavy. Podlahu tvorí hrboľatá udupaná hlina. Pre nocľah by bolo potrebné nanosiť čečinu alebo natrhať dostatok trávy. Búda je využiteľná len núdzovo ako úkryt v nečase. Chýba akékoľvek vykurovacie teleso.

Pri objekte prechádza hranica Chránenej krajinnej oblasti Poľana (biosférická rezervácia), čo označuje tabuľa so štátnym znakom. Z priľahlej lúky sa otvára polkruhový výhľad do Zvolenskej kotliny s obrubou Ostrôžok, Javoria a Štiavnických vrchov.

Zdroj vody som v okolí nehľadal, ale v blízkosti je podľa mapy pramenná oblasť Beňovho potoka. Preto, ak viete o prameni, dajte vedieť do diskusie.

Beňova búda na Hrochoti 26/08/17 00:00 nová téma

Prístrešok Táborisko Mraznica na Stolici Táboriť na vrchole najvyššej hory pohoria sa dá málokde. Buď je na vrchole málo miesta alebo je skalnatý či zarastený vegetáciou, prípadne v chránenom území. Ani jednu z uvedených charakteristík nespĺňa najvyššia hora Stolických vrchov a zároveň Slovenského rudohoria - Stolica. dnes Tomáš Trstenský Stolické vrchy
Prístrešok Táborisko Radzim Revúcku vrchovinu možno smelo označiť za veľmi málo navštevované pohorie a navyše málokto tuší, kde sa vôbec nachádza. Áno, pri Revúcej, ale tiahne sa v páse ako južné predhorie Slovenského rudohoria od Juhoslovenskej kotliny v priestore od Tomášoviec (pri Lučenci), cez Poltár, Rimavské Zalužany, Kyjatice, Ratkovú, Magnezitovce, Ochtinú až po Vyšnú Slanú (pri Dobšinej) a Rožňavu. No nič, radšej si otvorte mapu a hľadajte spomenuté obce. 01/09/18 Tomáš Trstenský Revúcka vrchovina
Správa Objavte zabudnuté stromy slobody Chodíme okolo nich denne. Do práce, do školy, do obchodu, na návštevu a nevieme o nich. Niektoré z nich sú súčasťou našich obcí už sto rokov. Niektoré menej, ale aj tak nám majú pripomínať zlomové okamihy v našej histórii. Stromy slobody, vysadené v tzv. „osmičkových“ rokoch, ale aj inokedy. 13/07/18 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Túra Krížový vrch z Levočskej doliny Počas našich turistických výletov po východnom Slovensku sme jedno pohorie neustále obchádzali. Levočské vrchy so svojou povesťou bývalého vojenského priestoru a s jednou turistickou značkou tiahnucou sa krížom cez pohorie nemohli byť lákadlom pre rodinnú turistiku. Keď sme však už v iných pohoriach zaznamenávali druhú, či ešte častejšiu návštevu, prinútil som sa nulu na konte Levočských vrchov zmazať. Po detailnom štúdiu máp padol výber na Krížový vrch, ktorý leží dostatočne na okraji pohoria, aby sme to štýlom tam a späť zvládli s našimi školákmi bez vážnejších problémov. včera Peťo Nový Levočské vrchy
Túra Lanovka Vogel - Júlske Alpy s dieťaťom Sme štvrtý deň v okolí jazera Bohinj. Po dvoch slnečných dňoch strávených na túre a jednom upršanom dni, sme sa rozhodli ostať dlhšie, než sme plánovali. Je tu naozaj nádherne. Pri rozhodovaní sa, kam pôjdeme, nás zvádza možnosť využiť blízku lanovku a skúsiť trochu turistiky vo vyšších horských polohách. Doteraz to boli skôr údolia a kaňony s vodopádmi. 20/09/18 Danka Laciková Svet

Beňova búda na Hrochoti 26/08/17 00:00 nová téma
    • Poľana: vrch Hrochoť východne od obce Hrochoť, pri vstupe do lesa hneď pri lesnej ceste v lokalite Zrúbaniská

• 3 - 4 ľudia s vlastnou karimatkou a spacákom na krivej podlahe

• zdroj vody nezistený, v blízkosti je pramenná oblasť Beňovho potoka