Predstavenie

Tlakový petrolejový varič (retro)

28.07.17
Možno si ešte niekto z vás pamätá, na môj článok „A šťastný nový rok...“, uverejnený 1. 1. 2017, kde som popisoval príhodu s petrolejovým varičom, ktorá sa nám prihodila kedysi dávno na Nový rok. Keď som hľadal nejakú ilustračnú fotku k článku, natrafil som na jeden Army shop, ktorý takéto variče ponúkal na predaj.

A tak som neváhal a jeden kus som si objednal. Niežeby som ho chcel nosiť na hory, ale iba tak, z nostalgie a pre dekoráciu. Po istom čase mi odpísali z predajne, že bohužiaľ tento varič nemajú na sklade, pretože to boli posledné kusy, ktoré im niekto montoval zo zvyšných dielov po výrobe, ale že sa predsa len pokúsia mi jeden zohnať.

Netrvalo to ani mesiac, prišiel mi balík a v ňom novučičký mosadzný varič značky BAT, aj s kľúčom na trysku, návodom v piatich jazykoch + kreslený návod pre negramotných, zaslepovacou zátkou pre transport a prepichovačom trysky. Len sa mi ešte ospravedlnili, že nezohnali originálnu drevenú krabičku, v ktorej sa varič dodával.

Poviem otvorene, bol som nadšený. Varič žiaril, ako by bol zo zlata. Rýchle som ho poskladal a tešil som sa, ako ho vyskúšam. Ale keď som pred tým hľadal na internete správny návod na použitie, zistil som, že na trhu so starými „haraburdami“ je týchto varičov ešte pomerne veľká ponuka. Môžete dostať variče staré, opotrebované a pomerne zničené, ale aj variče úplne nové - či skôr nikdy nepoužité v 100 % stave v originálnom balení. Ceny sa pohybujú od 10,- € až po 40,- € i viac, čo podľa mňa vôbec nie je zlé.

Prekvapivým zistením bolo, že tento typ variča sa vyrábal rozličnými známymi i menej známymi producentmi varičov v celej Európe. Ako som sa niekde dočítal, výrobu začala známa firma Primus a ich prvý varič mal ochrannú značku No 1. Ďalší výrobcovia ich predávali pod značkou Juwel, Meva, BAT, Optimus, Primus a Phoebus. Viem, že ich vyrábali aj v Rusku, ale značku nepoznám. Dodnes sa variče používajú a častokrát je ich vidno pri cestopisoch na tržniciach v Ázii. Dokonca som objavil tiež obchod s náhradnými dielmi.

Konštrukcia variča je v podstate jednoduchá. Na troch nožičkách je pripevnená mosadzná nádrž s nalievacím otvorom a ručným ventilom na odpúšťanie tlaku v nádrži. Na boku nádrže je tlaková pumpička, ktorou sa tlakuje palivo do horáka. Z hornej časti vychádza rúrka s miskou na lieh a ďalej pokračuje samotný horák variča s roštom na varnú nádobu. Existujú dva typy horákov. Nazval by som ich ako hlučný a tichý. Na priložených fotkách ich môžete dobre vidieť.

Varič sa štartuje následovne: Nádrž na palivo sa naplní petrolejom (kerosin). Do misky pod horákom sa naleje lieh a zapáli sa. Ventil pri nalievacom hrdle musí byť pri nahrievaní otvorený, aby nenastal príliš veľký tlak v nádržke. Horiaci lieh zohrieva rúrky horáku a teplo začína splynovať petrolej. Keď lieh dohorieva, zavrieme ventil na nádržke a pokiaľ sa samotný horák sám nezapáli, pomôžeme mu zápalkami. Pumpičkou pridáme tlak do nádrže a môžeme variť. Intenzita horenia sa dá regulovať iba pripumpovaním tlaku alebo jeho odpustením. Činnosť variča sa ukončí tak, že sa uvoľní tlak z nádrže paliva.

Všetky variče majú približne rovnakú veľkosť. Výška je okolo 21 cm a priemer tiež asi 21 cm. Váha variča je približne 1 kg (bez paliva). Pri variči značky BAT sa nožičky dajú rozoberať, pri ostatných sú pevne privarené k nádržke. Nádrž má obsah cca 1 liter. Na rozohriatie horáka sa dá použiť tiež pevný lieh alebo benzín.

