Beňova búda na Hrochoti

26.08.17
Pri prvom pohľade do TuristickaMapa.sk sa zdá, že objekt leží mimo značených trás. No nie je tomu tak, búda sa nachádza v blízkosti miestnej červenej trasy Pod Horalkou - Hrochoť - Sebedín-Bečov - Lukavica v predhorí Poľany. Umiestnená je bezprostredne pri trvdej lesnej ceste, ktorá je ideálna pre horskú cyklistiku. Z Hrochote začína ako družstevná asfaltka a pokračuje do lesa, kde traverzuje nad Hrochotskou dolinou južné svahy (Ponickej) Bukoviny.

• z Hrochote (bus) po asfaltke priamo na východ 2,5 km,
  • z rácestia pod Horalkou (modrá značka) po miestnej červenej značke smer Hrochoť cez vrch Žiarec okolo vrchu Kruhy (odbočiť zo značky) a po lesnej ceste 6 km.

Ide o jednoduchú drevenú stavbu, zrejme úkryt pre lesných robotníkov. Pôdorys je asi 3 x 3 metre. Steny i strecha sú tvorené latami. Jediný otvor tvorí vstup, ktorému chýbajú uzatvárateľné dvere. Doštená strecha v prípade dažďa veľmi neochráni a navyše v pravom rohu je diera. Jediné zariadenie tvorí jedna drevená lavica oproti dverám, kde sa v prípade núdze vyspí jeden nocľažník chudej postavy. Podlahu tvorí hrboľatá udupaná hlina. Pre nocľah by bolo potrebné nanosiť čečinu alebo natrhať dostatok trávy. Búda je využiteľná len núdzovo ako úkryt v nečase. Chýba akékoľvek vykurovacie teleso.

Pri objekte prechádza hranica Chránenej krajinnej oblasti Poľana (biosférická rezervácia), čo označuje tabuľa so štátnym znakom. Z priľahlej lúky sa otvára polkruhový výhľad do Zvolenskej kotliny s obrubou Ostrôžok, Javoria a Štiavnických vrchov.

Zdroj vody som v okolí nehľadal, ale v blízkosti je podľa mapy pramenná oblasť Beňovho potoka. Preto, ak viete o prameni, dajte vedieť do diskusie.

Beňova búda na Hrochoti 26/08/17 00:00 nová téma

Búda Kolibka Liptovka pod Starým košiarom Na trase Kysuckej lyžiarskej magistrály sme náhodou s partiou počas zimných potuliek okolo Oščadnice natrafili na starú kolibku nad oščadnickou osadou Švancarovci (Švancari), resp. nad osadou Skalité - Košariská. Nachádza sa na peknej horskej lúke, no stav objektu nie je až taký pekný ako okolie. Vidieť, že je cieľom opekačiek miestnych. 14/04/18 Tomáš Trstenský Kysucké Beskydy
Prístrešok Amfiteáter na Otoči Horná Poruba Na hornom konci obce Horná Poruba v susedstve otočky autobusu, kde stojí neprístupná chata Otoč sa nachádza voľne prístupný areál malého prírodného amfiteátra. Ide zároveň o priestor, kde sa konajú športové a kultúrne podujatia. Zaujímavý je tiež pre turistov, keďže sa nachádza v tesnej blízkosti Cesty hrdinov SNP (E8). 13/01/18 Tomáš Trstenský Strážovské vrchy
Chata Ubytovňa Poliačky pri Nižnej Slanej Chodník Pavla Jozefa Šafárika (zelená značka Jelšava - Stolica - Rožňava - Nálepkovo) patrí k veľmi málo navštevovaným diaľkovým trasám u nás. A pritom má čo ponúknuť: Ochtinská aragonitová jaskyňa, Slavošovský tunel, najvyššia hora Slovenského rudohoria, najvyšší kopec Revúckej vrchoviny, rozhľadňa Turecká, metropola Gemera, najvyšší bod Volovských vrchov a mnohé banícke sídla. Približne uprostred 95 km dlhej magistrály sa v jej blízkosti nachádza chata Poliačky poniže sedla Filipka, ktorú môžu využiť pútnici na Chodníku P. J. Šafárika. 16/12/17 Tomáš Trstenský Revúcka vrchovina, Slovenský kras, +

Túra Na skok v pralese Chujava (Kujavy) zo Zlatej Bane Predstav si les bez ľudského zásahu, predstav si aké to je, keď sa o všetko stará príroda sama stovky a stovky rokov... Ešte aj na Slovensku existujú takéto úžasné miesta so svojim genius loci. Jedným z takýchto miest je maličký prales v Slanských vrchoch, o ktorom mnoho ľudí nevie. Posledné zákutia divokej prírody ešte dýchajú a prosperujú aj bez pomoci človeka. dnes Stanislav Ďurica Slanské vrchy
Útulňa Rozhľadňa Kloptaň Na diaľkových túrach mám väčšinou dopredu vytipované miesta, kde chcem prenocovať. Človek mieni, ale okolnosti menia. Tak to bolo aj počas Cesty hrdinov SNP (E8) na Duklu, keď som plánoval prenocovať v Trohanke v sedle Tri studne, ale únava a blížiaca sa tma rozhodli, že som nocoval uprostred Volovských vrchov - na Kloptani, v prístrešku pod rozhľadňou. včera Viktor Baláž Volovské vrchy
Túra Nižná Revúca – Zvolen – Kalište – Podkonice Ten pľuhák opäť nesklamal a svojím vytrvalým, neúprosným pípaním ma ťahal zo sladkých driemot. Potrebný a nenávidený zároveň – budík. V chalupe vyhaslo už pred polnocou a do drevenice sa opäť vkradla na pár hodín vyhostená zima. Neveľmi ochotne som opúšťal teplé hniezdočko. Len pár sekúnd v studenej izbe stačilo na dokonalé precitnutie; tu už aj káva bola zbytočná. Rýchlo som zjedol skromné raňajky, zakončené niekoľkými hltmi becherovky. Sparťanské ráno na chalupe som zakončil krátkym pobytom na latríne. 20/04/18 Radoslav Jurčina Starohorské vrchy, Veľká Fatra a Choč

Beňova búda na Hrochoti 26/08/17 00:00 nová téma
    • Poľana: vrch Hrochoť východne od obce Hrochoť, pri vstupe do lesa hneď pri lesnej ceste v lokalite Zrúbaniská

• 3 - 4 ľudia s vlastnou karimatkou a spacákom na krivej podlahe

• zdroj vody nezistený, v blízkosti je pramenná oblasť Beňovho potoka