Predstavenie

Tlakový petrolejový varič (retro)

28.07.17
Možno si ešte niekto z vás pamätá, na môj článok „A šťastný nový rok...“, uverejnený 1. 1. 2017, kde som popisoval príhodu s petrolejovým varičom, ktorá sa nám prihodila kedysi dávno na Nový rok. Keď som hľadal nejakú ilustračnú fotku k článku, natrafil som na jeden Army shop, ktorý takéto variče ponúkal na predaj.

A tak som neváhal a jeden kus som si objednal. Niežeby som ho chcel nosiť na hory, ale iba tak, z nostalgie a pre dekoráciu. Po istom čase mi odpísali z predajne, že bohužiaľ tento varič nemajú na sklade, pretože to boli posledné kusy, ktoré im niekto montoval zo zvyšných dielov po výrobe, ale že sa predsa len pokúsia mi jeden zohnať.

Netrvalo to ani mesiac, prišiel mi balík a v ňom novučičký mosadzný varič značky BAT, aj s kľúčom na trysku, návodom v piatich jazykoch + kreslený návod pre negramotných, zaslepovacou zátkou pre transport a prepichovačom trysky. Len sa mi ešte ospravedlnili, že nezohnali originálnu drevenú krabičku, v ktorej sa varič dodával.

Poviem otvorene, bol som nadšený. Varič žiaril, ako by bol zo zlata. Rýchle som ho poskladal a tešil som sa, ako ho vyskúšam. Ale keď som pred tým hľadal na internete správny návod na použitie, zistil som, že na trhu so starými „haraburdami“ je týchto varičov ešte pomerne veľká ponuka. Môžete dostať variče staré, opotrebované a pomerne zničené, ale aj variče úplne nové - či skôr nikdy nepoužité v 100 % stave v originálnom balení. Ceny sa pohybujú od 10,- € až po 40,- € i viac, čo podľa mňa vôbec nie je zlé.

Prekvapivým zistením bolo, že tento typ variča sa vyrábal rozličnými známymi i menej známymi producentmi varičov v celej Európe. Ako som sa niekde dočítal, výrobu začala známa firma Primus a ich prvý varič mal ochrannú značku No 1. Ďalší výrobcovia ich predávali pod značkou Juwel, Meva, BAT, Optimus, Primus a Phoebus. Viem, že ich vyrábali aj v Rusku, ale značku nepoznám. Dodnes sa variče používajú a častokrát je ich vidno pri cestopisoch na tržniciach v Ázii. Dokonca som objavil tiež obchod s náhradnými dielmi.

Konštrukcia variča je v podstate jednoduchá. Na troch nožičkách je pripevnená mosadzná nádrž s nalievacím otvorom a ručným ventilom na odpúšťanie tlaku v nádrži. Na boku nádrže je tlaková pumpička, ktorou sa tlakuje palivo do horáka. Z hornej časti vychádza rúrka s miskou na lieh a ďalej pokračuje samotný horák variča s roštom na varnú nádobu. Existujú dva typy horákov. Nazval by som ich ako hlučný a tichý. Na priložených fotkách ich môžete dobre vidieť.

Varič sa štartuje následovne: Nádrž na palivo sa naplní petrolejom (kerosin). Do misky pod horákom sa naleje lieh a zapáli sa. Ventil pri nalievacom hrdle musí byť pri nahrievaní otvorený, aby nenastal príliš veľký tlak v nádržke. Horiaci lieh zohrieva rúrky horáku a teplo začína splynovať petrolej. Keď lieh dohorieva, zavrieme ventil na nádržke a pokiaľ sa samotný horák sám nezapáli, pomôžeme mu zápalkami. Pumpičkou pridáme tlak do nádrže a môžeme variť. Intenzita horenia sa dá regulovať iba pripumpovaním tlaku alebo jeho odpustením. Činnosť variča sa ukončí tak, že sa uvoľní tlak z nádrže paliva.

Všetky variče majú približne rovnakú veľkosť. Výška je okolo 21 cm a priemer tiež asi 21 cm. Váha variča je približne 1 kg (bez paliva). Pri variči značky BAT sa nožičky dajú rozoberať, pri ostatných sú pevne privarené k nádržke. Nádrž má obsah cca 1 liter. Na rozohriatie horáka sa dá použiť tiež pevný lieh alebo benzín.

