Beňova búda na Hrochoti

26.08.17

• z Hrochote (bus) po asfaltke priamo na východ 2,5 km,
  • z rácestia pod Horalkou (modrá značka) po miestnej červenej značke smer Hrochoť cez vrch Žiarec okolo vrchu Kruhy (odbočiť zo značky) a po lesnej ceste 6 km.

Ide o jednoduchú drevenú stavbu, zrejme úkryt pre lesných robotníkov. Pôdorys je asi 3 x 3 metre. Steny i strecha sú tvorené latami. Jediný otvor tvorí vstup, ktorému chýbajú uzatvárateľné dvere. Doštená strecha v prípade dažďa veľmi neochráni a navyše v pravom rohu je diera. Jediné zariadenie tvorí jedna drevená lavica oproti dverám, kde sa v prípade núdze vyspí jeden nocľažník chudej postavy. Podlahu tvorí hrboľatá udupaná hlina. Pre nocľah by bolo potrebné nanosiť čečinu alebo natrhať dostatok trávy. Búda je využiteľná len núdzovo ako úkryt v nečase. Chýba akékoľvek vykurovacie teleso.

Pri objekte prechádza hranica Chránenej krajinnej oblasti Poľana (biosférická rezervácia), čo označuje tabuľa so štátnym znakom. Z priľahlej lúky sa otvára polkruhový výhľad do Zvolenskej kotliny s obrubou Ostrôžok, Javoria a Štiavnických vrchov.

Zdroj vody som v okolí nehľadal, ale v blízkosti je podľa mapy pramenná oblasť Beňovho potoka. Preto, ak viete o prameni, dajte vedieť do diskusie.

Beňova búda na Hrochoti 26/08/17 00:00 nová téma

Búda Beňova búda na Hrochoti Pri prvom pohľade do TuristickaMapa.sk sa zdá, že objekt leží mimo značených trás. No nie je tomu tak, búda sa nachádza v blízkosti miestnej červenej trasy Pod Horalkou - Hrochoť - Sebedín-Bečov - Lukavica v predhorí Poľany. Umiestnená je bezprostredne pri trvdej lesnej ceste, ktorá je ideálna pre horskú cyklistiku. Z Hrochote začína ako družstevná asfaltka a pokračuje do lesa, kde traverzuje nad Hrochotskou dolinou južné svahy (Ponickej) Bukoviny. 26/08/17 Tomáš Trstenský Poľana
Chata Zrub Burda znovupostavený Pôvodný Zrub Burda si turisti veľa neužili, lebo fungoval len dve sezóny, keď začiatkom novembra 2012 zhorel do tla rukou podpaľača. Našťastie nadšenie z rozvíjajúceho sa turistického ruchu v sedle Burda prekonalo nevôľu zbabelých neprajníkov a od leta 2015 opäť ponúka zázemie pre návštevníkov Národného parku Muránska planina. 18/02/17 Tomáš Trstenský Muránska planina, Veporské vrchy
Pozvánka Bežkárskym autobusom do Veľkej Fatry od 11. 2. Milovníci bežeckého lyžovania sa môžu tešiť na tohtosezónnu novinku. Z Banskej Bystrice (európske mesto športu pre rok 2017) bude počas sobôt premávať pravidelná autobusová linka do sedla Malý Šturec na pomedzí Veľkej Fatry a Kremnických vrchov. V prípade dostatočného záujmu verejnosti je možnosť premávky autobusu aj na nedele. Po úspešnom cyklobuse, turistbuse a astrobuse bude premávať počas zimy bežkobus. 10/02/17 Tomáš Trstenský Správy

Cyklotúra Považská Bystrica – Papradno – Štiavnik – PB Pôvodne cyklotrasa vznikla ako výprava za hľadaním terénov vhodných na zber byliniek. Chcel som sa dostať na lúčne svahy a pokiaľ možno vyhnúť sa frekventovaným cestám. Nakoniec sa mi charakter trasy aj nenáročný rozsah tak zapáčil, že som ju s drobnými variáciami absolvoval mnohokrát. dnes Michal Bukvai Javorníky
Pozvánka 15 rokov HIKING.SK – stretnutie v Račkovej doline V tomto roku HIKING.SK oslavuje už 15 rokov svojho fungovania. Za tento čas sa na našich stránkach uverejnilo mnoho úžasných túr a sprievodných príbehov, ktoré priniesli informácie a potešenie tisíckam čitateľov. Tiež sa nám podarilo sprevádzkovať obľúbenú turistickú mapu a vyhľadávač turistických trás. Radi by sme 15. narodeniny oslávili spolu s vami, preto vás pozývame na jesenné narodeninové stretnutie do Račkovej doliny, kde sme mali podobnú akciu už v roku 2006. 13/09/17 Redakcia Hiking akcie
PR HOROMIL FEST – sviatok pre milovníkov hôr a ciest V dňoch od 28. septembra do 1. októbra sa v Považskej Bystrici uskutoční 9. ročník festivalu Horomil Fest. Ide o sviatok určený všetkým milovníkom hôr, cestovania a športu, ktorý každoročne privíta množstvo známych osobností a počas štyroch dní odprezentuje veľa zaujímavých filmov. včera sponzorovaný článok Správy

Beňova búda na Hrochoti 26/08/17 00:00 nová téma
    • Poľana: vrch Hrochoť východne od obce Hrochoť, pri vstupe do lesa hneď pri lesnej ceste v lokalite Zrúbaniská

• 3 - 4 ľudia s vlastnou karimatkou a spacákom na krivej podlahe

• zdroj vody nezistený, v blízkosti je pramenná oblasť Beňovho potoka