Predstavenie

Tlakový petrolejový varič (retro)

28.07.17
Možno si ešte niekto z vás pamätá, na môj článok „A šťastný nový rok...“, uverejnený 1. 1. 2017, kde som popisoval príhodu s petrolejovým varičom, ktorá sa nám prihodila kedysi dávno na Nový rok. Keď som hľadal nejakú ilustračnú fotku k článku, natrafil som na jeden Army shop, ktorý takéto variče ponúkal na predaj.

A tak som neváhal a jeden kus som si objednal. Niežeby som ho chcel nosiť na hory, ale iba tak, z nostalgie a pre dekoráciu. Po istom čase mi odpísali z predajne, že bohužiaľ tento varič nemajú na sklade, pretože to boli posledné kusy, ktoré im niekto montoval zo zvyšných dielov po výrobe, ale že sa predsa len pokúsia mi jeden zohnať.

Netrvalo to ani mesiac, prišiel mi balík a v ňom novučičký mosadzný varič značky BAT, aj s kľúčom na trysku, návodom v piatich jazykoch + kreslený návod pre negramotných, zaslepovacou zátkou pre transport a prepichovačom trysky. Len sa mi ešte ospravedlnili, že nezohnali originálnu drevenú krabičku, v ktorej sa varič dodával.

Poviem otvorene, bol som nadšený. Varič žiaril, ako by bol zo zlata. Rýchle som ho poskladal a tešil som sa, ako ho vyskúšam. Ale keď som pred tým hľadal na internete správny návod na použitie, zistil som, že na trhu so starými „haraburdami“ je týchto varičov ešte pomerne veľká ponuka. Môžete dostať variče staré, opotrebované a pomerne zničené, ale aj variče úplne nové - či skôr nikdy nepoužité v 100 % stave v originálnom balení. Ceny sa pohybujú od 10,- € až po 40,- € i viac, čo podľa mňa vôbec nie je zlé.

Prekvapivým zistením bolo, že tento typ variča sa vyrábal rozličnými známymi i menej známymi producentmi varičov v celej Európe. Ako som sa niekde dočítal, výrobu začala známa firma Primus a ich prvý varič mal ochrannú značku No 1. Ďalší výrobcovia ich predávali pod značkou Juwel, Meva, BAT, Optimus, Primus a Phoebus. Viem, že ich vyrábali aj v Rusku, ale značku nepoznám. Dodnes sa variče používajú a častokrát je ich vidno pri cestopisoch na tržniciach v Ázii. Dokonca som objavil tiež obchod s náhradnými dielmi.

Konštrukcia variča je v podstate jednoduchá. Na troch nožičkách je pripevnená mosadzná nádrž s nalievacím otvorom a ručným ventilom na odpúšťanie tlaku v nádrži. Na boku nádrže je tlaková pumpička, ktorou sa tlakuje palivo do horáka. Z hornej časti vychádza rúrka s miskou na lieh a ďalej pokračuje samotný horák variča s roštom na varnú nádobu. Existujú dva typy horákov. Nazval by som ich ako hlučný a tichý. Na priložených fotkách ich môžete dobre vidieť.

Varič sa štartuje následovne: Nádrž na palivo sa naplní petrolejom (kerosin). Do misky pod horákom sa naleje lieh a zapáli sa. Ventil pri nalievacom hrdle musí byť pri nahrievaní otvorený, aby nenastal príliš veľký tlak v nádržke. Horiaci lieh zohrieva rúrky horáku a teplo začína splynovať petrolej. Keď lieh dohorieva, zavrieme ventil na nádržke a pokiaľ sa samotný horák sám nezapáli, pomôžeme mu zápalkami. Pumpičkou pridáme tlak do nádrže a môžeme variť. Intenzita horenia sa dá regulovať iba pripumpovaním tlaku alebo jeho odpustením. Činnosť variča sa ukončí tak, že sa uvoľní tlak z nádrže paliva.

Všetky variče majú približne rovnakú veľkosť. Výška je okolo 21 cm a priemer tiež asi 21 cm. Váha variča je približne 1 kg (bez paliva). Pri variči značky BAT sa nožičky dajú rozoberať, pri ostatných sú pevne privarené k nádržke. Nádrž má obsah cca 1 liter. Na rozohriatie horáka sa dá použiť tiež pevný lieh alebo benzín.

