Panská Javorina

12.08.17
Po roku som znova navštívil vrchol Panskej Javoriny v Považskom Inovci. Aké bolo moje prekvapenie, keď som okrem rozhľadne na vrchole neďaleko pod ňou zbadal celkom nový prístrešok netradičného tvaru. Podľa informácie od okoloidúceho lesníka ho postavil KST pri príležitosti nedávneho letného zrazu na Duchonke.

Prístrešok sa nachádza na otvorenom priestranstve pár metrov pod vrcholom Panskej Javoriny. Terén v okolí je momentálne ešte poznačený výstavbou, časom snáď zarastie trávou.

• červená z Mníchovej lehoty (po hrebeni cez Inovec), 5.40 h,
  • modrá z Kálnice, 3.55 h,
  • modrá + žltá + červená + modrá z Hrádku, 4.10 h,
  • modrá + červená + modrá z Lúky (cez Tematín a Bezovec), 6:05 h,
  • červená + modrá z Bezovca (bus), 3:35 h
  • modrá + červená + modrá z Podhradia, 3:50 h,
  • modrá z Duchonky, 3:35 h.

Prístrešok má tvar štvorbokého ihlana so stranou asi 7 metrov. Konštrukcia je z drevených trámov, obloženie aj podlaha z dosiek. Vchod bez dverí je vo výklenku orientovanom na juh, v ostatných troch stenách sú trojuholníkové výklenky okien, ktoré sa dajú zvnútra uzavrieť pre prípad dažďa. Podlaha je nad terén zodvihnutá na kovových konzolách, steny tvoriace zároveň strechu sú zvonku pokryté plastovou imitáciou šindľa (vyzerá to dosť trvanlivo). Interiér tvorí pevne uchytený drevený stôl s dvoma lavicami. Ponechaný je otvor pre prístup do malého podkrovia, zatiaľ bez rebríka, takže prístup je ťažký. Pre prípad nocľahu sa tu uloží odhadom aj 15 ľudí (v podkroví 2-3 osoby).

Rozhľadňa poskytuje kruhový výhľad obmedzený len meteorologickými podmienkami. Prameň samozrejme na vrchole nenájdete. Najbližšie mne známe zdroje vody sú pri útulni Izba, pod Prieľačinou alebo slabý prameň v Jelenej doline.

Iniciátorom aj realizátorom tohto počinu patrí veľká vďaka. Treba len dúfať, že prístrešok bude dlhé roky slúžiť svojmu účelu.

Panská Javorina 11/08/18 13:35 8 príspevkov

Prístrešok Hviezda Od Považskej Bystrice sa severným smerom tiahne dlhý bočný hrebeň Javorníkov, oddeľujúci Marikovskú a Papradniansku dolinu. V dĺžke viac než 30 km ním vedie modrá turistické značka, končiaca na Malom Javorníku. Trasa asi nie je veľmi frekventovaná, skôr na ňu zablúdia cykloturisti. V každom prípade poteší možnosť ukryť sa v novovybudovanom prístrešku. 29/09/18 Michal Bukvai Javorníky
Búda Zrub Moravské Počas potuliek v slovensko - poľskom pohraničí na Kysuciach som pri zostupe z vrchu Kykula prechádzal okolo pekného zrubu s terasou. Na moje prekvapenie, bol otvorený, zariadenie vysťahované a okolie postupne zarastá burinou. Zrejme sa ho vlastník (podľa katastra Lesy SR) rozhodol opustiť. 07/07/18 Michal Bukvai Kysucké Beskydy
Búda Koliba pod Suchým hrádkom Počas túry po Tatranskej magistrále som v oblasti medzi rázcestím pod Bystrou a Račkovou dolinou prechádzal krajinársky pekným úsekom na pomedzí lesa (čo je v týchto končinách vzácnosť) a rozsiahlych lúk a pasienkov. Z viacerých objektov ma zaujala stará koliba, ktorá by mohla poskytnúť útočište. 11/11/17 Michal Bukvai Západné Tatry

Recenzia Turistické topánky Asolo Fandango DUO GV Celokožené nepremokavé turistické topánky sú svätým grálom tradičnej turistiky. Celokožená konštrukcia s minimom švov sa spája s trvácnosťou a odolnosťou. Jednak nikto nemá chuť pravidelne míňať peniaze na nové topánky a jednak sa málokomu chce lúčiť so svojimi dlhými túrami vytvarovanými pohodlnými bačkorkami. Preto výrobcovia tento prístup aplikujú takmer v každej kategórii turistickej obuvi. Asolo Fandango GV je zástupca tohto prístupu v kategórii B. dnes Ľubomír Mäkký Obutie
Túra Rakúsko - roklina Groppensteinschlucht Keď som si plánovala výlet na Groβglockner Hochalpenstraβe s prenocovaním v Spittal an der Drau, rozmýšľala som, čo s nedeľou. Zo Spittalu som chcela vyraziť ráno, ale bola by škoda nevyužiť čas a nevidieť v oblasti niečo pekné. Predsa len je to na jednodňový výlet z Bratislavy ďaleko. Goldeck a Raggaschlucht sme absolvovali pred pár rokmi cestou do Chorvátska. Ostala nám tu ale ešte jedna roklina, do ktorej sme sa z časových dôvodov nedostali - Groppensteinschlucht. včera Martina Haratíková Svet
Rozhovor Rastie spoločenská objednávka pre ochranu prírody Študoval biológiu, v minulosti pôsobil v Greenpeace, ActionAid, Four Paws a aktuálne je na voľnej nohe ako konzultant pre environmentálne kampane. Je spoluzakladateľom strany Progresívne Slovensko a člen jej predsedníctva. Rozprávali sme sa s ním o dôvodoch vstupu do politiky, čo by v nej chcel dokázať v oblasti životného prostredia, čo si myslí o aktuálnom stave ochrany prírody a aké je v nej miesto pre outdoorové aktivity. Martin Hojsík. 19/11/18 Ľubomír Mäkký Rozhovory

Panská Javorina 11/08/18 13:35 8 príspevkov
    • Považský Inovec, Panská Javorina

• trojsezónna bez vykurovacieho telesa