Primus Essential Stove Set 1.3 L
Primus Essential Stove Set 1.3 L Zatvoriť

Recenzia Primus Essential Stove Set – sada na varenie

Jednoduchá sada na varenie bez výmenníka či iných high-tech vychytávok. Dva hliníkové hrnce, panvica, varič s integrovaným závetrím bez piezo zapaľovania, držiak a obal. Taká je základná sada na varenie v prírode Primus Essential Stove Set, ktorú som v lete otestoval v Tatrách.

Výrobca
Primus
Model
Essential Stove Set 1.3 L
Typ
hrnce a plynový varič so závetrím
Materiály
hliník
Hmotnosť
858 g – kompletná sada
Páči sa mi
kompletné riešenie varenia pre 1 - 3 osoby, závetrie, možnosť použitia aj iných nádob, panvička s nepriľnavým povrchom
Nepáči sa mi
náročnejšia regulácia, lebo horák je veľmi blízko k hrncu (netýka sa panvičky, ktorá je položená vyššie)
Ostatné info
obsah balenia: dva 1,3 l hrnce, plynový varič s integrovaným závetrím, panvička s nepriľnavým povrchom, chytáčik, obal
výkon: 2000 W
Infocena
99 €

Súčasti sady

• 2 hliníkové hrnce s objemom 1,3 litra vyrobené z tenkého hliníkového plechu
  • varič s deklarovaným výkonom 2000 W, osadený v hliníkovom závetrí a s oddeleným umiestnením plynovej kartuše
  • panvica z eloxovaného hliníka s hrubším dnom a nepriľnavým povrchom
  • držiak na manipuláciu s horúcimi nádobami
  • textilný obal, do ktorého sa zbalí celá sada

Dizajn a vyhotovenie

Sada Essential sa vyrába v dvoch veľkostných vyhotoveniach – s dvojicou 1,3-litrových alebo 2,3-litrových hrncov. Ja som testoval menšiu z nich, ktorá je svojimi rozmermi vhodná pre 2 - 3 ľudí.

Oba hrnce sú rovnakej veľkosti. Vďaka rozširujúcemu sa tvaru dobre do seba zapadnú a do nich sa zas zmestí závetrie s horákom. Takto nastohovanú sadu dáte do obalu a zavriete obrátenou panvicou. V sade nenájdete pokrievku, na zakrytie počas varenia je určená práve panvica. Nie je to síce elegantné ako priehľadná pokrievka s cedidlom pri iných Primus sadách, no poslúži účelu.

Aj keď sada nemá výmenník tepla, snaží sa tiež o efektívnosť. Horák je preto pevne osadený do hliníkového závetria, do ktorého pekne zapadne hrniec. Horák je vybavený predohrevom (to je ten medený kolík, viď foto), ktorý zlepšuje použiteľnosť v chladnejšom odbobí a tiež zabraňuje vzplanutiu pri manipulácii s kartušou počas varenia. Odstup hrnca od horáku je dosť malý, čo používateľa nabáda k menšiemu plameňu, inak môže plameň unikať bokmi. Okrem protivetrovej funkcie závetrie aj odráža teplo späť k hrncu. Keďže panvica je širšia, nezapadne dnu, ale na zdvihnutých nožičkách sedí mierne vyvýšená nad závetrím. Na takto vydvihnuté nožičky môžete použiť aj iný hrniec so širším dnom.

Varič nie je vybavený piezozapaľovaním. Síce tým prichádza o jednoduchosť používania, no zároveň aj o hrozbu, že zlyhá v najnevhodnejšej chvíli. Osobne sa na piezo nikdy nespolieham a radšej nosím kresadlo, ktoré je spoľahlivé.

Ako zdroj paliva sa používa plyn z bežných turistických kartuší so skrutkovacím ventilom. Použiteľné sú 100-, 230- a 480-gramové verzie, avšak ako ideálneho spoločníka tejto sady vidím stredne veľkú verziu.