Pre otestovanie som vykonal skúšku s uvarením 1 litra vody. Voda mala 20 °C a ako nádoba bol použitý ešus bez pokrievky. Po zapálení horáka bežal varič tak potichučky (tichý horák), že som ani nevedel, že už horí. Plameň nebolo vôbec vidno. Voda začala vrieť po 11 minútach, čo je v porovnaní s dnešnými varičmi vcelku dosť veľa, avšak musím sa priznať, že som sa variča trochu bál, a tak som radšej nepripumpoval väčší tlak. O spotrebe paliva nemám vôbec potuchy. Ale určite nebude vysoká, lebo splynovanie bolo dokonalé. Na turistiku s batohom to určite nie je, ale použitie na chate či v kempe by bolo celkom na úrovni. Malá spotreba, lacné palivo a poriadny guláš v hrnci, tak toto by variču celkom dobre išlo.

Súvisiaci príbeh - A šťastný nový rok...

Diskusia
Tlakový petrolejový varič (retro) 01/08/17 10:16 8 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Príbeh Kdesi na Orave Bolo pekné a milé slovenské leto. Slnko svietilo presne tak, ako sme si želali, dážď sa objavil presne vtedy, keď to bolo nutné a správne, a teploty priam rozmaznávali rekreantov na priehradách a jazerách. A rovnako aj trampov a turistov na horách. Naozaj sme si to cenili. Ale ako sa hovorí: každého jedla sa preješ, keď ho ješ každý deň. A tak po dňoch spokojnosti prišli dni nepokoja a akejsi nervozity a my sme zatúžili po aspoň nejakom konflikte, či skôr po niečom, kde by sme neboli až v takom pokoji či pohode. Skrátka a dobre, potrebovali sme zmenu. 01/12/17 Boro Tomis Príbehy
Predstavenie Tlakový petrolejový varič (retro) Možno si ešte niekto z vás pamätá, na môj článok „A šťastný nový rok...“, uverejnený 1. 1. 2017, kde som popisoval príhodu s petrolejovým varičom, ktorá sa nám prihodila kedysi dávno na Nový rok. Keď som hľadal nejakú ilustračnú fotku k článku, natrafil som na jeden Army shop, ktorý takéto variče ponúkal na predaj. 28/07/17 Boro Tomis Varenie a jedlo
Príbeh A šťastný nový rok... Klišé, ktoré ste už určite veľakrát počuli a aj veľmi veľakrát sami použili a popriali druhému. No ja mám spomienky, ktoré potvrdzujú, že mať šťastie na Nový rok je skutočne fajn. Príbeh sa stal niekedy v roku 1975 práve na Nový rok. 01/01/17 Boro Tomis Príbehy
Najnovšie články na titulke
 
Túra Z Vlkolínca k útulni Limba pod Rakytovom Znovu som na začiatku cieľa. To som si spomenul na známy citát všetkých turistov: „Cesta je cieľ.“ Pekný to citát – niečo v tomto zmysle je vyryté na obelisku vrchu Roštún-Vápenna. A to platí pre všetkých nás, ktorých vždy po určitom čase začnú svrbieť nohy, páliť chodidlá v očakávaní obutia vyšúchaných turistických bagančí alebo vibrám, čakajúcich na poličke pre turistické potreby. dnes Vladimír Popluhár Veľká Fatra a Choč
Test Fjällräven Keb Eco Shell bunda a nohavice Zdá sa, že definitívne prišla jeseň a aj krátke babie leto odznelo. Do daždivých dní ako aj na zimu patria do batoha nepremokavé nohavice a bunda. Od značky Fjällräven sme síce zvyknutí najmä na všestranné outdoorové nohavice, no ani hardshellu sa nevyhýbajú. Okrem funkčnosti zdôrazňujú ekologické aspekty spojené s materiálmi a výrobou. Na úvod testovania vám nepremokavý set Keb Eco Shell predstavím. včera Ľubomír Mäkký Oblečenie
Reportáž Ultralemkowyna 2017 Niekedy na konci roka 2016, po absolvovaní mojich prvých maratónov vrátane skyverzie, som si povedal, že je čas posunúť hranicu a skúsiť poriadne ultra. Nepamätám si kedy a kde som sa dozvedel o Ultralemkowyne v Poľsku. Keď som sa niekedy v zime chcel na ňu zaregistrovať, všetky miesta na 70- aj 80-kilometrové trate boli obsadené. A to do štartu ostávalo viac ako trištvrte roka. 12/12/17 Vlado Frický Nízke Beskydy, Poľsko

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Tlakový petrolejový varič (retro) 01/08/17 10:16 8 príspevkov
Fakty
  • Typ
    • Tlakový petrolejový varič

  • Materiály
    • mosadz

  • Hmotnosť
    • 1000 g

  • Infocena
    • 10 - 40 €

  • Obchody
    • Army shopy

Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
Práve nás číta 788 ľudí
0.44 (0.07)