Predstavenie

Tlakový petrolejový varič (retro)

28.07.17
Možno si ešte niekto z vás pamätá, na môj článok „A šťastný nový rok...“, uverejnený 1. 1. 2017, kde som popisoval príhodu s petrolejovým varičom, ktorá sa nám prihodila kedysi dávno na Nový rok. Keď som hľadal nejakú ilustračnú fotku k článku, natrafil som na jeden Army shop, ktorý takéto variče ponúkal na predaj.

A tak som neváhal a jeden kus som si objednal. Niežeby som ho chcel nosiť na hory, ale iba tak, z nostalgie a pre dekoráciu. Po istom čase mi odpísali z predajne, že bohužiaľ tento varič nemajú na sklade, pretože to boli posledné kusy, ktoré im niekto montoval zo zvyšných dielov po výrobe, ale že sa predsa len pokúsia mi jeden zohnať.

Netrvalo to ani mesiac, prišiel mi balík a v ňom novučičký mosadzný varič značky BAT, aj s kľúčom na trysku, návodom v piatich jazykoch + kreslený návod pre negramotných, zaslepovacou zátkou pre transport a prepichovačom trysky. Len sa mi ešte ospravedlnili, že nezohnali originálnu drevenú krabičku, v ktorej sa varič dodával.

Poviem otvorene, bol som nadšený. Varič žiaril, ako by bol zo zlata. Rýchle som ho poskladal a tešil som sa, ako ho vyskúšam. Ale keď som pred tým hľadal na internete správny návod na použitie, zistil som, že na trhu so starými „haraburdami“ je týchto varičov ešte pomerne veľká ponuka. Môžete dostať variče staré, opotrebované a pomerne zničené, ale aj variče úplne nové - či skôr nikdy nepoužité v 100 % stave v originálnom balení. Ceny sa pohybujú od 10,- € až po 40,- € i viac, čo podľa mňa vôbec nie je zlé.

Prekvapivým zistením bolo, že tento typ variča sa vyrábal rozličnými známymi i menej známymi producentmi varičov v celej Európe. Ako som sa niekde dočítal, výrobu začala známa firma Primus a ich prvý varič mal ochrannú značku No 1. Ďalší výrobcovia ich predávali pod značkou Juwel, Meva, BAT, Optimus, Primus a Phoebus. Viem, že ich vyrábali aj v Rusku, ale značku nepoznám. Dodnes sa variče používajú a častokrát je ich vidno pri cestopisoch na tržniciach v Ázii. Dokonca som objavil tiež obchod s náhradnými dielmi.

Konštrukcia variča je v podstate jednoduchá. Na troch nožičkách je pripevnená mosadzná nádrž s nalievacím otvorom a ručným ventilom na odpúšťanie tlaku v nádrži. Na boku nádrže je tlaková pumpička, ktorou sa tlakuje palivo do horáka. Z hornej časti vychádza rúrka s miskou na lieh a ďalej pokračuje samotný horák variča s roštom na varnú nádobu. Existujú dva typy horákov. Nazval by som ich ako hlučný a tichý. Na priložených fotkách ich môžete dobre vidieť.

Varič sa štartuje následovne: Nádrž na palivo sa naplní petrolejom (kerosin). Do misky pod horákom sa naleje lieh a zapáli sa. Ventil pri nalievacom hrdle musí byť pri nahrievaní otvorený, aby nenastal príliš veľký tlak v nádržke. Horiaci lieh zohrieva rúrky horáku a teplo začína splynovať petrolej. Keď lieh dohorieva, zavrieme ventil na nádržke a pokiaľ sa samotný horák sám nezapáli, pomôžeme mu zápalkami. Pumpičkou pridáme tlak do nádrže a môžeme variť. Intenzita horenia sa dá regulovať iba pripumpovaním tlaku alebo jeho odpustením. Činnosť variča sa ukončí tak, že sa uvoľní tlak z nádrže paliva.

Všetky variče majú približne rovnakú veľkosť. Výška je okolo 21 cm a priemer tiež asi 21 cm. Váha variča je približne 1 kg (bez paliva). Pri variči značky BAT sa nožičky dajú rozoberať, pri ostatných sú pevne privarené k nádržke. Nádrž má obsah cca 1 liter. Na rozohriatie horáka sa dá použiť tiež pevný lieh alebo benzín.

