Maliništia

09.09.17
Pri potulkách po neznačených cestách Považského Inovca som hľadal premeň, ktorý sa podľa máp mal nachádzať niekde na lúke Maliništia. Na jej okraji stojí stará opustená horáreň. Vchody sú uzamknuté, ale pomerne veľká krytá veranda môže poslúžiť ako úkryt.

Horáreň sa nachádza na južnom okraji veľkej lúky Maliništia, ktorá leží na západnom svahu rozložitého vrchu Prieľačina. Hrebeň vybiehajúci z Prieľačiny, ležiacej v hlavnom hrebeni, oddeľuje Hôrčanskú a Hrádockú dolinu. Neďaleko lúky prebieha žltá TZT stúpajúca z Hrádockej doliny na červenú hrebeňovku. Od križovatky zvážnic lúka presvitá pomedzi stromami a k horárni je to necelých 200 metrov.

• modrá a žltá z Hrádku, 2.25 h,
  • žltá z hrebeňa pod Prieľačinou, 0.40 h.

Horáreň samotná je zanedbaná a podľa stavu pavučín okolo uzamknutých dverí a okeníc sa tu dávno nikto neukázal. Medzi dvomi krídlami budovy je na severozápad orientovaný vchod so zastrešenou predsieňou. Vystupuje sa k nej po niekoľkých schodoch. Má rozmery asi 7 x 2,5 m. Z troch strán sú steny budovy, zo strany schodišťa ju do výšky okolo metra chráni drevené zábradlie. Podlahu tvorí hladký betónový poter. Do priestoru sa pohodlne zloží asi osem osôb. V prípade prudkého dažďa od severu pomôže upevnenie celty alebo igelitu z náveternej strany.

Pri horárni je ohnisko, neďaleko drevená latrína. Prameň (v čase mojej návštevy nie veľmi výdatný) sa nachádza pár metrov v lese od severovýchodného cípu lúky, asi 200 m od horárne.

Vzhľadom na kapacitu a prítomnosť vodného zdroja môže byť predsienka alternatívou k búde Medvedica, ktorá leží asi kilometer povyše pri žltej značke.

Maliništia 10/09/17 08:35 2 príspevky

Búda Koliba pod Suchým hrádkom Počas túry po Tatranskej magistrále som v oblasti medzi rázcestím pod Bystrou a Račkovou dolinou prechádzal krajinársky pekným úsekom na pomedzí lesa (čo je v týchto končinách vzácnosť) a rozsiahlych lúk a pasienkov. Z viacerých objektov ma zaujala stará koliba, ktorá by mohla poskytnúť útočište. 11/11/17 Michal Bukvai Západné Tatry
Cyklotúra Považská Bystrica – Papradno – Štiavnik – PB Pôvodne cyklotrasa vznikla ako výprava za hľadaním terénov vhodných na zber byliniek. Chcel som sa dostať na lúčne svahy a pokiaľ možno vyhnúť sa frekventovaným cestám. Nakoniec sa mi charakter trasy aj nenáročný rozsah tak zapáčil, že som ju s drobnými variáciami absolvoval mnohokrát. 21/09/17 Michal Bukvai Javorníky
Prístrešok Suchá dolina Počas túry na malofatranský Kľak som v Suchej doline nad Fačkovom prechádzal okolo jednoduchého, ale pomerne veľkého prístreška. Obec je síce neďaleko, ale pri náhlom zhoršení počasia poslúži ako úkryt. Pri viacdennom putovaní sa pod ním bude dať uchýliť aj na noc. 16/09/17 Michal Bukvai Malá Fatra

Svet Z Kanady na Aljašku (2) – Yukon Let do Whitehorse netrval až tak dlho, ako prvý let z Ottawy do Yelloknife. Na maličkom letisku som si len zobral mapku teritória Yukon a šliapem v neskutočnej horúčave do kempu, ktorý sa nachádza pri brehu rovnomennej, mohutnej rieky Yukon. dnes Jaroslav Cips Svet
Búda Salaš Dlhý grúň nad Suchou dolinou Nedávno som si na počítači prezeral letecké mapy Veľkej Fatry. Už vtedy mi do oka padol chodník vedúci z hlavného hrebeňa Dlhým grúňom dole do Suchej doliny. Hneď ma zaujal. Preto som sa rozhodol, že počas mojich fotograficko-turistických potuliek pohorím ho obzriem. Medzi stromami som si všimol strechu na okraji hôľ. Zbadal som tam stavbu salaša. včera Anton Zahradník Veľká Fatra a Choč
Túra Levice – Vápnik (Šiklóš) – Čankov Aj tento rok som sa dostal na rehabilitačný pobyt v kúpeľoch Dudince. Keďže som na rozdiel od predchádzajúcich rokov išiel sám, rozhodol som sa venovať rozhľadniam v širšom okolí Dudiniec. Ako prvé dve sa ponúkali rozhľadňa na Kalvárii priamo v Leviciach a kúsok ďalej, na travertínovej kope Vápnik (Šiklóš). Pátraním po internete sa ukázalo, že vežu na Kalvárii kvôli absolútne nemožným návštevným hodinám jednoducho nemôžem navštíviť, lebo by som sa nedostal včas späť do Dudiniec. 17/11/17 Miroslav Svítek Podunajsko