Jaskyňa v Čube - nové značenie

01.10.17

Nachádza sa na juhovýchodnom okraji vrchu Čuba (nárečové slovo pre vrcholec) nad Panskými lúkami. Geomorfologicky patrí do celku Spišskej Magury. Dostaneme sa k nej odbočením zo zelenej turistickej značky spájajúcej Podolínec s Vyšnými Ružbachmi. V auguste tohto roku (2017) značkár Klubu slovenských turistov Stará Ľubovňa Martin Šalata, aktivista a iniciátor Maroš Fabis (Vyšné Ružbachy) a dvaja pracovníci Obecného úradu Vyšné Ružbachy osadili smerovník a vyznačili k nej trasu. Hustý les Čuby jaskyňu dokonale ukrýva a až vďaka tomuto počinu sa stala ľahko prístupnou. Ako som sa dozvedel od Martina Šalatu, v pláne je ešte osadiť tabuľku na smerovníku vo Vyšných Ružbachoch, Podolínci a na Panských lúkach. V zámere je tiež umiestnenie informačných tabúľ (náučný chodník) v spolupráci so Slovenskou správou jaskýň (SSJ). Všetko závisí od financií. Vďaka bude patriť všetkým za akúkoľvek pomoc, najmä však za materiálnu.

Začíname od smerovníka Panské lúky. Po chvíli prichádzame k rázcestiu so smerovníkom, ktorý nám oznamuje, že jaskyňa je 10 minút ďaleko a ukazuje smer po opustení zelenej turistickej značky. Obídeme lúku, prípadne prejdeme ňou priamo k značkárskemu kolíku oproti. Stúpame do lesa, čoskoro zatočíme vľavo do úbočia kopca Čuba. Sme na mieste. Je tu osadená lavička a náučný panel so základnými informáciami. Jej priestory sú dlhé 18 metrov, vytvorené činnosťou podzemných vôd. Skromnú sintrovú výzdobu tvoria drobné bradavicové výrastky pokrývajúce steny a záclonkovité náteky. Je označená ako prírodná pamiatka, tabuľa nesie logá SSJ a PIENAP-u. V porovnaní s neďalekými prístupnými jaskyňami pri Tatranskej Kotline je táto krajšia, respektíve sa vzďaľuje hodnoteniu pomenovaním “diera”.

Tip - Jaskyňa v Skalke (Jaskyňa pod Skalkou)

Neďaleko Panských lúk nad obcou Toporec v blízkosti starého kameňolomu sa nachádza ďalšia voľne prístupná jaskyňa s menom Jaskyňa v Skalke (49°17'20"N 20°30'08"E).

Pokračujeme proti prúdu Krížneho potoka. Pri kaplnke sv. Huberta zatáčame pod Končistý vrch. Hľadáme, hľadáme pri ceste v skalkách, ale rojnica šiestich detí napokon nič nenachádza. Doma prichádzame nato, že sme boli na zlom mieste a ani kameňolom sme nenašli. Máme dôvod sa sem opäť vrátiť a zopakovať si expedíciu pátračov. Možno sa časom pohnú ľady a snáď aj táto prírodná pamiatka bude mať označenú prístupovú cestu.

Medzitým som získal informáciu, že po 20 minútach chôdze od spomínanej kaplnky, pri kamennom mužíkovi treba zabočiť a pokračovať strmo kopcom. Po asi 10 - 15 minútach je najprv vidieť krásny skalný pilier, a potom vpravo asi o 200 m sa nachádza jaskyňa v Skalke. Jej vyznačenie je v pláne, ktorý je však obmedzený financiami.

V prípade záujmu pomôcť priložením ruky k dielu alebo materiálno-finančne je možné e-mailom kontaktovať značkára Klubu slovenských turistov - Martina Šalatu na salata.martin(zavinac)gmail.com.

