Friluft 45 je všestranný trojsezónny turistický batoh s dobre odvetraným chrbtovým systémom a množstvom vychytávok Zatvoriť

Test Batoh Fjällräven Abisko Friluft 45

Abisko Friluft 45 je jednokomorový turistický batoh strednej litráže so sieťkovým odvetraným chrbtovým systémom. Veľkostne sa hodí na víkendovky na ťažko alebo na dlhšie akcie na ľahko. Sieťkový systém ho predurčuje na použitie najmä v teplom období. Aké sú moje skúsenosti po pol roku používania, sa dočítate v tomto teste.

Výrobca
Fjällräven
Model
Friluft 45
Typ
jednokomorový turistický batoh strednej litráže
Materiály
Farebné kombinácie
modrá, čierna, oranžová
Páči sa mi
robustná konštrukcia, pohodlie nosenia, stabilita na chrbte, odvetranie, posuvný odnímateľný vrchlík, čelný dvojzipsový vstup, pohodlný bedrový pás, vrecká na bedrovom páse, veľké predné vrecko, bočné vrecká na fľašky
Nepáči sa mi
pripínanie paličiek, absencia oka na cepín
Infocena
Obchody
YakRysy, SportRysy, TrekLand

Chrbtový systém Airvent

Batoh má pevný hliníkový rám po celom obvode chrbtovej strany a dáva chrbtovému systému pevný tvar a stabilitu. Medzi hornou a spodnou časťou batoha je natiahnutá mäkká sieťka. Rám je v oblasti bedier tvarovaný doširoka a je prehnutý tak, že v tejto časti bedrá takmer obopína. Vďaka tomu je v bedrovej časti chrbta veľká plocha, ktorá prenáša tiaž batoha. Keďže rám sa v oblasti bedier ani ramien priamo nedotýka chrbta, systém používateľa nikde netlačí. Priamy dotyk je len so sieťkou, ramennými popruhmi a v najspodnejšej časti s pevnou tkaninou. Toto riešenie je veľmi pohodlné, prispôsobuje sa tvaru chrbta.

Prehnutie (v tvare luku) pre odvetranie je v porovnaní s inými sieťkovými batohmi menšie. Vzniká tam len pár centimetrov priestoru, ktorý stačí na odvetranie. Posun ťažiska je preto menší. Dôvodom je aj to, že tvar sieťky sa prispôsobuje chrbtu a ten sa tak dostane o niečo bližie k zadnej strane batoha. Taktiež batoh nemá v tejto oblasti prehnutý plastový panel (ako mávajú iné batohy tohto typu), ale len tkaninu, takže keď ho viac nabalíte, zadná strana sa tiež trochu priblíži k sieťke.

Ramenné popruhy a bedrový pás

Ramenné popruhy sú bohato polstrované a v hornej časti aj veľmi široké. Aj vyššia hmotnosť sa tak pohodlne rozloží a popruhy netlačia na ramenách. Spodný materiál je z meshu a je príjemný na dotyk. Kto rád nosí batoh priamo na telo, bude tiež spokojný. Hrudný pás má elastickú zložku a je posuvný po koľajničke. Samozrejmosťou sú popruhy na upevnenie hadičky hydrovaku a stabilizačné popruhy.

Bedrový pás je masívny a ukazuje, že batoh je stavaný aj na väčšiu záťaž. V strede pásu je však diera, aby netlačil na bedrové kosti. Pás je stredne tuhý a je predtvarovaný, takže dobre sedí a dá sa doň veľa hmotnosti "vypustiť" predĺžením ramenných popruhov. Batoh je na spodnom okraji poriadne široký a bedrový pás je prišitý trochu viac smerom k stredu, aby bol anatomicky dobre umiestnený. Na bokoch bedrového pásu sú zipsovacie vrecká, do ktorých vojdú aj väčšie príručné veci. V jednom nosievam peňaženku a telefón, v druhom mávam tyčinky alebo keksíky.