Pre otestovanie som vykonal skúšku s uvarením 1 litra vody. Voda mala 20 °C a ako nádoba bol použitý ešus bez pokrievky. Po zapálení horáka bežal varič tak potichučky (tichý horák), že som ani nevedel, že už horí. Plameň nebolo vôbec vidno. Voda začala vrieť po 11 minútach, čo je v porovnaní s dnešnými varičmi vcelku dosť veľa, avšak musím sa priznať, že som sa variča trochu bál, a tak som radšej nepripumpoval väčší tlak. O spotrebe paliva nemám vôbec potuchy. Ale určite nebude vysoká, lebo splynovanie bolo dokonalé. Na turistiku s batohom to určite nie je, ale použitie na chate či v kempe by bolo celkom na úrovni. Malá spotreba, lacné palivo a poriadny guláš v hrnci, tak toto by variču celkom dobre išlo.

Súvisiaci príbeh - A šťastný nový rok...

Tlakový petrolejový varič (retro) 01/08/17 10:16 8 príspevkov

Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka. 12/10/19 Boro Tomis Správy
Rada Čo má perie, všetko letí – detailne o páperovej výbave Používanie peria pri výrobe outdoorového vybavenia je dlhodobou záležitosťou. Perie spolu s kožušinou tvorilo základ pre vybavenie polárnikov, horolezcov a iných výprav do krajín mrazu a snehu. Dodnes je perie najlepšou „výplňou“ teplého oblečenia, ale hlavne spacích vakov, kde zabezpečuje dostatok izolácie (tepla) i pri najextrémnejších podmienkach. Orientovať sa v tom, aké perie tvorí náplň vášho spacáka, či oblečenia, by mohol pomôcť môj text. Rovnako by vám mohol pomôcť pri výbere či nákupe nového vybavenia. 31/07/19 Boro Tomis Začíname
Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. 25/05/19 Boro Tomis Príbehy

Rozhovor Behu som úplne prepadla Víťazkou Slovenskej ultratrailovej ligy 2019 sa stala Denisa Kušnierová, ktorá už niekoľko rokov behá po našich aj zahraničných horách pod hlavičkou Trail Runners Trnava. So stovkami začala iba tento rok, no hneď to rozbalila vo veľkom štýle. Na najvyšší stupeň víťaziek sa postavila na Lazovej, Ponitrianskej aj Javorníckej stovke a na všetkých troch podujatiach stanovila nové ženské traťové rekordy. Svojimi výkonmi sa nestratila ani v zahraničí. Ako členka Slovak Ultra Trail Team si v máji vybehala 3. ženské miesto na kratšej trase rumunských pretekov Transylvania 100 a v auguste so spolubežcom Erikom Hübnerom prvenstvo v kategórii zmiešaných štafiet na rakúskom KAT100 Ekiden Trail. Sezónu SUT zavŕšila triumfom na Malokarpatskej vertikále týždeň po Javorníckej stovke. Kto by sa nechcel porozprávať s takouto maníčkou? Ja som chcela a maníčka súhlasila. dnes Júlia Batmendijnová Rozhovory
Túra Magurský NP: Diablov kameň a Magurský vodopád Vyberáme sa na nenáročnú túru k našim susedom do Poľska. Náš cieľ sa nachádza v Magurskom národnom parku (Magurski Park Narodowy). Navštívime Diablov kameň (Diabli Kamień), Magurský vodopád (Wodospad Magurski) a poprechádzame sa po dedinke Folusz. Trasa je ideálna pre rodiny s deťmi, pretože za krátky čas sa tu dá uzrieť naozaj mnoho atraktívnych krás panenskej prírody. dnes Gabriela Ferencová Nízke Beskydy, Poľsko
Túra Jesenné Grinavské jazerá Nie sú to síce žiadne veľhory, ale podhorie Malých Karpát na rozhraní lesa a vinohradov vie byť na jeseň veľmi príjemné na dopoludňajšiu vychádzku. Takto sme sa počas babieho leta s mamou a Maťkom vybrali do obľúbenej lokality nd Grinavou, časťou Pezinka. Okrem farebných vinohradov sa postupne prechádza okolo troch rybníkov. K tomu nás čakajú ešte dve pekné vyhliadky. včera Soňa Mäkká Malé Karpaty