Túra Krakova hoľa z Jánskej doliny

Minulý rok bolo koncom júla pekné letné počasie. Po túre cez Slemä a Ohnište som sa vybral opäť na okruh so začiatkom pri Stanišovskej jaskyni v Jánskej doline, avšak tento raz cez Krakovu hoľu a popod Poludnicu. Nešiel som sólo, pridali sa Maťo a Mišo. Tak sa stalo, že štart nebol práve skorý. O to svižnejšie sme však túru prešli.

1 deň
leto – 29.07.2017
Nízke Tatry - Ďumbierske Tatry - Demänovské vrchy (Národný park Nízke Tatry)
  • Najvyšší bod: 1752 m n. m. Krakova hoľa
  • Najnižší bod: 661 m n. m. Liptovský Ján - Kúpele (Ďumbier)
  • Mapa: Otvoriť mapu v novom okne
Nadina studnička v ústí Stanišovskej doliny, studnička pri horárni pred Bystrou, prameň v traverze Poludnice
Liptovský Ján (bus, parkovisko pri Stanišovskej jaskyni v Jánskej doline)
» mapa momentálne nie je v ponuke

Jánskou dolinou

Pri Stanišovskej jaskyni parkujeme okolo 9.30 h. Nie je tu tak mŕtvo ako pred dvomi dňami, no nátresk to nie je. Kolobežkári rozkladajú svoje veci, pár rodičov s deťmi sa asi chystá do jaskyne a my len hodíme batohy na chrbty a svižne vyrážame asfaltkou hore Jánskou dolinou. Kto by si zabudol načapovať fľašky či vodný vak, pár desiatok metrov od parkoviska je výdatný prameň Nadina studnička.

Onedlho sa zastavíme na chvíľu pri vyvieračke Hlbokô. Z náučnej tabule sa dozvedáme, že ide o sústredený výver z ponorov tokov Bystrej a Štiavnice, ale aj vôd pochádzajúcich z Krakovej hole a tiež, že potápači zatiaľ preskúmali chodby s dĺžkou 350 metrov, pričom preplávali štyri vodné sifóny. Viac sa dozviete z fotky náučnej tabule (viď nižšie).

Asfaltka nás veľmi nebaví. Bolo by super, keby turistický chodník mohol ísť mimo nej, na mnohým miestach by to iste išlo urobiť. Na rázcestí Pred Bystrou odbáčame vpravo a modrú značku, ktorou sme išli doposiaľ, meníme za červenú. Vedie nás po šotolinovej zvážnici. Vyfotíme sa pri jednom z výsledkov masívnej lesníckej činnosti, ktorá predznamenáva, že časom sa lesnaté prostredie výrazne zmení.

Do sedla Javorie

Stúpame šotolinovou lesnou zvážnicou a postupne sa otvárajú výhľady postupne zarastajúcich bývalých pasienkov. Občas sa ukážu vápencové bralá juhovýchodných výbežkov Krakovej hole, ktoré pekne kontrastujú so sýtozelenými odtieňmi letnej vegetácie. Pomedzi stromy naľavo od nášho smeru presvitajú rozsiahle rúbaniská zarastajúce krovím.

Približne v tomto bode nedostatočne sledujeme značku, zabudneme odbočiť a pokračujem zvážnicou. Tá nás obchádzkou, zato pohodlne privedie späť na značku približne tu. Keďže takto sme ísť nemali, obchádzku som z trasy na mape vynechal.

Keď sme opäť na turistickom chodníku, začneme výraznejšie stúpať. Onedlho prekročíme hranicu NPR Ďumbier, ktorá zasahuje až na Krakovu hoľu. Razom sa charakter zmení a až do sedla Javorie stúpame pekným vysokohorským smrekovým lesom.

Zo sedla Javorie sa nám však naskytne žalostný pohľad západným smerom. Veľké odlesnené plochy až po hranicu NPR. Neprekáža, že ide o chránené územie v sústave Natura 2000. A toto je, prosím, centrálna časť NAPANT-u, nášho najväčšieho národného parku. Nehovoriac o tom, aká výstavba prebieha v Jasnej. Je to výsmech ochrany prírody. V duchu zúrim.

Na Krakovu hoľu

Zjeme zopár čučoriedok, ktoré už dozrievajú a poberáme sa doprava hore na Krakovu hoľu. Onedlho sa opäť ponárame do pekného riedkeho lesa a na ťažobnú kalamitu sa nám naskytne pohľad iba kde-tu pomedzi stromy. Na poľane Kosienky prevládajú kosodrevina a alpínske lúky, len kde-tu sú zakrpatené stromy. Od rázcestia si odskočíme na vrchol Krakovej hole, ktorý je cieľom našej dnešnej túry. Tam si výdatne posedíme, zjeme zásoby a pofotíme výhľady na Liptov na jednu stranu a hrebeň Nízkych Tatier na druhú. Výhľadom na východné smery bráni kosodrevina.

Do sedla pod Kúpeľom a zostup do Liptovského Jána

Úsek od rázcestia Kosienky po sedlo pod Kúpeľom má najprv hôľny charakter s množstvom hustej kosodreviny, cez ktorú sa predierame. Táto časť nie je príliš frekventovaná a podľa toho chodník vyzerá. Nám to však neprekáža – je to lepšie ako davy turistov na dokonale upravenom chodníku. Ďalej sa postupne pridáva smrekový les, kosodrevina mizne a les je čím ďalej vyšší a hustejší.

V sedle pod Kúpeľom mi definitívne umiera batéria vo foťáku a tak fotodokumentácia k článku končí. Pokračujeme svižne ďalej po zelenej značke smer Kúpeľ, potom traverz Poludnice do sedla Rakytovica, odkiaľ nás čaká len strmý zostup do Liptovského Jána. Pri hoteli Ďumbier máme zaparkované druhé auto, ktorým sa dovezieme k autu pri Stanišovskej jaskyni.

Túra sa vydarila. Až na skepsu z drancovania lesov národného parku sme si užili skvelé letné počasie vo vápencovej časti Nízkych Tatier. Pohybovali sme sa prevažne v rezerváciách alebo na ich blízkosti, konkrétne v NPR Ďumber a NPR Jánska dolina. Celkovo nám túra trvala asi 8 hodín a hoci sme mali slušné tempo, veľa sme sa vyvaľovali a vegetili, čo bol ostatne aj cieľ.