Dizajn a fukčné detaily

Abisko Friluft je jednokomorový batoh s horným a čelným vstupom, posuvným odoberateľným vrchlíkom, rozmerným čelným vreckom a bočnými vreckami pre fľaše. Je kompatibilný s hydrovakom. Tvar vnútornej komory je taký, že v spodnej časti je objemnejší a teda vhodný na väčšie (no ľahšie) veci ako napr. spacák či oblečenie. V strednej časti je menej hlboký (kvôli sieťkovému chrbtovému systému) a smerom nahor v oblasti ramien je zas miesta viac. Uzáver hornej komory je dostatočne dimenzovaný, a tak jeho využitím získate objem navyše, čomu potom treba prispôsobiť polohu vrchlíka. Ten je posuvný a tiež je možné ho od batoha úplne odpojiť, čo je vhodné pri túrach, keď máte menej vecí (viď foto).

Vrchlík má dva priečinky. Jeden prístupný zvonka a druhý zo spodu. Oba majú veľa priestoru, najmä vrchný je veľký. Vo vnútri je plastová spona na upevnenie kľúčov. Ešte by sa hodila malá sieťková priehradka na zips pre zafixovanie menších drobností.

Asi najlepšou funkčnou vychytávkou je rozmerný čelný vstup do hlavnej komory. Otvoríte ho tak, že po bokoch odzipsujete a hore oddelíte široký suchý zips. Rovnako to má riešené batoh Kajka. Je to veľmi praktické. Jednak je možné si vo vnútri uložiť veci tak, že viete, čo je pri bočných zipsoch a jednak je možné ľahko sa dostať k čomukoľvek jednoduchým otvorením. Vďaka tejto vychytávke je batoh veľmi vhodný aj na cestovanie.

Na spodnej strane batoha je dvojica popruhov na pripínanie výbavy zo spodnej strany. Hodí sa to napr. na karimatku alebo celtu. Vďaka ušku, cez ktoré popruh vedie, sa môžete rozhodnúť, či danú vec pripnete o dno alebo čelne.

Materiály a vyhotovenie

Dominantným materiálom je G-1000 Eco, tkanina zo zmesi polyesteru (65%) a bavlny (35%). Ten je od výroby navoskovaný, čo zlepšuje jeho odolnosť voči vode. Pokiaľ by ste šli do daždivejšieho prostredia, je možné si tkaninu ešte viac navoskovať pomocou dodatočného vosku. S batohom však dostanete aj nepremokavú pláštenku, takže voskovanie nie je nutné. Dno batoha je ušité z vodeodolného polyamidu, kvôli lepšej odolnosti proti prenikaniu vlhkosti, keď batoh položíte na vlhkú zem.

Zipsy sú japonské YKK a najmä tie namáhanejšie sú poriadne masívne, nemali by zlyhať ani pri menej obozretnej manipulácii.

Vyhotovenie batoha je prvotriedne. Všetky švy sú vedené presne, na potrebných miestach sú zosilnené a z vnútornej strany prekryté textilnou páskou, aby žiadne nite netrčali. Batoh je robustný a budí dojem trvácnosti.

Skúsenosti z terénu

Počas uplynulých mesiacov som mal batoh na mnohých túrach. Bol v Rakúskych Alpách, v Nízkych aj Vysokých Tatrách. Použil som ho aj na viacdňový bike výjazd na Ukrajine, kam sme brali veci na chrbte. Väčšina túr bola taká, že som nevyužil jeho veľkosť naplno a možno by mi stačil menší 35-litrový variant. Aj v takomto režime bol však batoh bez problémov použiteľný, stačilo stiahnuť kompresné popruhy.

