Vodná nádrž Plášťovce

30.09.17
Počas dvoch pobytov v Dudinciach som navštívil všetky okolité dediny, až na Plášťovce. Takže nastal čas sa tam v jedno slnečné poobedie po liečebných procedúrach vybrať. Keďže tam samozrejme nevedie žiadna značka, pohyboval som sa po poľných cestičkách. Keď som pri poľovníckej chatke na Babe, opísanej pri minulom pobyte, odbočil doprava a cez kopec Babica zišiel k vodnej nádrži Plášťovce, našiel som tam prístrešky, o ktorých je škoda sa nezmieniť.

Prístrešky slúžia pravdepodobne miestnym rybárom. Rozprával som sa s jedným z nich a povedal, že pokiaľ nie sú obsadené rybármi, nemajú nič proti tomu, aby tu prenocoval aj niekto druhý. Istotne to nebudú diaľkoví turisti, ale cyklistom by sa toto miesto mohlo hodiť pri putovaní Hontom.

Z Dudiniec po zelenej značke prejdeme do Meroviec a keď prudko zabočíte doľava, treba pokračovať rovno pomedzi chatky na náhornú plošinu a po poľnej ceste doľava s peknými výhľadmi na obe strany. Pri poľovníckej chatke na Babe (na križovatke) sa treba dať doprava po poľnej ceste a na ďalšom rázcestí treba odbočiť doľava cez pole a lesom klesnúť k vodnej nádrži, čo je 7 km.

Z Plášťoviec od smerovníka modrej značky po hlavnej ulici smerom na Šahy a pred koncom obce doprava, mostíkom ponad Krupinicu k areálu PD. Asfaltka pokračuje popod les k vodnej nádrži. Nedá sa zablúdiť (2,5 km).

Objekty

Na západnej strane vodnej nádrže, po ktorej som išiel, sú štyri stavby. Od jednoduchého altánku s hlinenou podlahou, stolom a lavičkami, nad ktorými je škridlová strecha, podopretá šiestimi drevenými stĺpmi, cez podobný, ale menší s drevenou podlahou, po pomerne luxusné dva, ktoré zaručia aj v daždi suchý nocľah.

Jeden má drevenú konštrukciu prekrytú celtou z nákladného auta a s posteľou s koženkovou epedou. Tu by sa snáď vyspali dvaja a na zemi s karimatkou ďalší nocľažník. Pred prístreškom je stôl a veľká drevená lavica, kde by sa v prípade suchej noci tiež mohol niekto vyspať.

Posledný, štvrtý prístrešok je chatka - „teľatník“. Nemá síce prednú stenu, ale strecha vyzerá byť nepremokavá. Vnútri je stôl a dve lavice, čiže by sa tu v suchu a pohode vyspali traja ľudia. Vonku sú dve lavice a ohnisko. Dreva je v okolitom lese dosť. Voda z prítoku do nádrže by po prevarení mohla byť pitná.

Nad cestou z Plášťoviec k vodnej nádrži je v brale, podľa mňa umelá, jaskyňa. Podobných umelo vytvorených priestorov je v regióne Hontu (Lišov, dúpence pri Hontianskych Tesároch, Brhlovce) viacero.

Vodná nádrž Plášťovce 30/09/17 00:00 nová téma

Túra Tri túry okolím kúpeľov Dudince V záverečnom článku o mojich túrach v okolí Dudiniec by som rád eventuálnych návštevníkov kúpeľov upozornil na možnosť peších túr do naozaj najbližšieho okolia Dudiniec. V plnej nahote sa tu ukazuje náš vzťah ku kultúrnym pamiatkam, zanechaných predkami, ich vzťah k podobným pamiatkám v minulosti, ale aj krásne príklady, ako sa to dá robiť inak. Túry sú naozaj nenáročné a vhodné pre každého. 11/04/18 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy, Podunajsko
Túra Kristkova Podyjská glyptotéka - 1. etapa Keď som chodil po hraničných trojbodoch Slovenska, tak som v roku 2006 našiel na sútoku rieky Dyje a Moravy čudnú sochu. Neskôr som počas dovolenky vo Vranove nad Dyjí, Znojme a na hrade v Hardegu našiel ďalšie sochy od rovnakého autora. Začal som pátrať na internete, kde všade sú takéto sochy a nosil v hlave myšlienku, že si ich všetky pozriem. Po 12 rokoch som od myšlienky prešiel k realizácii a rozplánoval som si trasu od prameňa Moravskej Dyje po jej sútok s Moravou. Keď Mivy oznámil, že má voľnú sobotu a chuť na spoločnú túru, bolo rozhodnuté. 27/03/18 Miroslav Svítek Záhorie, Česko, +
Názor Pohľad z druhej strany - organizátor výstupu Starú rozprávku O troch grošoch prežívam so svojou ženou naozaj v reálnom živote, no ja som si ju tak povediac upravil do turistickej podoby. V mladosti som založil a viedol Turistický oddiel mládeže – Biatec, v zrelom veku som spoluzakladal a bol prvým predsedom turistického oddielu T. O. Bjatek. 09/03/18 Miroslav Svítek Reportáže

Túra Na skok v pralese Chujava (Kujavy) zo Zlatej Bane Predstav si les bez ľudského zásahu, predstav si aké to je, keď sa o všetko stará príroda sama stovky a stovky rokov... Ešte aj na Slovensku existujú takéto úžasné miesta so svojim genius loci. Jedným z takýchto miest je maličký prales v Slanských vrchoch, o ktorom mnoho ľudí nevie. Posledné zákutia divokej prírody ešte dýchajú a prosperujú aj bez pomoci človeka. dnes Stanislav Ďurica Slanské vrchy
Útulňa Rozhľadňa Kloptaň Na diaľkových túrach mám väčšinou dopredu vytipované miesta, kde chcem prenocovať. Človek mieni, ale okolnosti menia. Tak to bolo aj počas Cesty hrdinov SNP (E8) na Duklu, keď som plánoval prenocovať v Trohanke v sedle Tri studne, ale únava a blížiaca sa tma rozhodli, že som nocoval uprostred Volovských vrchov - na Kloptani, v prístrešku pod rozhľadňou. včera Viktor Baláž Volovské vrchy
Túra Nižná Revúca – Zvolen – Kalište – Podkonice Ten pľuhák opäť nesklamal a svojím vytrvalým, neúprosným pípaním ma ťahal zo sladkých driemot. Potrebný a nenávidený zároveň – budík. V chalupe vyhaslo už pred polnocou a do drevenice sa opäť vkradla na pár hodín vyhostená zima. Neveľmi ochotne som opúšťal teplé hniezdočko. Len pár sekúnd v studenej izbe stačilo na dokonalé precitnutie; tu už aj káva bola zbytočná. Rýchlo som zjedol skromné raňajky, zakončené niekoľkými hltmi becherovky. Sparťanské ráno na chalupe som zakončil krátkym pobytom na latríne. 20/04/18 Radoslav Jurčina Starohorské vrchy, Veľká Fatra a Choč

Vodná nádrž Plášťovce 30/09/17 00:00 nová téma
    • Krupinská planina: juhozápadný cíp pohoria pri Plášťovciach - vodná nádrž

• karimatka je vhodná, 6 osôb

• prítok do vodnej nádrže