Pre otestovanie som vykonal skúšku s uvarením 1 litra vody. Voda mala 20 °C a ako nádoba bol použitý ešus bez pokrievky. Po zapálení horáka bežal varič tak potichučky (tichý horák), že som ani nevedel, že už horí. Plameň nebolo vôbec vidno. Voda začala vrieť po 11 minútach, čo je v porovnaní s dnešnými varičmi vcelku dosť veľa, avšak musím sa priznať, že som sa variča trochu bál, a tak som radšej nepripumpoval väčší tlak. O spotrebe paliva nemám vôbec potuchy. Ale určite nebude vysoká, lebo splynovanie bolo dokonalé. Na turistiku s batohom to určite nie je, ale použitie na chate či v kempe by bolo celkom na úrovni. Malá spotreba, lacné palivo a poriadny guláš v hrnci, tak toto by variču celkom dobre išlo.

Súvisiaci príbeh - A šťastný nový rok...

Diskusia
Tlakový petrolejový varič (retro) 01/08/17 10:16 8 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Príbeh Ako sme bojovali v Roháčoch Keď sme niekedy okolo roku 1975 vyrazili na náš Veľký vander bolo nás asi 12 - 14 chalanov. To sa ešte nikdy nestalo, pretože sa vždy našli takí, ktorí práve v danom termíne nemali dovolenku alebo im do toho niečo prišlo. Ale v tom roku nám to vyšlo. Malo to výhodu v tom, že sme konečne boli spolu takmer celá osada, a tak sme si to užívali. Naším cieľom boli Roháče, ktoré v tom období boli veľmi populárne a hojne navštevované. 18/05/18 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Jarný čunder do Pivonic Bolo to v roku 1966. Sedeli sme s kamarátom Fredom pri pive a plánovali, že by sme sa vybrali do Bystřice nad Pernštejnem za naším kamarátom Siginom, ktorý tam chodil do školy. Vlastne so Siginom sme už boli dohovorení, len sme plánovali vlaky a podobne. 06/04/18 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Večer na vandri Capkali sme po zarastenej lesnej ceste, tváre a ramená spálené od slnka a čutory s vodou takmer prázdne. Les okolo cesty sa stále menil. Raz hustý, takmer nepreniknuteľný mladý smrekový porast so zvyškom zhrdzaveného oplotenia, potom staršia, šíra a rozľahlá dubina, ako stvorená na úrodu hríbov, prepadliská mohutných bukov so svojimi šedomodrými kmeňmi, skupinky roztancovaných briez, čo sa pretláčali s uzavretými hlúčikmi červených smrekov a nakoniec aj náš obľúbený voňavý borový háj - ako z rozprávky. 30/03/18 Boro Tomis Príbehy
Najnovšie články na titulke
 
Túra Čierna dolina, lom Prašnica a Dolná Prašnica Začiatok augusta 2018 je veľmi horúci. Horúčavy trvajú už niekoľko týždňov, paneláky sú rozpálené a človeku sa žiada zaliezť niekam do chládku. Na horách by bolo chladnejšie, ale množstvo ľudí na hrebeňoch odrádza. Slovenský raj s jeho tienistými roklinami je ďaleko a v okolí máme väčšinu chladnejších dolín schodených, a tak voláme Janke, nech dačo vymyslí. Ponúkla nám dolinu Čierno (Čierna dolina) a dolinu Dolná Prašnica. Vraj sa schladíme. dnes Danka Tomášiková Kremnické vrchy, Veľká Fatra a Choč
Túra Kelčský Javorník z Chaty Tesák Po dlhšej ceste autom z Rožnova pod Radhoštěm cez valašské dedinky sme začali s Mirom stúpať do serpentín Hostýnskych vrchov. Všade po ceste sa opravovalo, na každom kilometri boli nejaké mobilné semafory. Akoby mi chceli pripomenúť starý bulharský seriál „Na každom kilometri“ – taká obdoba poľského seriálu „Štyria z tanku a pes“. Joj, v mojej mladosti takéto seriály leteli. včera Vladimír Popluhár Svet
Prístrešok Táborisko Mraznica na Stolici Táboriť na vrchole najvyššej hory pohoria sa dá málokde. Buď je na vrchole málo miesta alebo je skalnatý či zarastený vegetáciou, prípadne v chránenom území. Ani jednu z uvedených charakteristík nespĺňa najvyššia hora Stolických vrchov a zároveň Slovenského rudohoria - Stolica. 22/09/18 Tomáš Trstenský Stolické vrchy

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Tlakový petrolejový varič (retro) 01/08/17 10:16 8 príspevkov
Fakty
  • Typ
    • Tlakový petrolejový varič

  • Materiály
    • mosadz

  • Hmotnosť
    • 1000 g

  • Infocena
    • 10 - 40 €

  • Obchody
    • Army shopy

Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.58 (0.12)