Veľmi som ocenil najmä čelný veľký otvor. Pri balení som síce batoh plnil klasicky, no potom počas túry som doň chodil len cez veľký otvor, lebo som tak oveľa rýchlejšie našiel to, čo som hľadal. Tento vstup sa mi páčil aj na batohu Kajka, ktorý som mal požičaný počas akcie Fjällräven Classic 2014 a dosť ma mrzelo, že Kaipak 38, ktorý rád nosím, túto vychytávku nemá. Lebo v batohu väčšom ako 35 litrov niečo hľadať, keď má len vrchný vstup, je riadna otrava. Taktiež sa mi páčia rozmerné bočné vrecká, kam sa zmestia štíhlejšie fľase na vodu. S fľašami sa dobre manipuluje aj bez zloženia batoha. Dobre sa osvedčilo aj veľké čelné vrecko, v ktorom najčastejšie nosím náhradné oblečenie, ktoré chcem mať poruke. Napr. hrubšie merino, čiapka, buffka, vesta, náhradné ponožky. A na dno tohto vrecka dávam aj príslušenstvo k vareniu - nožík, lyžicu, skladací hrnček – proste drobnosti, ktoré nemusia byť stále poruke, ale nechcem ich len tak na voľno hodiť do hlavnej komory.

Musím priznať, že sieťkové systémy nemám príliš v láske. Bývajú nepohodlné. Mávajú horšie využiteľný vnútorný priestor kvôli vydutiu zadnej steny. Z rovnakého dôvodu posúvajú ťažisko ďalej od chrbta, čo zhoršuje stabilitu pri pohybe v členitom teréne. A tiež nie je príjemné, ak spotený chrbát v sedle alebo na vrchole prefúkne studený vietor.

Napriek prvotnej nedôvere musím uznať, že tento sieťkový systém je dobrý a som s ním OK. Nemení až tak dramaticky ťažisko a tiež odvetrávacia diera nie je taká veľká. Vzhľadom na širší profil sa stačí počas pauzy postaviť vetru chrbtom a pri šliapaní sa človek zahreje, takže prefukovanie chrbta pri teplotách v rozsahu 5-30°C sa neukázalo ako problém. V zime ho nosiť neplánujem, lebo zväčša potrebujem na batoh pripnúť výstroj a výzbroj, na ktorú Abisko Friluft nemá úchyty. Takže u mňa bude mať výlučne trojsezónne použitie.

Čo sa týka pohodlia nosenia na chrbte, k tomu nemám žiadne výhrady. Dokonca vďaka mierne poddajnej mäkkej sieťke môžem povedať, že pohodlnejší batoh som na chrbte zatiaľ nemal. Je však pravda, že som nemal možnosť ho vystaviť dlhodobej záťaži viac ako 15 kg. Noseniu takých "skríň" sa v poslednej dobe radšej vyhýbam.

Vďaka tvaru, ktorý je na spodku objemnejší ako v strede, sa mi batoh osvedčil aj na bike-packingovej viacdňovke na Ukrajine. Veci som sústredil najmä do spodku a vďaka odvetranému a prispôsobivému chrbtovému systému sa mi v rámci možností (ktoré vyplývajú z bikeovania s 10 kg závažím na chrbte) šlo celkom dobre. Do batoha akurát dobre sadol 3-litrový Camelbak. Ten som ale s výnimkou bike výletu nepoužíval. Radšej mám fľašky.

Čo ma prekvapilo na batohu je, že nemá spodné ušká na upevnenie palíc. Treba zaimporovizovať so spodným "karimatkovým" popruhom alebo paličky len pritiahnuť k batohu kompresnými popruhmi. Kľudne batoh mohol mať také pripínanie palíc ako napr. Kaipak. Taktiež batohu chýba možnosť pripnúť turistický čakan. Výrobca tento batoh asi cieli výhradne na viacdňovú turistiku v nižších výškach.

Batoh Fjällräven Abisko Friluft 45 odporúčam na trojsezónne použitie s dôrazom na teplejšie obdobie ľuďom, ktorí nepotrebujú technicky vybavený batoh, ale hľadajú pohodlný, praktický a trvácny batoh na časté používanie. Je ideálny na víkendovú turistiku na ťažko alebo na dlhšie treky s prespávaním na útulniach/chatách, prípadne na dlhé cestovateľské akcie. Jeho objem je "nadštandardných" 45 litrov, pocitovo sa jeho objem vyrovná 50 až 55 litrovým batohom. Poteší ľudí, ktorých iné batohy otláčajú alebo sa pod nimi nadmerne potia.