Vodná nádrž Plášťovce

30. 09. 2017
Počas dvoch pobytov v Dudinciach som navštívil všetky okolité dediny, až na Plášťovce. Takže nastal čas sa tam v jedno slnečné poobedie po liečebných procedúrach vybrať. Keďže tam samozrejme nevedie žiadna značka, pohyboval som sa po poľných cestičkách. Keď som pri poľovníckej chatke na Babe, opísanej pri minulom pobyte, odbočil doprava a cez kopec Babica zišiel k vodnej nádrži Plášťovce, našiel som tam prístrešky, o ktorých je škoda sa nezmieniť.

Prístrešky slúžia pravdepodobne miestnym rybárom. Rozprával som sa s jedným z nich a povedal, že pokiaľ nie sú obsadené rybármi, nemajú nič proti tomu, aby tu prenocoval aj niekto druhý. Istotne to nebudú diaľkoví turisti, ale cyklistom by sa toto miesto mohlo hodiť pri putovaní Hontom.

Z Dudiniec po zelenej značke prejdeme do Meroviec a keď prudko zabočíte doľava, treba pokračovať rovno pomedzi chatky na náhornú plošinu a po poľnej ceste doľava s peknými výhľadmi na obe strany. Pri poľovníckej chatke na Babe (na križovatke) sa treba dať doprava po poľnej ceste a na ďalšom rázcestí treba odbočiť doľava cez pole a lesom klesnúť k vodnej nádrži, čo je 7 km.

Z Plášťoviec od smerovníka modrej značky po hlavnej ulici smerom na Šahy a pred koncom obce doprava, mostíkom ponad Krupinicu k areálu PD. Asfaltka pokračuje popod les k vodnej nádrži. Nedá sa zablúdiť (2,5 km).

Objekty

Na západnej strane vodnej nádrže, po ktorej som išiel, sú štyri stavby. Od jednoduchého altánku s hlinenou podlahou, stolom a lavičkami, nad ktorými je škridlová strecha, podopretá šiestimi drevenými stĺpmi, cez podobný, ale menší s drevenou podlahou, po pomerne luxusné dva, ktoré zaručia aj v daždi suchý nocľah.

Jeden má drevenú konštrukciu prekrytú celtou z nákladného auta a s posteľou s koženkovou epedou. Tu by sa snáď vyspali dvaja a na zemi s karimatkou ďalší nocľažník. Pred prístreškom je stôl a veľká drevená lavica, kde by sa v prípade suchej noci tiež mohol niekto vyspať.

Posledný, štvrtý prístrešok je chatka - „teľatník“. Nemá síce prednú stenu, ale strecha vyzerá byť nepremokavá. Vnútri je stôl a dve lavice, čiže by sa tu v suchu a pohode vyspali traja ľudia. Vonku sú dve lavice a ohnisko. Dreva je v okolitom lese dosť. Voda z prítoku do nádrže by po prevarení mohla byť pitná.

Nad cestou z Plášťoviec k vodnej nádrži je v brale, podľa mňa umelá, jaskyňa. Podobných umelo vytvorených priestorov je v regióne Hontu (Lišov, dúpence pri Hontianskych Tesároch, Brhlovce) viacero.

Vodná nádrž Plášťovce 30/09/17 00:00 nová téma

Túra Žarnovica – rozhľadňa Háj – Nová Baňa Koncom apríla som sa mal nachádzať na inom kontinente, no pandémia a príslušné opatrenia zariadili, že si dovolenku čerpám doma. Aspoň že nemusím byť len v okrese bydliska a po lese môžem chodiť bez rúška! Vypísal som si trinásť rozhľadní dosiahnuteľných na otočku aj s túrou z Bratislavy a po štvordňovom prechode Prašník – Patrónka, som mohol začať behať po rozhľadniach. 25/05/20 Miroslav Svítek Vtáčnik
Prístrešok Raková Keď sme pred rokom išli pochod na počesť gen. M. R. Štefánika, bol plán prespať v tomto prístrešku. Vzhľadom na lejak, ktorý potom v noci prišiel, bol som rád, že sme prespali v chate Lámaná skala. No keď som sa teraz v apríli chystal po rokoch na prechod 'na ťažko', pre istotu som si z TuristickaMapa.sk, vypísal nielen pramene, ale aj možnosti prespania. Tak som zistil, že možnosť prespania v prístrešku Raková nie je popísaná a ponúkam svoje skúsenosti. 16/05/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Trek na Malý M´Goun (2) Pred piatimi dňami sme prileteli zo srdca Európy a nám sa to zdá byť strašne dávno. Zvykli sme si, že k životu mnohé veci zrazu nielenže nepotrebujeme, ale si na ne ani nespomenieme. Kopce, cez ktoré prechádzame, mi v mnohom, hlavne farebnosťou, pripomínajú Dúhové hory na Islande. Vytvorili sme fajn partiu, kde každý s každým dokáže kráčať zopár hodín a kecať. Došli sme pod Malý M´Goun a dúfame, že všetci bez nehody vystúpime na jeho vrchol a hlavne tiež zostúpime do základného tábora. 12/05/20 Miroslav Svítek Svet

PR Aj tvoje outdoorové oblečenie do prírody môže byť ekologické Čo je ekologická móda? Ohľaduplná výroba, ktorá berie pri svojej produkcii do úvahy svoj dopad na životné prostredie. Módny priemysel je druhým najväčším znečisťovateľom našej planéty, hneď po ropnom priemysle. Dnešný rýchly životný štýl a extrémne nakupovanie vo veľkých obchodných reťazcoch produkuje enormné množstvo odpadu, a to aj v odevnom priemysle. dnes sponzorovaný článok Oblečenie
Túra Zaniknuté dediny (6) – Javorina Sú to len tri či štyri ľudské generácie - a ako sa život zmenil! Na lazoch vo Veporských vrchoch mohol byť predlohou obrazov Martina Benku. Ubehlo ledva 100 rokov. Z výhonku na okraji lúky je statná jedľa, lúka tu už nie je, celkom zarástla. Ľudí, čo ju kosievali, zomlela vojna a spoločenské prevraty. Laznícky život sa ako-tak udržal v nižších polohách. Vysoko v horách nemali šancu ani najtvrdšie mozole. Ich jedinými pamätníkmi sú rumoviská a jedna malá biela kaplnka. dnes Matúš Morong Stolické vrchy, Veporské vrchy
Správa Na Veľký Grič mohla ísť nová ferrata, stopli ju úrady Mesto Handlová plánovalo postaviť na skalách pod vrcholom Veľkeho Griča novú ferratu. Charakterom by šlo zrejme o podobný projekt ako Skalka pri Kremnici. Úrady ju však stopli kvôli pralesu priamo v tejto lokalite. Zavážili aj skúsenosti z ferraty Skalka, kde sa nedodržiava sezónna uzávera. včera Soňa Mäkká Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)

Vodná nádrž Plášťovce 30/09/17 00:00 nová téma
    • Krupinská planina: juhozápadný cíp pohoria pri Plášťovciach - vodná nádrž

• karimatka je vhodná, 6 osôb

• prítok do vodnej nádrže