Extra

Zubačka: Štrba - Štrbské Pleso

11.05.07
K súčasným horám patria aj horské dráhy. Okrem sedačkových či kabínkových lanoviek, ktoré sa podobajú ako vajce vajcu, máme u nás aj zopár dráh, ktoré sú jedinečné. K mojim najobľúbenejším patrí elektrická ozubnicová železnica Štrba - Štrbské Pleso.

Trochu z histórie

Parná predchodkyňa dnešnej "zubačky" bola postavená v roku 1896 a predstavovala prvé železničné spojenie Štrbského Plesa so svetom. Po dokončení tatranskej elektrickej železnice (TEŽ, "električky") jej význam postupne klesal, v roku 1934 bola premávka zrušená a v roku 1936 trať demontovaná. Obnovená bola až v roku 1970 pri príležitosti usporiadania Majstrovstiev sveta v severských disciplínach, ktoré sa uskutočnili na Štrbskom Plese (mimochodom, v tomto období bolo dobudované celé stredisko v rozsahu, ako ho dnes poznáme). Tri elektrické dvojvozňové jednotky dodali švajčiarske spoločnosti Brown-Boveri Baden a SLM Winterthur zo Švajčiarska. Súčasne boli postavené aj výpravné budovy na Štrbskom Plese a zubačka v Štrbe získala dokonca krytú, dvojloďovú halu. Trať bola vybudovaná takmer presne v stopách predchodkyne, nepokračovala však až k jazeru ako v minulosti.

Nech sa páči nasadať

Stanica Štrba (Tatranská Štrba) je najvyššie položenou rýchlikovou stanicou na Slovensku (895 m). Nákladným vlakom musí často v týchto miestach vypomáhať ďalší rušeň, keď nevládzu náklad previezť cez Kozie chrbty. Už samotná stanica umiestnená v úvale poteší nielen priateľa vláčikov, ale aj turistu. Z protiľahlého svahu je nádherný pohľad na Západné aj Vysoké Tatry. Pomerne veľkorysá staničná hala po stenách a aj vo vitrínke obsahuje výstavné, najmä dobové exponáty. Vyjdeme hore schodmi (eskalátor už roky nefunguje) a ocitneme sa v krytej hale, dláždenej lešteným kameňom. Hala je dvojkoľajná, jedna koľaj je prevádzkovaná a na druhej vždy čaká rezervná súprava (v sezóne chodia niektoré spoje krátko po sebe). Otvoríme ťažké dvere (nie sú automatické) a vstúpime do sparťansky zariadeného interiéru. Na pár minút jazdy nám tvrdé sedadlá vystačia. Ešte nesmieme zabudnúť označiť lístok v označovači - podobne ako na TEŽ tu platí samoobslužný systém s častou kontrolou revízormi.

Na trati

Cvakne elektrický zámok dverí a stroj sa začne škriabať do kopca. Maximálna prevádzková rýchlosť je 30 km/h, stroj ju však sotva dosiahne. Po ľavej strane míňame s takmer leteckým pohľadom koľajisko železnice a ostrým oblúkom cez most vchádzame do lesa. Z mosta je za pekného počasia výborný pohľad na Nízke Tatry v oblasti Ďumbiera, ako aj na západný koniec Vysokých Tatier. Cestujúci (samozrejme okrem domácich) majú nosy nalepené na veľkých oknách. Predierame sa okolo početných chát až do jedinej zastávky na trati - Tatranský Lieskovec, čo je rovnomenný názov rozľahlej chatovej osady. Ešte cez jeden most a to už sa začína skutočná "štreka", stúpanie je príkre aj pre pešieho a zubačka si to šinie uprostred smrekového lesa, kde-tu sa priblíži alebo mimoúrovňovo prekríži "súbežnú" štátnu cestu - tá je však dvakrát dlhšia ako trať. Z polomov sa otvárajú výhľady späť na Nízke Tatry a vpred na Kriváň. Pokiaľ sedíte v krajných koncoch súpravy, tak v niekoľkých zákrutách máte možnosť vychutnať si aj pohľad na "zubatú" trať. Nasleduje najstrmšie stúpanie (150 promile) a súprava sa ocitne na vodorovnej koľaji nástupiska na Štrbskom Plese. Cesta späť nasleduje presne naopak - strojvodca len prejde do kabíny na konci súpravy - trvá však dlhšie o cca 3 až 4 minúty, takmer až po Tatranský Lieskovec je rýchlosť limitovaná na 17 km/h.

