Panská Javorina

12.08.17
Po roku som znova navštívil vrchol Panskej Javoriny v Považskom Inovci. Aké bolo moje prekvapenie, keď som okrem rozhľadne na vrchole neďaleko pod ňou zbadal celkom nový prístrešok netradičného tvaru. Podľa informácie od okoloidúceho lesníka ho postavil KST pri príležitosti nedávneho letného zrazu na Duchonke.

Prístrešok sa nachádza na otvorenom priestranstve pár metrov pod vrcholom Panskej Javoriny. Terén v okolí je momentálne ešte poznačený výstavbou, časom snáď zarastie trávou.

• červená z Mníchovej lehoty (po hrebeni cez Inovec), 5.40 h,
  • modrá z Kálnice, 3.55 h,
  • modrá + žltá + červená + modrá z Hrádku, 4.10 h,
  • modrá + červená + modrá z Lúky (cez Tematín a Bezovec), 6:05 h,
  • červená + modrá z Bezovca (bus), 3:35 h
  • modrá + červená + modrá z Podhradia, 3:50 h,
  • modrá z Duchonky, 3:35 h.

Prístrešok má tvar štvorbokého ihlana so stranou asi 7 metrov. Konštrukcia je z drevených trámov, obloženie aj podlaha z dosiek. Vchod bez dverí je vo výklenku orientovanom na juh, v ostatných troch stenách sú trojuholníkové výklenky okien, ktoré sa dajú zvnútra uzavrieť pre prípad dažďa. Podlaha je nad terén zodvihnutá na kovových konzolách, steny tvoriace zároveň strechu sú zvonku pokryté plastovou imitáciou šindľa (vyzerá to dosť trvanlivo). Interiér tvorí pevne uchytený drevený stôl s dvoma lavicami. Ponechaný je otvor pre prístup do malého podkrovia, zatiaľ bez rebríka, takže prístup je ťažký. Pre prípad nocľahu sa tu uloží odhadom aj 15 ľudí (v podkroví 2-3 osoby).

Rozhľadňa poskytuje kruhový výhľad obmedzený len meteorologickými podmienkami. Prameň samozrejme na vrchole nenájdete. Najbližšie mne známe zdroje vody sú pri útulni Izba, pod Prieľačinou alebo slabý prameň v Jelenej doline.

Iniciátorom aj realizátorom tohto počinu patrí veľká vďaka. Treba len dúfať, že prístrešok bude dlhé roky slúžiť svojmu účelu.

Panská Javorina 12/08/17 15:20 6 príspevkov

Búda Koliba pod Suchým hrádkom Počas túry po Tatranskej magistrále som v oblasti medzi rázcestím pod Bystrou a Račkovou dolinou prechádzal krajinársky pekným úsekom na pomedzí lesa (čo je v týchto končinách vzácnosť) a rozsiahlych lúk a pasienkov. Z viacerých objektov ma zaujala stará koliba, ktorá by mohla poskytnúť útočište. 11/11/17 Michal Bukvai Západné Tatry
Cyklotúra Považská Bystrica – Papradno – Štiavnik – PB Pôvodne cyklotrasa vznikla ako výprava za hľadaním terénov vhodných na zber byliniek. Chcel som sa dostať na lúčne svahy a pokiaľ možno vyhnúť sa frekventovaným cestám. Nakoniec sa mi charakter trasy aj nenáročný rozsah tak zapáčil, že som ju s drobnými variáciami absolvoval mnohokrát. 21/09/17 Michal Bukvai Javorníky
Prístrešok Suchá dolina Počas túry na malofatranský Kľak som v Suchej doline nad Fačkovom prechádzal okolo jednoduchého, ale pomerne veľkého prístreška. Obec je síce neďaleko, ale pri náhlom zhoršení počasia poslúži ako úkryt. Pri viacdennom putovaní sa pod ním bude dať uchýliť aj na noc. 16/09/17 Michal Bukvai Malá Fatra

Búda Salaš Dlhý grúň nad Suchou dolinou Nedávno som si na počítači prezeral letecké mapy Veľkej Fatry. Už vtedy mi do oka padol chodník vedúci z hlavného hrebeňa Dlhým grúňom dole do Suchej doliny. Hneď ma zaujal. Preto som sa rozhodol, že počas mojich fotograficko-turistických potuliek pohorím ho obzriem. Medzi stromami som si všimol strechu na okraji hôľ. Zbadal som tam stavbu salaša. dnes Anton Zahradník Veľká Fatra a Choč
Túra Levice – Vápnik (Šiklóš) – Čankov Aj tento rok som sa dostal na rehabilitačný pobyt v kúpeľoch Dudince. Keďže som na rozdiel od predchádzajúcich rokov išiel sám, rozhodol som sa venovať rozhľadniam v širšom okolí Dudiniec. Ako prvé dve sa ponúkali rozhľadňa na Kalvárii priamo v Leviciach a kúsok ďalej, na travertínovej kope Vápnik (Šiklóš). Pátraním po internete sa ukázalo, že vežu na Kalvárii kvôli absolútne nemožným návštevným hodinám jednoducho nemôžem navštíviť, lebo by som sa nedostal včas späť do Dudiniec. včera Miroslav Svítek Podunajsko
Cyklotúra Dolomity – Sella Ronda Medzi regiónmi Južné Tirolsko, Venet a Trentino sa rozprestiera jedna z najnavštevovanejších oblastí severného Talianska, Dolomity. Približne uprostred nej nájdeme miesto, ktoré sme navštívili začiatkom októbra, tentokrát nie turisticky ani lezecky, ale na bicykloch. Cieľom bola oblasť Sella Ronda, alebo tiež “okrúhle sedlo”, ktoré pozostáva zo štyroch sediel: Passo Gardena (2136), Passo Sella (2218), Passo Pordoi (2239) a Passo Campolongo (1875). 16/11/17 Michal Mikuláš Svet

Panská Javorina 12/08/17 15:20 6 príspevkov
    • Považský Inovec, Panská Javorina

• trojsezónna bez vykurovacieho telesa