V Mengusovskej doline
V Mengusovskej doline Zatvoriť

Túra Mengusovská dolina s deťmi

Je koniec minuloročných prázdnin a do Tatier prišlo stabilné počasie s nulovou pravdepodobnosťou búrok či zrážok, tak to využívame a našich žiakov chceme opäť prehnať nejakou tatranskou dolinou. Cieľom dnešného rodinného turistického výletu je majestátna Mengusovská dolina. Na jej konci sa nachádza naše najväčšie pleso, čiže máme pred sebou aj dostatočne zaujímavý cieľ. Ako východisko volíme Štrbské Pleso kvôli vyhliadkovej červenej značke.

1 deň
leto – 2016
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
  • Najvyšší bod: 1945 m n. m. Veľké Hincovo pleso
  • Najnižší bod: 1325 m n. m. Štrbské Pleso
Popradské pleso
Štrbské Pleso (vlak, bus, záchytné parkovisko)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Štrbské Pleso – Trigan – Popradské pleso – Nad Žabím potokom – Veľké Hincovo pleso a späť

Vyhliadkový chodník na Popradské pleso

Po prejdení asfaltiek areálu Štrbského Plesa sa vnárame do tieňa lesa červenej značky a začína výstup na Trigan. Chrbát, vybiehajúci od Štrbského plesa až po vrch Patria cez rázcestník Trigan, rozdeľuje Mlynickú a Mengusovskú dolinu. V chladnom vzduchu je výstup celkom vhodný na úvodné zahriatie svalov. Z jedného čiastočného prieseku sa otvára pohľad do Mlynickej doliny a na Soliskový hrebeň nad ňou. Je to prvý a zároveň posledný pohľad na túto stranu, keďže chodník sa čoskoro prehupuje cez chrbát na druhú stranu a za rázcestníkom Trigan sa dostávame pod východné svahy Patrie, čo je Mengusovská dolina.

Voľba to bola dobrá, v dnešnom počasí sa pred nami z chodníka ukazujú prvé výhľady, konkrétne na Popradský hrebeň zakončený Veľkou kôpkou a za ním dvojvrchol Vysokej. Po pravej strane máme, zatiaľ ešte v rannom tieni, masív Ostrvy, za ňou Tupú a Zlomiskovú dolinu. A pri pohľade späť sa do zorného poľa postupne dostanú celé Kráľovohoľské Tatry. Chodník sa začína mierne zvažovať, až prekročíme Hincov potok a v tieni lesa sme zakrátko pri Popradskom plese. Tu si dávame len krátku prestávku.

Husí pochod a výstup do Hincovej kotliny

Nasledujúci úsek až po rázcestník Nad Žabím potokom nás postupne vyvedie z lesa do pásma kosodreviny, vďaka čomu napravo vidíme skalné steny Popradského hrebeňa a po ľavej strane sa ukazujú Bašty. Keďže je pekný víkendový deň, tak ani nemusím písať, že od Popradského plesa ideme prakticky v súvislom rade turistov. Našťastie, pri rázcestníku sa prúd rozdelí, mám dojem, že väčšia časť odbočila na Rysy. Od známych sme sa neskôr dozvedeli, že na Rysoch bolo fakt tesno. V každom prípade, naše ďalšie stúpanie Mengusovskou dolinou je o čosi viac v pohode.

Chodník pokračuje priamo nepretržitou kosodrevinou až po miesto, kde križuje Hincov potok. Za ním začína stúpanie naberať na ostrosti, výškové metre začínajú pribúdať rýchlejšie a zároveň u mladších členov našej výpravy nastávajú skúšky odhodlania, s ktorými sa boria so striedavými úspechmi.

S postupným vynáraním sa z hĺbky doliny sa stále okázalejšie okolo nás vypínajú tatranské štíty. Obzvlášť blízky Satan a jeho parťáci po našej ľavej strane sa v jednom úseku chodníka pred nami pyšne vyťahujú a nútia nás poriadne kývať hlavami, aby sme pohľadom obsiahli ich celú mohutnosť. Od úpätia dole v bočnej dolinke, cez obrovské kamenno-suťové lavíny pred našimi očami až po majestátne skalné vrcholy vysoko nad nami.

Nasleduje asi najstrmšia časť stúpania s niekoľkými serpentínami zakončená teraskou, odkiaľ sú úchvatné pohľady späť do hĺbky doliny. Trochu miernejším stúpaním pokračuje chodník ďalej, až nás privedie do hornej, záverečnej časti Mengusovskej doliny, ktorou je Hincova kotlina.