Údaje výrobcu

Parameter Hodnota
hmotnosť 858 g
výkon 2000 W
objem nádob (po vrch) 1.3 L
doba varu / 1 L vody 4:30
doba horenia / 230 g kartuša 119 min

Zaujímavé je porovnanie so sadou Primetech Stove Set, ktorá je určená pre náročnejších používateľov. Ideovo je to rovnaká sada s identickým horákom, no jeden z dvojice hrncov má výmenník tepla a nepriľnavý povrch, preto má namiesto panvice len pokrievku s cedidlom. Sada je ľahšia o 131 gramov a o minútu rýchlejšie zovrie vodu, t. j. šetrí cca 22 % paliva oproti testovanej sade. Cena je o 40,- eur vyššia.

Namerané hodnoty

Urobil som jednoduchý domáci test v ideálnych podmienkach pri cca 23 °C a v bezvetrí. Použil som aj iné nádoby, aby bolo možné porovnať, čo s efektivitou urobí výmenník (no nie v ideálnej polohe) alebo obyčajný ešus. Vždy som zohrieval 1 liter vody. Výsledky sú v tabuľke nižšie.

Hrniec Nastavenie Spotreba paliva Čas
1,3 l (súčasť sady) optimálne 12,7 g 5:25
1,3 l (súčasť sady) max 14,3 g 4:37
1,5 l s výmenníkom optimálne 9,3 g 2:55
1,3 l ešus optimálne 15,2 g 6:03

Poznámky

Optimálne nastavenie – taký výkon, aby z bokov neunikalo príliš veľa tepla.
Max – maximálny výkon variča, pri ktorom ešte plameň neopúšťa závetrie.

Skúsenosti z terénu

Páči sa mi veľkosť hrncov testovanej sady – 1,3 litra je až do vrchu, teda efektívne je k dispozícii niečo vyše litra vody. V jednom hrnci sa dá uvariť napr. bujón doplnený nejakou čerstvou koreňovou zeleninou a instantnými rezancami. Zároveň v druhom spravíte čaj bez toho, aby mal bujónovú príchuť. Praktické môže byť čajový hrniec si označiť, aby sa následne nepomiešali.

Keďže hrnce majú tenké dno, nie sú veľmi vhodné na varenie, skôr na zohrievanie vody alebo tekutejších pokrmov (napr. konzerva fazule v omáčke). Preto je dobré, že súčasťou sady je aj panvica s hrubším dnom a nepriľnavým povrchom, takže opražiť napr. slaninku nie je problém. Na druhej strane, panvica pridáva dosť hmotnosti a ak by bola súčasťou sady aj samostatná ľahká pokrievka, bol by to dôvod nechávať panvicu doma na výlety bez skutočného varenia. Takto ju potrebujete na zakrytie.

Regulácia variča má trochu oneskorenú odozvu, čo je spôsobené ventilom na kartuši, nie pri horáku. Je to bežná vlastnosť takýchto varičov. Na začiatku treba trochu vychytať správnu intenzitu plameňa, pretože pre malú vzdialenosť nádoby od horáka sa plameň môže dostať mimo závetria. Plameň, najmä počas slnečného dňa, nevidieť a orientovať sa treba podľa unikajúceho tepla z bokov.

Pri umiestňovaní závetria treba dávať pozor, lebo závetrie výrazne hreje. Počas testu s maximálnym výkonom na drevenej doske ostali viditeľné stopy. Napríklad táto sada mala na spodnej strane malé plastové nožičky, takže sa kovová časť závetria nedotýkala priamo podkladu. Tiež treba dať pozor, aby sa suchá vegetácia nedotýkala závetria, najmä v jeho hornej časti, a nezačala horieť. Najlepšie je umiestniť závetrie na skalu alebo iný nehorľavý podklad.

Ešte taká drobnosť, oceňujem rysky objemu vyznačené zvnútra hrncov.

Sada Primus Essential Stove Set zaujme integrovaným riešením varenia pre menej náročných používateľov. Síce nemá výmenník tepla ako iné Primus sady, no vďaka závetriu a presne padnúcemu hrncu funguje efektívnejšie ako poskladané riešenie. Praktická je aj panvica, na ktorej sa dajú pripraviť aj na varenie náročnejšie pokrmy.