Predstavenie

Tlakový petrolejový varič (retro)

28.07.17
Možno si ešte niekto z vás pamätá, na môj článok „A šťastný nový rok...“, uverejnený 1. 1. 2017, kde som popisoval príhodu s petrolejovým varičom, ktorá sa nám prihodila kedysi dávno na Nový rok. Keď som hľadal nejakú ilustračnú fotku k článku, natrafil som na jeden Army shop, ktorý takéto variče ponúkal na predaj.

A tak som neváhal a jeden kus som si objednal. Niežeby som ho chcel nosiť na hory, ale iba tak, z nostalgie a pre dekoráciu. Po istom čase mi odpísali z predajne, že bohužiaľ tento varič nemajú na sklade, pretože to boli posledné kusy, ktoré im niekto montoval zo zvyšných dielov po výrobe, ale že sa predsa len pokúsia mi jeden zohnať.

Netrvalo to ani mesiac, prišiel mi balík a v ňom novučičký mosadzný varič značky BAT, aj s kľúčom na trysku, návodom v piatich jazykoch + kreslený návod pre negramotných, zaslepovacou zátkou pre transport a prepichovačom trysky. Len sa mi ešte ospravedlnili, že nezohnali originálnu drevenú krabičku, v ktorej sa varič dodával.

Poviem otvorene, bol som nadšený. Varič žiaril, ako by bol zo zlata. Rýchle som ho poskladal a tešil som sa, ako ho vyskúšam. Ale keď som pred tým hľadal na internete správny návod na použitie, zistil som, že na trhu so starými „haraburdami“ je týchto varičov ešte pomerne veľká ponuka. Môžete dostať variče staré, opotrebované a pomerne zničené, ale aj variče úplne nové - či skôr nikdy nepoužité v 100 % stave v originálnom balení. Ceny sa pohybujú od 10,- € až po 40,- € i viac, čo podľa mňa vôbec nie je zlé.

Prekvapivým zistením bolo, že tento typ variča sa vyrábal rozličnými známymi i menej známymi producentmi varičov v celej Európe. Ako som sa niekde dočítal, výrobu začala známa firma Primus a ich prvý varič mal ochrannú značku No 1. Ďalší výrobcovia ich predávali pod značkou Juwel, Meva, BAT, Optimus, Primus a Phoebus. Viem, že ich vyrábali aj v Rusku, ale značku nepoznám. Dodnes sa variče používajú a častokrát je ich vidno pri cestopisoch na tržniciach v Ázii. Dokonca som objavil tiež obchod s náhradnými dielmi.

Konštrukcia variča je v podstate jednoduchá. Na troch nožičkách je pripevnená mosadzná nádrž s nalievacím otvorom a ručným ventilom na odpúšťanie tlaku v nádrži. Na boku nádrže je tlaková pumpička, ktorou sa tlakuje palivo do horáka. Z hornej časti vychádza rúrka s miskou na lieh a ďalej pokračuje samotný horák variča s roštom na varnú nádobu. Existujú dva typy horákov. Nazval by som ich ako hlučný a tichý. Na priložených fotkách ich môžete dobre vidieť.

Varič sa štartuje následovne: Nádrž na palivo sa naplní petrolejom (kerosin). Do misky pod horákom sa naleje lieh a zapáli sa. Ventil pri nalievacom hrdle musí byť pri nahrievaní otvorený, aby nenastal príliš veľký tlak v nádržke. Horiaci lieh zohrieva rúrky horáku a teplo začína splynovať petrolej. Keď lieh dohorieva, zavrieme ventil na nádržke a pokiaľ sa samotný horák sám nezapáli, pomôžeme mu zápalkami. Pumpičkou pridáme tlak do nádrže a môžeme variť. Intenzita horenia sa dá regulovať iba pripumpovaním tlaku alebo jeho odpustením. Činnosť variča sa ukončí tak, že sa uvoľní tlak z nádrže paliva.

Všetky variče majú približne rovnakú veľkosť. Výška je okolo 21 cm a priemer tiež asi 21 cm. Váha variča je približne 1 kg (bez paliva). Pri variči značky BAT sa nožičky dajú rozoberať, pri ostatných sú pevne privarené k nádržke. Nádrž má obsah cca 1 liter. Na rozohriatie horáka sa dá použiť tiež pevný lieh alebo benzín.