Pre otestovanie som vykonal skúšku s uvarením 1 litra vody. Voda mala 20 °C a ako nádoba bol použitý ešus bez pokrievky. Po zapálení horáka bežal varič tak potichučky (tichý horák), že som ani nevedel, že už horí. Plameň nebolo vôbec vidno. Voda začala vrieť po 11 minútach, čo je v porovnaní s dnešnými varičmi vcelku dosť veľa, avšak musím sa priznať, že som sa variča trochu bál, a tak som radšej nepripumpoval väčší tlak. O spotrebe paliva nemám vôbec potuchy. Ale určite nebude vysoká, lebo splynovanie bolo dokonalé. Na turistiku s batohom to určite nie je, ale použitie na chate či v kempe by bolo celkom na úrovni. Malá spotreba, lacné palivo a poriadny guláš v hrnci, tak toto by variču celkom dobre išlo.

Súvisiaci príbeh - A šťastný nový rok...

Fórum 8 príspevkov
Tlakový petrolejový varič (retro) 01/08/17 10:16 8 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Príbeh Ako sme držali bobríka hladu Raz, keď sme vandrovali kdesi v Slovenskom rudohorí, večer, sediac pri ohni a oddychujúc po celodennom trmácaní sa, sme začali spomínať na naše krátke, ale o to nezabudnuteľnejšie členstvo v Skautingu. Boli sme vtedy veľmi mladí a Skauting bol v tej dobe zakázaný, a tak sa naše spomienky točili iba okolo niektorých akcií, ktoré nám utkveli v pamäti. 21/02/20 Boro Tomis Príbehy
Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka. 12/10/19 Boro Tomis Správy
Rada Čo má perie, všetko letí – detailne o páperovej výbave Používanie peria pri výrobe outdoorového vybavenia je dlhodobou záležitosťou. Perie spolu s kožušinou tvorilo základ pre vybavenie polárnikov, horolezcov a iných výprav do krajín mrazu a snehu. Dodnes je perie najlepšou „výplňou“ teplého oblečenia, ale hlavne spacích vakov, kde zabezpečuje dostatok izolácie (tepla) i pri najextrémnejších podmienkach. Orientovať sa v tom, aké perie tvorí náplň vášho spacáka, či oblečenia, by mohol pomôcť môj text. Rovnako by vám mohol pomôcť pri výbere či nákupe nového vybavenia. 31/07/19 Boro Tomis Začíname
Najnovšie články na titulke
 
Túra Zimné krásy pohoria Vtáčnik Pohorie Vtáčnik možno na prvý pohľad na mape veľmi nevyniká medzi ostatnými pohoriami a ten, kto ho nepozná, možno vybehne na najvyšší vrch, ale ďalej už pohorie neskúma. Najlepšie to vidieť v zime, keď sú cestičky na najvyšší bod vychodené, ale v iných častiach pohoria sa sotva dá nájsť nejaká ľudská stopa. Pritom je od vrcholu Vtáčnik len asi 15 minúť chôdze vzdialený vrch Kláštorská skala, ktorej vrchol tvorí zaujímavé skalné mesto. A toto je jedna veľká jedinečnosť pohoria. dnes Pavel Forgáč Vtáčnik
VHT Mengusovský Volovec – okruh cez Žabie plesá Ako turista začiatočník, postupne objavujúci krásy Vysokých Tatier, som sa dostal do situácie, kedy mi Ostrva a Svišťovka nestačili, no Kriváň či Rysy boli ešte príliš vysoko. Keďže ma turistika pochytila pomerne ďaleko od mladosti, do atletických výkonov sa už nevrhám po hlave a k svojim limitom sa radšej približujem pomaly a opatrne. včera Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry
Útulňa Gálová na Smrečinke Kedysi tu boli krásne smrečiny a chodníčky porastené machom, na zamokrených miestach drevené lávky, aby sa dalo bezpečne ísť lesom. Dnes je tu les vyrúbaný a Prednú Gálovú pretínajú zvážnice, ktoré tu vyrástli ako huby po daždi, keď sa začala likvidovať kalamita. Čo ostalo, sú krásne výhľady na Kráľovu hoľu, hrebeň Vysokých Tatier a údolie Slanej. Tiež veľa čučoriedok, brusníc a výborná voda v studničke pod Prednou Gálovou. Tak sa v mapách nazýva lokalita a pretína ju Cesta hrdinov SNP. 22/02/20 Anna Lenkeyová Volovské vrchy

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Tlakový petrolejový varič (retro) 01/08/17 10:16 8 príspevkov
Fakty
  • Typ
    • Tlakový petrolejový varič

  • Materiály
    • mosadz

  • Hmotnosť
    • 1000 g

  • Infocena
    • 10 - 40 €

  • Obchody
    • Army shopy

Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.61 (0.08)