Panská Javorina

12. 08. 2017
OBJEKT UŽ NEEXISTUJE – Po roku som znova navštívil vrchol Panskej Javoriny v Považskom Inovci. Aké bolo moje prekvapenie, keď som okrem rozhľadne na vrchole neďaleko pod ňou zbadal celkom nový prístrešok netradičného tvaru. Podľa informácie od okoloidúceho lesníka ho postavil KST pri príležitosti nedávneho letného zrazu na Duchonke.

Objekt úplne zhorel – článok ponechaváme z historických dôvodov

Prístrešok sa nachádza na otvorenom priestranstve pár metrov pod vrcholom Panskej Javoriny. Terén v okolí je momentálne ešte poznačený výstavbou, časom snáď zarastie trávou.

• červená z Mníchovej lehoty (po hrebeni cez Inovec), 5.40 h,
  • modrá z Kálnice, 3.55 h,
  • modrá + žltá + červená + modrá z Hrádku, 4.10 h,
  • modrá + červená + modrá z Lúky (cez Tematín a Bezovec), 6:05 h,
  • červená + modrá z Bezovca (bus), 3:35 h
  • modrá + červená + modrá z Podhradia, 3:50 h,
  • modrá z Duchonky, 3:35 h.

Prístrešok má tvar štvorbokého ihlana so stranou asi 7 metrov. Konštrukcia je z drevených trámov, obloženie aj podlaha z dosiek. Vchod bez dverí je vo výklenku orientovanom na juh, v ostatných troch stenách sú trojuholníkové výklenky okien, ktoré sa dajú zvnútra uzavrieť pre prípad dažďa. Podlaha je nad terén zodvihnutá na kovových konzolách, steny tvoriace zároveň strechu sú zvonku pokryté plastovou imitáciou šindľa (vyzerá to dosť trvanlivo). Interiér tvorí pevne uchytený drevený stôl s dvoma lavicami. Ponechaný je otvor pre prístup do malého podkrovia, zatiaľ bez rebríka, takže prístup je ťažký. Pre prípad nocľahu sa tu uloží odhadom aj 15 ľudí (v podkroví 2-3 osoby).

Rozhľadňa poskytuje kruhový výhľad obmedzený len meteorologickými podmienkami. Prameň samozrejme na vrchole nenájdete. Najbližšie mne známe zdroje vody sú pri útulni Izba, pod Prieľačinou alebo slabý prameň v Jelenej doline.

Iniciátorom aj realizátorom tohto počinu patrí veľká vďaka. Treba len dúfať, že prístrešok bude dlhé roky slúžiť svojmu účelu.

Panská Javorina 14/05/19 20:15 12 príspevkov

Túra Prievidza – Nitrianske Rudno – Bánovce n. B. Strážovské vrchy som prebrúsil kade-tade, keďže je to jedno z mojich domovských pohorí. Stále je však možné trasu skombinovať, aby obsahovala aj čosi nové. Tentoraz som prekrižoval južnú časť pohoria od východu na západ. 11/07/20 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Túra Okolo Moštencov Mám obľúbenú túru, ktorú zvyknem s malými obmenami absolvovať aspoň raz za rok. Či už ako jarný rozbeh sezóny alebo ako operatívne vyplnenie voľného dňa. Netreba mi totiž stíhať žiadny dopravný spoj, jednoducho vypadnem z domu a po pár hodinách sa tam opäť objavím. 17/01/20 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Túra Belá – Belianske skaly – Terchová Tradičné koncoročné stretnutie autorského kolektívu sa konalo znova pod Malou Fatrou. A tradične sme sobotnú túru absolvovali vo dvojici s Mirom. Keď som mu v predvečer predstavil môj plán, vravím mu: "Asi Ťa tento rok sklamem, bude to taká seniorská trasa podhorím..." Ale nakoniec sme boli spokojní. 29/12/19 Michal Bukvai Malá Fatra

Recenzia Skogstad Saksi – turistické krátke nohavice Ide o krátke nohavice z elastického priedušného a rýchloschnúceho materiálu od nórskej značky Skogstad. Sú vhodné na turistiku v horúcom počasí. Majú dĺžku tesne nad kolená a stredne vysoký sed. Z viacerých farebných vyhotovení som vyskúšal menej nápadný šedo-zelený variant. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Túra Patagónia: NP Los Glaciares - Laguna de los Tres Fitz Roy (3405 m) - žulový obor, najvyšší vrch a legendárna ikona oblasti, ktorá, ako som spomenul v predchádzajúcom článku, dala meno celému pohoriu. Jeho silueta je nielen v erbe mestečka El Chaltén, ale aj v znaku Národného parku Los Glaciares. Za dobrého počasia ho vidieť snáď odvšadiaľ, z ulíc mestečka i patagónskej stepi. Svojou dominantnosťou človeka k sebe priam volá. Turisti sa najbližšie k nemu môžu dostať pri Lagune de los Tres. A práve toto horské jazero bude dnes naším cieľom. včera Martin Baniari Svet
Pozvánka Transsibírska magistrála – zážitky spojené s príbehmi ľudí Vlakom až na koniec sveta! Staňte sa súčasťou príbehu najväčšej železničnej trati na svete! Transsibírska magistrála je nevšedné cestovateľské dobrodružstvo odohrávajúce sa na koľajniciach križujúcich najdôležitejšie mestá Ruska, nedotknutú prírodu Mongolska, pestrý Peking aj legendárny Čínsky múr. Cestovateľské kino sa v utorok 18. augusta v košickom Kine Úsmev vydá spoznávať skryté krásy východnej Európy aj Ázie s cestovateľom Martinom Navrátilom, ktorý prezradí, čo všetko sa dá vidieť v “hoteli na kolesách”. 10/08/20 sponzorovaný článok Festivaly a premietania

Panská Javorina 14/05/19 20:15 12 príspevkov
    • Považský Inovec, Panská Javorina

• trojsezónna bez vykurovacieho telesa