Správa Novinka na Ferrate HZS – lanové mosty

Pojem Martinská ferrata, resp. správnejší názov Ferrata HZS, je už dlhšiu dobu známy širokej verejnosti. Nielen počas týchto letných dní na ňu zavíta veľké množstvo návštevníkov, a preto si myslím, že ju bližšie už predstavovať netreba. Za zmienku ale stojí novinka, ktorá pribudla túto sezónu - dva nové lanové mosty.

leto – 13.08.2017
Malá Fatra: Lúčanská Fatra (Martinské hole)
» č.1085 Malá Fatra (1:50.000)

O ich príprave som vedel už dlhšiu dobu, ale otvorené boli až nedávno. Preto som sa ich vybral pozrieť až teraz cez víkend, teda reálne asi necelé dva týždne po ich otvorení. Oba mosty sú spravené ako variant prechodu spodnej časti ferraty. Umiestnené sú v dolnej polovici úseku spoločného úseku, asi tak 10 min od začiatku ferraty, v časti, kde sa po obliezaní stúpalo kolmo hore, takým menším rebrom. V mieste kde sa pôvodná trasa na skalnej stene kolmo stáčala vpravo, pribudol teraz variant, ktorý pokračuje v stúpaní, na novú časť ferraty s nástupom na mosty.

Nový variant začína strmším stúpaním po platňovitých skalách a neskôr sa zmení na traverz skalnej platne po jej pukline až k začiatku prvého lanového mosta. Tu treba podliezť jedno z lán, na ktorom je most zavesený. Skonštruovaný je z oceľových lán s oceľovými stupňami, ktoré sú ukotvené na dvoch spodných lanách aby mali väčšiu stabilitu. V strednej časti je spodná časť prepojená s hornými lanami, ktoré sa tiež využijú na držanie a istenie pri prechode mostom. Na konci mosta je potrebný traverz po ďalšej skalnej platni pár metrov vľavo. Traverzuje sa rovnakým spôsobom ako tomu bolo v prípade prvého mosta, podlezením lán. Po jeho prejdení nasleduje už len zostup traverzom po skalách na pôvodný variant ferraty.

Nová časť je o niečo náročnejšia. Odhadol by som ju, aj s ohľadom na horný variant s hodnotením za C, tiež asi podobne - na obtiažnosť C. Pri prechode oboma mostami treba počítať s ich miernym pohojdávaním, teda ak má niekto strach z výšky alebo nie úplne pevnej zemi pod nohami, bude vhodnejšie, aby išiel pôvodným variantom. Dalo by sa samozrejme povedať, že mosty nás na iné mesto od pôvodnej trasy nezavedú, je to v každom prípade veľmi príjemné spestrenie tejto úvodnej časti ferraty a možnosť pohľadu na roklinu Pivovarského potoka z vtáčej perspektívy.