Vchod do jaskyne (autor foto: Roman Matkovčík)
Vchod do jaskyne (autor foto: Roman Matkovčík) Zatvoriť

Správa Jaskyňa v Čube - nové značenie

Zákon o ochrane prírody a krajiny umožňuje voľný vstup bez sprievodcu do vybraných a orgánom ochrany prírody vyhlásených jaskýň, v ktorých nehrozí nebezpečenstvo poškodenia ich prírodných a kultúrnych hodnôt a je zaistený bezpečný pohyb návštevníkov. Medzi tridsiatku verejnosti voľne prístupných jaskýň patrí tiež Jaskyňa v Čube v katastrálnom území Podolínca. Štatút získala v roku 2008.

1 deň
leto – 2017
Spišská Magura
Kežmarok (vlak, bus) - Podolínec (vlak, bus)/Vyšné Ružbachy (bus)
» č.1107 Spišská Magura (1:50.000)
celoročne verejnosti voľne prístupná jaskyňa
Dalšie info

Nachádza sa na juhovýchodnom okraji vrchu Čuba (nárečové slovo pre vrcholec) nad Panskými lúkami. Geomorfologicky patrí do celku Spišskej Magury. Dostaneme sa k nej odbočením zo zelenej turistickej značky spájajúcej Podolínec s Vyšnými Ružbachmi. V auguste tohto roku (2017) značkár Klubu slovenských turistov Stará Ľubovňa Martin Šalata, aktivista a iniciátor Maroš Fabis (Vyšné Ružbachy) a dvaja pracovníci Obecného úradu Vyšné Ružbachy osadili smerovník a vyznačili k nej trasu. Hustý les Čuby jaskyňu dokonale ukrýva a až vďaka tomuto počinu sa stala ľahko prístupnou. Ako som sa dozvedel od Martina Šalatu, v pláne je ešte osadiť tabuľku na smerovníku vo Vyšných Ružbachoch, Podolínci a na Panských lúkach. V zámere je tiež umiestnenie informačných tabúľ (náučný chodník) v spolupráci so Slovenskou správou jaskýň (SSJ). Všetko závisí od financií. Vďaka bude patriť všetkým za akúkoľvek pomoc, najmä však za materiálnu.

Začíname od smerovníka Panské lúky. Po chvíli prichádzame k rázcestiu so smerovníkom, ktorý nám oznamuje, že jaskyňa je 10 minút ďaleko a ukazuje smer po opustení zelenej turistickej značky. Obídeme lúku, prípadne prejdeme ňou priamo k značkárskemu kolíku oproti. Stúpame do lesa, čoskoro zatočíme vľavo do úbočia kopca Čuba. Sme na mieste. Je tu osadená lavička a náučný panel so základnými informáciami. Jej priestory sú dlhé 18 metrov, vytvorené činnosťou podzemných vôd. Skromnú sintrovú výzdobu tvoria drobné bradavicové výrastky pokrývajúce steny a záclonkovité náteky. Je označená ako prírodná pamiatka, tabuľa nesie logá SSJ a PIENAP-u. V porovnaní s neďalekými prístupnými jaskyňami pri Tatranskej Kotline je táto krajšia, respektíve sa vzďaľuje hodnoteniu pomenovaním “diera”.

Tip - Jaskyňa v Skalke (Jaskyňa pod Skalkou)

Neďaleko Panských lúk nad obcou Toporec v blízkosti starého kameňolomu sa nachádza ďalšia voľne prístupná jaskyňa s menom Jaskyňa v Skalke (49°17'20"N 20°30'08"E).

Pokračujeme proti prúdu Krížneho potoka. Pri kaplnke sv. Huberta zatáčame pod Končistý vrch. Hľadáme, hľadáme pri ceste v skalkách, ale rojnica šiestich detí napokon nič nenachádza. Doma prichádzame nato, že sme boli na zlom mieste a ani kameňolom sme nenašli. Máme dôvod sa sem opäť vrátiť a zopakovať si expedíciu pátračov. Možno sa časom pohnú ľady a snáď aj táto prírodná pamiatka bude mať označenú prístupovú cestu.

Medzitým som získal informáciu, že po 20 minútach chôdze od spomínanej kaplnky, pri kamennom mužíkovi treba zabočiť a pokračovať strmo kopcom. Po asi 10 - 15 minútach je najprv vidieť krásny skalný pilier, a potom vpravo asi o 200 m sa nachádza jaskyňa v Skalke. Jej vyznačenie je v pláne, ktorý je však obmedzený financiami.

V prípade záujmu pomôcť priložením ruky k dielu alebo materiálno-finančne je možné e-mailom kontaktovať značkára Klubu slovenských turistov - Martina Šalatu na salata.martin(zavinac)gmail.com.