Rada Prvá pomoc (3) - transport

Keď dôjde v horách k zraneniu, je poskytnutie prvej pomoci a zvlášť transport raneného značne obtiažny. Záchranu sťažuje jednak strmosť a neschodnosť terénu, ďalej odľahlosť od lekárskej pomoci i od dopravných prostriedkov, vplyvy poveternostné a takisto vysoké nároky na fyzickú i technickú zdatnosť záchrancov.

V horách je treba počítať s tým, že pomoc sa nedostaví ihneď, preto musíme v kritickej situácii poskytnúť pomoc sami a zároveň zraneného umiestniť na bezpečnom mieste, alebo ho aspoň zaistiť, aby neutrpel ďalšie zranenia, a ukľudniť ho. U zraneného musí zostať jedna osoba s dostatkom zdravotníckeho materiálu, s jedlom, pitím, baterkou a rezervnými odevmi. Po zaistení zraneného si musíme riadne rozvážiť, či možno pokračovať v plánovanej trase, alebo je treba zmeniť aspoň smer cesty, prípadne sa vrátiť späť.

Podľa počtu účastníkov v skupine vyšleme pokiaľ možno dvoch skúsených pre pomoc. Musíme podať presnú správu, koľko je osôb zranených, ktoré časti tela sú poranené, miesto, kde sa postihnutý nachádza, hodinu, kedy došlo k úrazu, počet osôb, ktoré u zraneného zostali, a či bol začatý transport, v tom prípade jeho trasu a hodinu zahájenia. Ak nemôžeme nikoho vyslať pre pomoc, môžeme ju zaistiť signálom zvukovým alebo optickým. Ten opakujeme šesťkrát za minútu a potom vždy minútu odpočívame. Naopak ak zachytíme signál volajúci o pomoc, odpovieme obdobným signálom, ale len trikrát za minútu, opäť s minútovou prestávkou.

Pokiaľ dôjde ku zraneniu v schodnom teréne, kde nie je potrebné istiť lanom, môžeme potom, čo sme zranenému poskytli prvú pomoc a zaistili ho proti chladu i nepriazni počasia, pristúpiť podľa svojich síl k transportu. Pri komplikovaných zraneniach, zvlášť ak je podozrenie na poranenie chrbtice, radšej vyčkáme odbornú pomoc; improvizovaný prenos by mohol zrenenému ešte viac ublížiť.
Improvizované nosítka zhotovíme buď pomocou dvoch vetroviek a dvoch tyčí, alebo pomocou lana, prípadne v kombinácii lana s vetrovkou. Zraneného podložíme rezervným odevom alebo spacím vakom a k nosítkam ho pripútame. Hlavu pripevníme šatkou. Posuny na nosítkach by totiž spôsobovali bolesť, v prípade väčších nerovností by zranený mohol i vypadnúť.

Lanové nosítka môže niesť 6-8 osôb; čím viac ľudí ich nesie, tím menší je prehyb v strede. Krajní nosiči môžu záťaž niesť pomocou veľkých slučiek na ramenách.

Keď musí zraneného znášať jedna osoba, ide to previesť pomocou lana, ktoré stočíme do slučiek o priemere cca 60 cm, na jednom mieste ich zviažeme a rozdelíme na polovicu. Zranenému navlečieme slučky na nohy, záchranca si navlečie hornú časť slučiek na ramená. Zranený sa musí pridržiavať zachráncu sám, alebo je treba dať zranenému pod ramená slučku a priťahovať vpred. Môžeme tiež použiť namiesto lana pevný prázdny batoh; po stranách ho rozpárame, aby tadiaľ ranený mohol prestrčiť nohy. Pozor na pevnosť nosných remeňov!

Veľmi komplikované prípady môžu nastať v strmom teréne, keď dôjde k pádu a visu na lane. Keď nemá postihnutý oporu pre nohy, ani ho nejde spustiť na vhodnejšie miesto, nastáva akútne nebezpečie ochrnutia horných končatín. V takom prípade použijeme k záchrane tenkú slučku, dlhú cca 1,5 m, ktorú si postihnutý uviaže prusíkovým uzlom na istiacom lane nad prsným úväzkom, prestrčí ju pod úväzok a stúpi jednou nohou do nej. Tým odľahčí prsný úväzok a môže uviazať druhú slučku na istiacom lane, cca o 25 cm vyššie, pre druhú nôh. Postupným posúvaním Prusíkových uzlov po istiacom lane hore a striedavým zaťažovaním slučiek stúpa postihnutý hore k miestu, kde sa môže postaviť a pokračovať v pohybe.

Týmto spôsobom si môžeme pomôcť aj pri páde do ľadovcovej trhliny, postihnutý však musí byť schopný popísanej činnosti. V ľadovcovom teréne je veľmi dobré mať preventívne na lane naviazanú tenkú slučku, podsunutú po úväzkom a zasunutú v kapse už pri naväzovaní na lano.

Ak máme k dispozícii ďalšie lano, vytvoríme dva strmene, spustíme ich k postihnutému, ten si ich prevlečie pod prsný úväzok, stúpi do nich a my ho potom pozvoľna vyťahujeme hore striedavým ťahom.
Pri zachytení padajúceho nastáva obtiažna situácia i pre istiaceho, lebo na ňom spočíva veľká váha. Preto je pri istení veľmi dôležité, aby zaťaženie lana bolo rozložené na viac miest (rôzne výstupky, trhliny a pod.). Istiaci musí preniesť záťaž na nejaký pevný bod. Väčšinou to ide previesť pomocou slučky rovnako pevnej ako je lano; slučku pripevníme jednou rukou na istiace lano francúzskym Prusíkovým uzlom a karabinou pripneme k istiacemu bodu.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …