Recenzia Od hradu k hradu

Mám veľkú slabosť pre knihy, kníhkupectvá majú zo mňa naozaj radosť. Aj internetové. Naposledy ma oslovila novinka z dielne vydavateľstva Dajama, knižka z edície po Slovensku: Od hradu k hradu. Náš najstarší vnúčik totiž miluje hrady a najmä zrúcaniny. Už ich navštívil viacero po celom Slovensku. Doma si rád prezerá knižky s touto tematikou a čo si sám nedomyslí z obrázkov, to mu musíme prečítať.

Výrobca
Vydavateľstvo Dajama, autori Daniel Kollár a Ján Lacika
Materiály
kridový papier
Infocena
11,95 €
Obchody

Od hradu k hradu

Autormi knihy sú Daniel Kollár a Ján Lacika, je zaradená do edície Po Slovensku, má formát 113 x 200 mm, je brožovaná, s mäkkou väzbou. Na 208 stranách je 18 najkrajších výletov od hradu k hradu na západnom Slovensku. Na prednej obálke je fotografia hradu Branč. Na zadnej obálke klasicky krátka rekapitulácia toho, čo nájdeme v knižke. V tiráži si prečítam, že obsahuje 162 fotografií od troch autorov. V jej pravom hornom rohu sú dve ikonky, cyklista a turista.

Zámer autorov

Spojiť poznávanie histórie či súčasnosti hradov s putovaním za nimi. Hrady sú spojené do zmysluplných dvojíc tak, aby sa dali navštíviť počas jedného dňa pešo alebo na bicykli. Kapitola o každom hrade začína jeho základným opisom, pokračuje čriepkami z histórie i súčasnosti a končí sa povesťou z jeho prostredia.

Hrady na Slovensku

V úvodnej časti knihy autori zadefinujú pojem hrad, hradná zrúcanina, zaniknutý hrad… Následne narátali 272 objektov, ktoré ikonkami zachytili v schematickej mape celého Slovenska. Iba 25 slovenským hradom sa pošťastilo "dožiť" dneška v celistvom alebo takmer celistvom stave. Je to len nepatrných 7 percent.

Rozdelenie do kapitol

V mapke západného Slovenska sú dvojice hradov spojené priamkou s uvedením čísla kapitoly, ktorá sa im podrobne venuje. 36 hradov je rozdelených po dvojiciach do 18 kapitol.

Malokarpatské hrady Plavecký hrad a Červený kameň

Túto dvojicu hradov si vyberám ako prvú. Páči sa mi, že v rámci trasy navštívime zrúcaninu Plaveckého hradu a mohutný hrad Červený kameň, jeden z mála celistvo zachovaných hradov na Slovensku. Z histórie Plaveckého hradu ma zaujme informácia, že v 16. storočí na hrade pracovala jedna z prvých tlačiarní na Slovensku. V posledných 5 rokoch prebieha jeho čiastočná obnova. Na ďalšej strane je povesť s dobovou fotografiou. Ďalej je popísaná trasa od hradu k hradu, v úvode je uvedená dĺžka a prevýšenie pešo a na bicykli. Nechýbajú informácie o povrchu trasy a odporúčanom druhu bicykla. Na celostranovom mapovom výreze je vyznačená cyklotrasa modrou farbou, pešia trasa čiernou farbou. Použitý mapový podklad je z VKÚ Harmanec, ale nie je uvedená mierka použitej mapy. Posledné strany kapitoly sú venované hradu Červený kameň, zaujímavosťou sú hradné pivnice, ktoré patria k najväčším pivničným priestorom v strednej Európe.

Register, Literatúra a pramene

Posledná dvojstrana knižky je venovaná registru navštívených hradov a zoznamu použitej literatúry.

Knižka je výborným sprievodcom na túlačky s historickým cieľom. Kapitoly sú nabité historickými aj praktickými informáciami a peknými fotografiami. Odporúčam ju všetkým knihomilom a tulákom na bicykli či pešo.

Kniha vznikla v rámci projektu: "Centrum excelentnosti SAV. Hrady na Slovensku. Interdisciplinárny prierezový pohľad na fenomén hradov."