V Hincovej kotline

Je to rozľahlá skalná terasa obkolesená reťazou hôr. V jej prednej časti sa nachádza niekoľko malých pliesok, ktoré majú spoločný názov Hincove oká. Popri nich práve prechádzame, pričom za nimi sa dvíha Mengusovský Volovec, prvý z vrcholov, lemujúcich Hincovu kotlinu. Na druhej strane, za miernym briežkom, sa ukazujú vrcholy hrebeňa Bášt v úseku Satan – Hlinská veža. Zanedlho sa do zorného uhla pohľadu dostáva cieľ našej túry, Veľké Hincovo pleso.

Jeho umiestnenie v zadnej časti Hincovej kotliny aj celej Mengusovskej doliny je vskutku impozantné. Obkolesené hradbou štítov od Hincovej veže cez Mengusovské štíty, Čubrinu až po Kôprovský štít, leží vo veľkolepom skalnom amfiteátri, aký sa len tak nevidí. Posledné metre chodníka vedú okolo zrodu Hincovho potoka, neskôr rieky Poprad, a sme pri rázcestníku Veľké Hincovo pleso.

Panoramatická pohoda pri plese

Nasleduje krátky oddych, stredne dlhé fotenie okolia a konečne zaslúžená poriadna obedová pauza. Na krásu navôkol sa dá pozerať celé hodiny a neomrzí. Povieva tu vetrík, ani zima - ani horúco, proste dokonalé podmienky na kochanie sa krásou prírody. Zisťujem, že najsevernejšie Hincove oko je priamo prepojené so samotným plesom a oddeľuje ich len kamenná hrádza, po ktorej sa dá ľahko prebehnúť. Čo okrem iných turistov museli samozrejme v praxi overiť aj naši dvaja juniori.

Najkrajší pohľad na Veľké Hincovo pleso je asi z jeho južného okraja. Z južných trávnatých brehov plesa je pekný pohľad na chodník do Vyšného Kôprovského sedla, ktorý potom vedie až na Kôprovský štít. Ak sa tam niekedy s deckami dostaneme, tak dnešný relax určite nebude možný, o to viac si ho teraz vychutnávame.

Zásah Horskej služby

Vylihovanie v teplej tatranskej tráve s výhľadmi je veľmi príjemná, až návyková záležitosť a práve v čase, keď som rátal, ako maximálne dlho sa tu môžeme zdržať, ozval sa v doline zvuk prichádzajúceho vrtuľníka. Preletel nad nami a hneď bolo jasné, že neprišiel pre nejakého turistu s vyvrtnutým členkom. Nasledujúcu hodinu sme boli svedkami zásahu horskej služby v priamom prenose, čo nebýva až tak bežná záležitosť. Postupný prieskum všetkých Mengusovských vrcholov, lokalizácia miesta incidentu (Východný Mengusovský štít), spustenie záchranára na lane, spustenie druhého člena posádky na lane a následné medzipristátie takpovediac priamo za našimi chrbtami na trávnatej vyvýšenine. Vrtuľník sa týmto stal na nejaký čas hlavnou dnešnou atrakciou Hincovej kotliny.

Celý zásah obnášal ešte dva ďalšie vzlety a medzipristátia pred definitívnym odletom. To už sme boli na odchode, keďže čas dosť pokročil. Až večer doma sme si na stránke HZS prečítali, že žiaľ, išlo len o transport tela, v kamennej lavíne vyhasol život poľského horolezca. R.I.P. Krátky zostrih zo zásahu je vložený do videa z túry. Aký to kontrast, kým sa ľudia dole tešili z pekného dňa, nad ich hlavami sa odohrala tragédia.

Výhľadový zostup

Keď utíchol posledný zvuk motora, výdatne oddýchnutí vyrážame na spiatočnú cestu. Spolu s ostatnými, a nazbieralo sa nás pri plese celkom dosť, takže osamelosťou rozhodne netrpíme. Slnko máme viac po pravej strane, čiže celou cestou dokumentujem pohľady do doliny, ktoré boli pri výstupe priamo proti slnku. A Mengusovská dolina za pohľady stojí, svojou šírkou a hĺbkou je vyslovene impozantná.

Kým sme nezišli do pásma kosodreviny, bolo naozaj problematické si vybrať, či pozerať pod nohy alebo pred seba. Pri Popradskom plese sa nezastavujeme a pekne v tieni chodníka na Trigan, obzerajúc zapádajúcim slnkom zaliatu Ostrvu a Zlomiskovú dolinu, sa vraciame späť na Štrbské Pleso.

Tatranské doliny netreba nejako zvlášť predstavovať, sú to asi najfrekventovanejšie turistické chodníky v Tatrách. Skôr z nášho rodinného pohľadu - žiaci základnej školy, ktorí nemusia byť atletickí borci, ak z času na čas zdolajú nejaký kopec, tak Mengusovskú dolinu a Veľké Hincovo pleso fyzicky zvládnu určite. Samozrejme, pri strmých pasážach je nejaká psychická kríza celkom pravdepodobná, ale to asi patrí k tomu. Mengusovská dolina sa za to odvďačí úžasnými scenériami.