Zaujímavosti

Tak ako v lietadle, aj v zubačke môžete absolvovať návštevu "boardu". Samozrejme, pokiaľ je strojvodca ochotný a nevyhovorí sa na predpisy. Mne sa to podarilo, keď bol syn menší. Od strojvodcu som sa dozvedel, že služba na zubačke nie je za odmenu, ale sa na nej striedajú strojvodcovia z diaľkových tratí. Príčina je prozaická, kumulované prevýšenia pri jednej šichte dosahujú takmer 5000 m hore a 5000 m dole a to na ľudský organizmus nemá najlepší vplyv. Ešte k tej kabíne - každý koniec súpravy obsahuje oddelený priestor s lavičkou, pričom pracovisko strojvodcu zaberá len menšiu časť tohto priestoru a je ohraničené plexisklom. To preto, aby ste si nemysleli, že sedíte priamo za prístrojovou doskou. Súbežne so strmšou polovičkou trate vedie aj modro značený turistický chodník, ktorý umožňuje pohľady na tento výnimočný dopravný prostriedok. Po kalamite je čiastočne zapadaný, ale bez problémov schodný.

V stručnosti

Číslo trate: 182
Dĺžka trate: 4780 m
Prevýšenie: 455 m
Rozchod: 1000 mm
Max. stúpanie: 150 promile
Čas jazdy hore: 15 minút
Čas jazdy dole: 18 minút
Cestovné (jednosmerné, nezľavnené): 30,-Sk / 35,- Sk v automate
Časový (neprenosný lístok, treba dopísať číslo OP): 100,- Sk/deň, 200,- Sk/3 dni, 300,- Sk/7 dní, 360,- Sk/mesiac. Možnosť kombinácie s časovým lístkom na TEŽ (električku).
Cestovné zodpovedá cenníku ŽSR z roku 2007.
Cestovný poriadok (trať č. 182):
http://www.slovakrail.sk/sk/tratove-poriadky

Fórum 19 príspevkov
Zubačka: Štrba - Štrbské Pleso 13/07/11 05:46 19 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Túra Západné Javorníky: Čertov – Vysoká nad Kysucou Východnú časť Javorníkov v okolí Čadce som pochodil vo všetkých ročných obdobiach, pešo, na snežniciach alebo aj na bicykli. Západnú časť, tvoriacu hranicu SR a ČR, som poznal len z lyžovačky na Čertove. Túto osadu Lazov pod Makytou som zvolil ako východisko hrebeňovej túry najmä z dopravných dôvodov – keď piatok bol zároveň sviatkom Sv. Cyrila a Sv. Metoda a autobus z Púchova ideálne nadväzoval na skorý rýchlik z Bratislavy. 18/08/19 Peter Straka Javorníky
Cyklotúra Okolo Vršatca z Pruského V letných horúčavách v poslednom čase nahrádzam turistiku cykloturistikou. Z domácich končín sa občas presúvam do atraktívnejších, horských lokalít, kde mi nejde tak o cyklistický výkon, ale skôr o „zrýchlenú“ turistiku – najmä dolu kopcom. Tentoraz padla voľba na Vršatec - jedinečné zoskupenie brál, vypínajúce sa nad Ilavskou kotlinou. Skaliská boli ešte v časoch dinosaurov súčasťou obrovskej útesovej bariéry, ktorú neskôr tlak vznikajúcich Karpát v dvoch fázach rozdrvil, zároveň však niektoré bralá vytlačil na povrch. 19/10/17 Peter Straka Biele Karpaty
Túra Málinec – Chocholná – Látky (po starých značkách) V neznámych končinách dávam prednosť značeným turistickým chodníkom. Neraz sa mi stalo, že pri zablúdení som sotva stihol posledný vlak či autobus na cestu domov. Teraz však spravím výnimku. Dôvody sú dva – konečne na tretí pokus prejsť zo Stolických vrchov do Veporských cez údolie horného Ipľa a preskúmať zaniknuté turistické trasy v okolí VN Málinec. 12/07/17 Peter Straka Veporské vrchy
Najnovšie články na titulke
 
Túra Z Lysca na Kľak - jarná samota vo Veľkej Fatre Po prechode liptovského hrebeňa Veľkej Fatry ma prirodzene zaujímal aj jeho sused, divoký, menej chodený turčiansky. Jeho časť od Borišova po Malý Lysec som si kedysi prešiel s kamarátmi, ale severnejšie sme sa vtedy nedostali. Keď som si v máji študoval mapy, veľkofatranské lesy a ich jarná krása ma k sebe zasa akosi pritiahli. Nemám síce dosť času na kompletnú hrebeňovku, ale na prejdenie ďalšieho úseku to stačiť bude. Počasie hlásia ideálne a teším sa, čo mi putovanie pre mňa doposiaľ neznámym krajom prinesie. dnes Martin Baniari Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). včera Michal Bukvai Strážovské vrchy
Podcast O Ceste hrdinov SNP za 12 dní s Julkou Batmendijnovou Bežkyňa, blogerka, autorka na HIKING.SK, organizátorka ultra trail pretekov Severný Živloplaz a členka Slovak Ultra Trail. Prešla Cestu Hrdinov SNP za 11 dní a 18 hodín! 765 kilometrov, viac ako 31 000 metrov stúpania. Julka Batmendijnová je mojou dnešnou hostkou v podcaste HIKING.SK. 23/08/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Zubačka: Štrba - Štrbské Pleso 13/07/11 05:46 19 príspevkov
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.69 (0.18)