Prístrešok Podzámčok pod Dobronivským hradom

Koncom tohoročného leta som sa viackrát túlal po širšom okolí Banskej Štiavnice. Počas jednej vandrovky som prišiel do obce Podzámčok, nad ktorou sa nachádza ruina hradu Dobrá Niva. A keďže na hrade som nebol už dobrých pár rokov, okamžite som zamieril k jeho múrom. Na moje prekvapenie sa pod hradným vrchom nachádzala stavba prístrešku, ktorý sa dá využiť ako miesto na prenocovanie pri potulkách na pomedzí Javoria a Štiavnických vrchov.

Javorie (západná časť pohoria): severná časť intravilánu obce Podzámčok
403 m n. m.
4 až 6 osôb na stole a podlahe
trojsezóna (bez vykurovacieho telesa)
obec Podzámčok
Spojenie
3 minúty pešo z cetra obce (OcÚ, kostol, krčma)
Dalšie info
Hrad Dobrá Niva, atraktívne okolie

Prístrešok sa nachádza v západnej časti pohoria Javorie, v intraviláne obce Podzámčok. Je situovaný na jej severnom okraji v sedle, ktoré oddeľuje homoľovitý hradný vrch od zvyšku pohoria. Dostaneme sa k nemu z centra dediny (OcÚ, kostol, krčma) po miestnej komunikácii. Stačí sledovať tabule udávajúce smer hrad.

Objekt a nocľah

Objekt je jednoduchej drevenej konštrukcie stojacej na betónovej podmurovke. Je štvorcového pôdorysu s rozmermi 4 x 4 m. Zastrešený je sedlovou strechou pokrytou škridlou. Z troch strán je čiastočne chránený bočnými stenami siahajúcimi asi do polovičnej výšky prístrešku. Priečelie je voľne otvorené do okolitého terénu. V interiéri sa nachádza stôl s dvomi lavicami, ktoré sú spojené do jedného celku. Ďalšie dve lavice stoja pri obvodových stenách. Žiaľ, lavice sú dosť úzke, preto nie sú vhodné na spanie. Na to slúži buď stôl, ktorý sa dá využiť ako pričňa, ale hlavne podlaha, ktorá pozostáva z betónovej platne. Preto odporúčam použiť karimatku či inú izolačnú podložku. Pohodlne sa tu vyspí 4 – 6 osôb. Pokiaľ ešte upevníte na náveternú stranu celtu alebo PVC fóliu, komfort spania sa zvýši. Vedľa prístrešku sa nachádza informačný panel mikroregiónu Pliešovská kotlina a smetný kôš.

Voda a okolie

Prirodzený vodný zdroj – prameň sa v okolí nenachádza. Tak isto voda z potoka Potôčik, ktorý preteká dedinou, nebude zdravotne nezávadná. Pitnú vodu si môžete vypýtať v okolitých domoch alebo si ju kúpiť v obchode. Blízkosť krčmy ju tak isto predurčuje ako zázemie prístrešku.

V okolí sa nachádza viacero zaujímavých turistických cieľov. Z nich sa určite oplatí navštíviť Panónsky háj Gavurky, lazy Zaježovej, rezervácie Mäsiarsky bok, Krupinské bralce (Štangarígeľ), Sixovu stráň či tajchy v Banskom Studenci (Kolpachy).

Keďže v tomto kraji v 16. a 17. stor. prebiehala vojenská hranica medzi Uhorskom a Osmanskou ríšou, je tu sústredených viacero fortifikačných stavieb – hradov, pevností a strážnych veží (vartoviek). Ide nielen o samotný hrad Dobrá Niva, ale aj o Zvolenský zámok, mestský hrad v Krupine, pevnosti v Žibritove, Bzovíku, Sáse a strážnu vežu – Vartovku nad Krupinou. Hradológov v regióne určite poteší rozľahlý Pustý hrad nad Zvolenom, hradisko v Môťovej a stredoveké hrádky v Sáse, či hrádok Peťuša a Gunda.

Za návštevu určite stojí kaštieľ v obci Ostrá Lúka, kde žila platonická láska Ľudovíta Štúra, Adela Ostrolúcka. Severne od Ostrej Lúky, pri serpentínach cesty vedúcej do Budče sa nachádza niekoľko výhľadových miest, z ktorých je vidieť takmer celú Zvolenskú kotlinu a Pustý hrad. Ďalej Budčiansku bránu a pohoria Kremnické vrchy, Veľká Fatra, Nízke Tatry či Poľana.