Použité pramene

Autori fotografií: Martin Šalata a Roman Matkovčík

Jaskyňa v Čube - nové značenie 04/10/17 07:28 2 príspevky

Správa Jaskyňa v Čube - nové značenie Zákon o ochrane prírody a krajiny umožňuje voľný vstup bez sprievodcu do vybraných a orgánom ochrany prírody vyhlásených jaskýň, v ktorých nehrozí nebezpečenstvo poškodenia ich prírodných a kultúrnych hodnôt a je zaistený bezpečný pohyb návštevníkov. Medzi tridsiatku verejnosti voľne prístupných jaskýň patrí tiež Jaskyňa v Čube v katastrálnom území Podolínca. Štatút získala v roku 2008. 01/10/17 Roman Matkovčík Jaskyne
Pozvánka Výšľap na Devínsku Kobylu 2017 Každoročne sa v septembri koná non-stop pochod/beh “Výšľap na Devínsku Kobylu”. Prichádza koniec leta, obdobie návratov z dovoleniek. A to je správny čas spríjemniť si víkend lokálne, blízko domova. Využiť rozbehnutý organizmus po letných prázdninách a predĺžiť si dobu strávenú v prírode. Podujatie má ďaleko od rôznych hromadných momentálne “in” mestských či cross behov alebo extrémnych podujatí. Taktiež nie je kvalifikáciou na akciu väčšieho významu. Jeho výhodou je rodinná atmosféra v priateľskom duchu. 07/09/17 Roman Matkovčík Správy
Túra Náučný chodník Kimbiark - okruh zo Svitu Chodník začína pri základnej škole Komenského vo Svite. Je výsledkom úsilia žiakov školy v spolupráci s Urbárom Mengusovce. Z tabulí sa dočítame o miestnej histórii, faune, flóre, geológii a kultúre. Na miestach panoramatických výhľadov spoznáme miestopis Kozích chrbtov, Vysokých a Nízkych Tatier. 10/08/17 Roman Matkovčík Nízke Tatry

Túra Polhrebeňovka Javorníkov cez tri Vrchrieky Keď si tak v máji na vandri Volovskými vrchmi sedíme pod strechou a čakáme, kým prestane pršať, padne otázka: „A čo naplánujeme na leto?“ Už po niekoľkýkrát hádžem do pléna na schválenie moje domovské pohorie – Javorníky. Už sme ich mali v pláne niekoľkokrát, ale vždy na jeseň, kedy nám plány zrušil skorý nástup zimy. Návrh je na moje potešenie jednohlasne odsúhlasený, pri pohľade do kalendára hneď navrhujeme dátum a po spomenutí plánov na leto medzi kamarátmi k nám postupne pribúdajú ďalší záujemcovia. Vyzerá to na masovú akciu. Predbežne by nás mohlo byť desať. Uff. dnes Zdeno Vasilišin Javorníky
Túra Ako sme spoznávali Liptov s našimi ratolesťami V článku by som rada priniesla niekoľko tipov, čo navštíviť s malými deťmi na Liptove. Bývali sme pri Liptovskom Mikuláši pod kopcami v dedine Smrečany. Na Liptove sme strávili celkovo dve týždňové letné dovolenky v dvoch rokoch po sebe. Presvedčili nás o tom, že je tu stále čo objavovať. Nájdete tu široké možnosti na turistiku, cyklistiku, ale aj spoznávanie kultúry, historických pamiatok alebo jaskýň. Viete si urobiť program v peknom aj škaredom počasí, ponuka je široká. Naše deti boli vo veku takmer 4 a 6 rokov, resp. o rôčik viac. Na naše obe dovolenky sme brali so sebou bicykle, pre mladšiu dcérku ťažnú tyč na bicykel, starší syn bicykloval samostatne. Program sme prispôsobovali počasiu a únave, aby bol dostatočne pestrý a pre deti zaujímavý. Čo sme navštívili? 20/10/17 Jana Bílešová Nízke Tatry, Západné Tatry, +
Cyklotúra Okolo Vršatca z Pruského V letných horúčavách v poslednom čase nahrádzam turistiku cykloturistikou. Z domácich končín sa občas presúvam do atraktívnejších, horských lokalít, kde mi nejde tak o cyklistický výkon, ale skôr o „zrýchlenú“ turistiku – najmä dolu kopcom. Tentoraz padla voľba na Vršatec - jedinečné zoskupenie brál, vypínajúce sa nad Ilavskou kotlinou. Skaliská boli ešte v časoch dinosaurov súčasťou obrovskej útesovej bariéry, ktorú neskôr tlak vznikajúcich Karpát v dvoch fázach rozdrvil, zároveň však niektoré bralá vytlačil na povrch. 19/10/17 Peter Straka Biele Karpaty

Jaskyňa v Čube - nové značenie 04/10/17 07:28 2 príspevky
    • Spišská Magura

• celoročne verejnosti voľne prístupná jaskyňa

• leto

• 2017

• Kežmarok (vlak, bus) - Podolínec (vlak, bus)/Vyšné Ružbachy (bus)