Extra

Zubačka: Štrba - Štrbské Pleso

11.05.07
K súčasným horám patria aj horské dráhy. Okrem sedačkových či kabínkových lanoviek, ktoré sa podobajú ako vajce vajcu, máme u nás aj zopár dráh, ktoré sú jedinečné. K mojim najobľúbenejším patrí elektrická ozubnicová železnica Štrba - Štrbské Pleso.

Trochu z histórie

Parná predchodkyňa dnešnej "zubačky" bola postavená v roku 1896 a predstavovala prvé železničné spojenie Štrbského Plesa so svetom. Po dokončení tatranskej elektrickej železnice (TEŽ, "električky") jej význam postupne klesal, v roku 1934 bola premávka zrušená a v roku 1936 trať demontovaná. Obnovená bola až v roku 1970 pri príležitosti usporiadania Majstrovstiev sveta v severských disciplínach, ktoré sa uskutočnili na Štrbskom Plese (mimochodom, v tomto období bolo dobudované celé stredisko v rozsahu, ako ho dnes poznáme). Tri elektrické dvojvozňové jednotky dodali švajčiarske spoločnosti Brown-Boveri Baden a SLM Winterthur zo Švajčiarska. Súčasne boli postavené aj výpravné budovy na Štrbskom Plese a zubačka v Štrbe získala dokonca krytú, dvojloďovú halu. Trať bola vybudovaná takmer presne v stopách predchodkyne, nepokračovala však až k jazeru ako v minulosti.

Nech sa páči nasadať

Stanica Štrba (Tatranská Štrba) je najvyššie položenou rýchlikovou stanicou na Slovensku (895 m). Nákladným vlakom musí často v týchto miestach vypomáhať ďalší rušeň, keď nevládzu náklad previezť cez Kozie chrbty. Už samotná stanica umiestnená v úvale poteší nielen priateľa vláčikov, ale aj turistu. Z protiľahlého svahu je nádherný pohľad na Západné aj Vysoké Tatry. Pomerne veľkorysá staničná hala po stenách a aj vo vitrínke obsahuje výstavné, najmä dobové exponáty. Vyjdeme hore schodmi (eskalátor už roky nefunguje) a ocitneme sa v krytej hale, dláždenej lešteným kameňom. Hala je dvojkoľajná, jedna koľaj je prevádzkovaná a na druhej vždy čaká rezervná súprava (v sezóne chodia niektoré spoje krátko po sebe). Otvoríme ťažké dvere (nie sú automatické) a vstúpime do sparťansky zariadeného interiéru. Na pár minút jazdy nám tvrdé sedadlá vystačia. Ešte nesmieme zabudnúť označiť lístok v označovači - podobne ako na TEŽ tu platí samoobslužný systém s častou kontrolou revízormi.

Na trati

Cvakne elektrický zámok dverí a stroj sa začne škriabať do kopca. Maximálna prevádzková rýchlosť je 30 km/h, stroj ju však sotva dosiahne. Po ľavej strane míňame s takmer leteckým pohľadom koľajisko železnice a ostrým oblúkom cez most vchádzame do lesa. Z mosta je za pekného počasia výborný pohľad na Nízke Tatry v oblasti Ďumbiera, ako aj na západný koniec Vysokých Tatier. Cestujúci (samozrejme okrem domácich) majú nosy nalepené na veľkých oknách. Predierame sa okolo početných chát až do jedinej zastávky na trati - Tatranský Lieskovec, čo je rovnomenný názov rozľahlej chatovej osady. Ešte cez jeden most a to už sa začína skutočná "štreka", stúpanie je príkre aj pre pešieho a zubačka si to šinie uprostred smrekového lesa, kde-tu sa priblíži alebo mimoúrovňovo prekríži "súbežnú" štátnu cestu - tá je však dvakrát dlhšia ako trať. Z polomov sa otvárajú výhľady späť na Nízke Tatry a vpred na Kriváň. Pokiaľ sedíte v krajných koncoch súpravy, tak v niekoľkých zákrutách máte možnosť vychutnať si aj pohľad na "zubatú" trať. Nasleduje najstrmšie stúpanie (150 promile) a súprava sa ocitne na vodorovnej koľaji nástupiska na Štrbskom Plese. Cesta späť nasleduje presne naopak - strojvodca len prejde do kabíny na konci súpravy - trvá však dlhšie o cca 3 až 4 minúty, takmer až po Tatranský Lieskovec je rýchlosť limitovaná na 17 km/h.

Zaujímavosti

Tak ako v lietadle, aj v zubačke môžete absolvovať návštevu "boardu". Samozrejme, pokiaľ je strojvodca ochotný a nevyhovorí sa na predpisy. Mne sa to podarilo, keď bol syn menší. Od strojvodcu som sa dozvedel, že služba na zubačke nie je za odmenu, ale sa na nej striedajú strojvodcovia z diaľkových tratí. Príčina je prozaická, kumulované prevýšenia pri jednej šichte dosahujú takmer 5000 m hore a 5000 m dole a to na ľudský organizmus nemá najlepší vplyv. Ešte k tej kabíne - každý koniec súpravy obsahuje oddelený priestor s lavičkou, pričom pracovisko strojvodcu zaberá len menšiu časť tohto priestoru a je ohraničené plexisklom. To preto, aby ste si nemysleli, že sedíte priamo za prístrojovou doskou. Súbežne so strmšou polovičkou trate vedie aj modro značený turistický chodník, ktorý umožňuje pohľady na tento výnimočný dopravný prostriedok. Po kalamite je čiastočne zapadaný, ale bez problémov schodný.