Pre otestovanie som vykonal skúšku s uvarením 1 litra vody. Voda mala 20 °C a ako nádoba bol použitý ešus bez pokrievky. Po zapálení horáka bežal varič tak potichučky (tichý horák), že som ani nevedel, že už horí. Plameň nebolo vôbec vidno. Voda začala vrieť po 11 minútach, čo je v porovnaní s dnešnými varičmi vcelku dosť veľa, avšak musím sa priznať, že som sa variča trochu bál, a tak som radšej nepripumpoval väčší tlak. O spotrebe paliva nemám vôbec potuchy. Ale určite nebude vysoká, lebo splynovanie bolo dokonalé. Na turistiku s batohom to určite nie je, ale použitie na chate či v kempe by bolo celkom na úrovni. Malá spotreba, lacné palivo a poriadny guláš v hrnci, tak toto by variču celkom dobre išlo.

Súvisiaci príbeh - A šťastný nový rok...

Diskusia
Tlakový petrolejový varič (retro) 01/08/17 10:16 8 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Príbeh Ako sme bojovali v Roháčoch Keď sme niekedy okolo roku 1975 vyrazili na náš Veľký vander bolo nás asi 12 - 14 chalanov. To sa ešte nikdy nestalo, pretože sa vždy našli takí, ktorí práve v danom termíne nemali dovolenku alebo im do toho niečo prišlo. Ale v tom roku nám to vyšlo. Malo to výhodu v tom, že sme konečne boli spolu takmer celá osada, a tak sme si to užívali. Naším cieľom boli Roháče, ktoré v tom období boli veľmi populárne a hojne navštevované. 18/05/18 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Jarný čunder do Pivonic Bolo to v roku 1966. Sedeli sme s kamarátom Fredom pri pive a plánovali, že by sme sa vybrali do Bystřice nad Pernštejnem za naším kamarátom Siginom, ktorý tam chodil do školy. Vlastne so Siginom sme už boli dohovorení, len sme plánovali vlaky a podobne. 06/04/18 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Večer na vandri Capkali sme po zarastenej lesnej ceste, tváre a ramená spálené od slnka a čutory s vodou takmer prázdne. Les okolo cesty sa stále menil. Raz hustý, takmer nepreniknuteľný mladý smrekový porast so zvyškom zhrdzaveného oplotenia, potom staršia, šíra a rozľahlá dubina, ako stvorená na úrodu hríbov, prepadliská mohutných bukov so svojimi šedomodrými kmeňmi, skupinky roztancovaných briez, čo sa pretláčali s uzavretými hlúčikmi červených smrekov a nakoniec aj náš obľúbený voňavý borový háj - ako z rozprávky. 30/03/18 Boro Tomis Príbehy
Najnovšie články na titulke
 
Túra Orlie skaly a Klenová z Pustej Vsi Klenová je najvyšší vrch Brezovských Karpát, priťahovala môj zrak už dávnejšie. Keď som potom náhodou narazil na informácie o obnovení hrobu mladého baróna von Wattenwil nad Pustou Vsou, bolo rozhodnuté o najbližšej túre, lebo tieto dve pozoruhodnosti sa dajú pekne spojiť do jednej túry. dnes Pavol Timko Malé Karpaty
Správa Objavte zabudnuté stromy slobody Chodíme okolo nich denne. Do práce, do školy, do obchodu, na návštevu a nevieme o nich. Niektoré z nich sú súčasťou našich obcí už sto rokov. Niektoré menej, ale aj tak nám majú pripomínať zlomové okamihy v našej histórii. Stromy slobody, vysadené v tzv. „osmičkových“ rokoch, ale aj inokedy. 13/07/18 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Cyklotúra Okolo vodnej nádrže Nová Bystrica Článok dopĺňa predchádzajúce články o Bystrickej cyklotrase. Rada by som túry doplnila o okruh na bicykloch, ktorý viedol okolo celej VN Nová Bystrica. Trasu sme prešli s manželom v jeden júnový deň. Dôvod, prečo sme išli bez detí bol ten, že celý okruh je jeho dĺžkou aj prevýšením pre deti ešte príliš náročný. Radi by sme ho prešli celý. Volíme smer tak, aby sme nové miesta prechádzali na začiatku, čiže najprv prejdeme cez Harvelku, a potom cez Riečnicu, ktorú už z bicyklovania s deťmi poznáme. Tešila som sa, že konečne po prvýkrát navštívim miesta bývalej obce Harvelka, ktorá bola spolu s Riečnicou zátopovou obcou VN. 12/07/18 Jana Bílešová Kysucká vrchovina

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Tlakový petrolejový varič (retro) 01/08/17 10:16 8 príspevkov
Fakty
  • Typ
    • Tlakový petrolejový varič

  • Materiály
    • mosadz

  • Hmotnosť
    • 1000 g

  • Infocena
    • 10 - 40 €

  • Obchody
    • Army shopy

Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.56 (0.11)