Novinka na Ferrate HZS – lanové mosty

16.08.17
Pojem Martinská ferrata, resp. správnejší názov Ferrata HZS, je už dlhšiu dobu známy širokej verejnosti. Nielen počas týchto letných dní na ňu zavíta veľké množstvo návštevníkov, a preto si myslím, že ju bližšie už predstavovať netreba. Za zmienku ale stojí novinka, ktorá pribudla túto sezónu - dva nové lanové mosty.

O ich príprave som vedel už dlhšiu dobu, ale otvorené boli až nedávno. Preto som sa ich vybral pozrieť až teraz cez víkend, teda reálne asi necelé dva týždne po ich otvorení. Oba mosty sú spravené ako variant prechodu spodnej časti ferraty. Umiestnené sú v dolnej polovici úseku spoločného úseku, asi tak 10 min od začiatku ferraty, v časti, kde sa po obliezaní stúpalo kolmo hore, takým menším rebrom. V mieste kde sa pôvodná trasa na skalnej stene kolmo stáčala vpravo, pribudol teraz variant, ktorý pokračuje v stúpaní, na novú časť ferraty s nástupom na mosty.

Nový variant začína strmším stúpaním po platňovitých skalách a neskôr sa zmení na traverz skalnej platne po jej pukline až k začiatku prvého lanového mosta. Tu treba podliezť jedno z lán, na ktorom je most zavesený. Skonštruovaný je z oceľových lán s oceľovými stupňami, ktoré sú ukotvené na dvoch spodných lanách aby mali väčšiu stabilitu. V strednej časti je spodná časť prepojená s hornými lanami, ktoré sa tiež využijú na držanie a istenie pri prechode mostom. Na konci mosta je potrebný traverz po ďalšej skalnej platni pár metrov vľavo. Traverzuje sa rovnakým spôsobom ako tomu bolo v prípade prvého mosta, podlezením lán. Po jeho prejdení nasleduje už len zostup traverzom po skalách na pôvodný variant ferraty.

Nová časť je o niečo náročnejšia. Odhadol by som ju, aj s ohľadom na horný variant s hodnotením za C, tiež asi podobne - na obtiažnosť C. Pri prechode oboma mostami treba počítať s ich miernym pohojdávaním, teda ak má niekto strach z výšky alebo nie úplne pevnej zemi pod nohami, bude vhodnejšie, aby išiel pôvodným variantom. Dalo by sa samozrejme povedať, že mosty nás na iné mesto od pôvodnej trasy nezavedú, je to v každom prípade veľmi príjemné spestrenie tejto úvodnej časti ferraty a možnosť pohľadu na roklinu Pivovarského potoka z vtáčej perspektívy.

Súvisiace články

Ferrata HZS z Martina na Martinské hole
Ferrata HZS – prístupový náučný chodník
Ferrata HZS na Martinské hole v zime

Novinka na Ferrate HZS – lanové mosty 30/05/18 05:46 9 príspevkov

Ferrata Dolomity – Cascata Rio di Fanes Dolomity sú jedno z mojich obľúbených miest a nikdy dlho neváham, keď je možnosť sa tam vrátiť. Tento rok som ich navštívil dvakrát a zakaždým sa dostala do programu aj turisticko-ferratová prechádzka v oblasti Province of Belluno. Príjemný a relaxačný okruh s prechodom okolo vodopádov Cascate di Fanes je spojený s lezením cez ferraty, ktoré sú vybudované pri oboch veľkých vodopádoch. 19/11/19 Michal Mikuláš Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Cyklotúra Okruh cez Stelvio, Mortirolo, Gaviu a Umbrailpass Bol koniec leta a počasie sa mierne kazilo, ako aj tento rok. Stále koncom augusta boli nejaké búrky a my sme nemohli nájsť správny termín, kedy vyraziť na v poradí už druhý cyklovýjazd do Dolomitov. V pláne bolo prejsť dvojdňovú trasu cez tri sedlá, so začiatkom v kempe v Trafoi a prespaním v penzióne Belvedere, tesne pod Passo Mortirolo. Návrat bol plánovaný cez Passo Gavia. 03/10/19 Michal Mikuláš Svet
Ferrata Novinky na ferrate Skalka v Kremnických vrchoch Via ferrata na Skalke už nie je pre návštevníkov neznáma a preto mojím cieľom nebude popisovať to, čo už je na stránkach HIKING.SK v samostatnom článku. Tento rok v lete na ferrate na Skalke pribudli dve novinky. Prvou je lanový visutý most, ktorý je v tomto čase najdlhší na Slovensku, druhou novinkou je lezecká sieť. 30/07/19 Michal Mikuláš Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)

Rozhovor Keď človek dôjde prvý, je to už len čerešnička na torte Mužské prvenstvo v Slovenskej ultratrailovej lige 2019 patrí Mikulášovi Kérimu, ktorý svojím celoročným ziskom 8195,5 bodov nasadil latku naozaj vysoko. Svoje víťazstvo si zaslúžil skvelými výkonmi počas celej ultrabežeckej sezóny. Na ôsmich podujatiach SUT si vybojoval dvakrát 5. miesto (MF100 a NTS), raz 3. (P100), trikrát 2. (SŽ77, V100, RZB) a na dvoch podujatiach do cieľa dobehol ako prvý (L100, H100). Na tropickej Hriňovskej stovke (124 km, 5200 m+) zdolal náročnú trasu v čase 15:26:30, s takmer 1,5-hodinovým náskokom pred druhým Reném Mrázom. Miki je stálica slovenskej ultratrailovej scény, a tak mi nedalo a vyspovedala som ho, ako to robí, že mu to tak behá. dnes Júlia Batmendijnová Rozhovory
Túra Potulky okolo Bukowiny Tatrzańskej Tatranskú Bukovinu (poľ. Bukowina Tatrzańska) sme už viackrát navštívili. Prostredie Podhalia (poľ. Podhale) obľubujeme najmä pre nenáročné, ľudoprázdne prechádzky s neopakovateľnými pohľadmi na Tatry. Obdivujeme kde-tu roztrúsené “živé” salaše - bacówki, či kulinárske špeciality. Okolie je posiate množstvom obydlí, čo špacírku predurčuje na bezpečnú alternatívu k vysokohorským túram v období s nepriaznivým počasím. dnes Roman Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry
PR Po stopách Pabla Escobara v Cestovateľskom kine Najznámejší narkoštát všetkých čias sa odhalí v špeciálnom Cestovateľskom kine. Návštevníci sa v utorok 10. decembra v KC Dunaj prenesú na miesta, z ktorých vzišiel a kde nakoniec aj padol milovaný a obávaný Pablo Escobar. V pútavom rozprávaní lekára a cestovateľa Ľuboša Fellnera ožije všetko zo seriálu Narcos, a ešte viac! včera sponzorovaný článok Festivaly a premietania

Novinka na Ferrate HZS – lanové mosty 30/05/18 05:46 9 príspevkov
    • Malá Fatra: Lúčanská Fatra (Martinské hole)