V stručnosti

Číslo trate: 182
Dĺžka trate: 4780 m
Prevýšenie: 455 m
Rozchod: 1000 mm
Max. stúpanie: 150 promile
Čas jazdy hore: 15 minút
Čas jazdy dole: 18 minút
Cestovné (jednosmerné, nezľavnené): 30,-Sk / 35,- Sk v automate
Časový (neprenosný lístok, treba dopísať číslo OP): 100,- Sk/deň, 200,- Sk/3 dni, 300,- Sk/7 dní, 360,- Sk/mesiac. Možnosť kombinácie s časovým lístkom na TEŽ (električku).
Cestovné zodpovedá cenníku ŽSR z roku 2007.
Cestovný poriadok (trať č. 182):
http://www.slovakrail.sk/sk/tratove-poriadky

Diskusia
Zubačka: Štrba - Štrbské Pleso 13/07/11 05:46 19 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Cyklotúra Okolo Vršatca z Pruského V letných horúčavách v poslednom čase nahrádzam turistiku cykloturistikou. Z domácich končín sa občas presúvam do atraktívnejších, horských lokalít, kde mi nejde tak o cyklistický výkon, ale skôr o „zrýchlenú“ turistiku – najmä dolu kopcom. Tentoraz padla voľba na Vršatec - jedinečné zoskupenie brál, vypínajúce sa nad Ilavskou kotlinou. Skaliská boli ešte v časoch dinosaurov súčasťou obrovskej útesovej bariéry, ktorú neskôr tlak vznikajúcich Karpát v dvoch fázach rozdrvil, zároveň však niektoré bralá vytlačil na povrch. 19/10/17 Peter Straka Biele Karpaty
Túra Málinec – Chocholná – Látky (po starých značkách) V neznámych končinách dávam prednosť značeným turistickým chodníkom. Neraz sa mi stalo, že pri zablúdení som sotva stihol posledný vlak či autobus na cestu domov. Teraz však spravím výnimku. Dôvody sú dva – konečne na tretí pokus prejsť zo Stolických vrchov do Veporských cez údolie horného Ipľa a preskúmať zaniknuté turistické trasy v okolí VN Málinec. 12/07/17 Peter Straka Veporské vrchy
Túra Zlatno – Jasenina – Málinec Keď sa spomenú Stolické vrchy, väčšina si pomyslí na Stolicu a Kohút, vypínajúce sa východne od Muránskej planiny či Revúcej. Podobne Veporské vrchy – Fabova hoľa a Klenovský Vepor. No tieto vrchy susedných pohorí sa nachádzajú v ich severovýchodnej časti. Juhozápadné konce sa stretajú v blízkosti Málinca, pričom podcelky - Málinské vrchy (Stolické vrchy) a Sihlianska planina (Veporské vrchy) - rozdeľuje hlboká brázda údolia Ipľa. 03/07/17 Peter Straka Stolické vrchy
Najnovšie články na titulke
 
Túra Fischbacherské Alpy na snežniciach Začiatkom roka sa každoročne zúčastňujem DP, aby som bol s komunitou diaľkoplazcov, lebo od marca sa väčšinou túlam sám po svojich trasách. Tento rok sa dvaja organizátori nedohodli a dali oba tradičné DP na termín 27. januára 2018 a mne sa tak na sobotu 20. 1. spravilo okienko, do ktorého prišla vhod ponuka od Pelého na výjazd do okolia sedla Alpl, neďaleko obce Krieglach v spolkovej krajine Steiermark v Rakúsku. dnes Miroslav Svítek Rakúsko
Túra Túlanie sa zimnou Poľanou na snežniciach Možností na zimnú turistiku je na prelome rokov neúrekom. Poľanu sme chceli pobehať už dávnejšie, ale vždy ťahala proti Tatrám a Fatrám za kratší koniec. A tak sme si zmysleli, že by nebolo zlé spojiť príjemné s užitočným a načrieť do zasneženého sopečného kráľovstva. včera Miroslav Nepšinský Poľana
Túra Teplické serpentíny, Sučiansky hrad, Katova skala Pri surfovaní na internete som našla informácie o Teplických serpentínach. Vraj patria medzi sedem divov Turca a ja som o nich doteraz ani nepočula. V roku 2015 v polovici marca, bola pekná slnečná sobota, a tak sme sa vybrali pozrieť si ten zázrak. Zvlášť keď je okolo Turčianskej Štiavničky tiež plno iných zaujímavostí. 17/02/18 Danka Tomášiková Veľká Fatra a Choč

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Zubačka: Štrba - Štrbské Pleso 13/07/11 05:46 19 príspevkov
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
Práve nás číta 614 ľudí
0.47 (0.09)