Recenzia Od hradu k hradu

Mám veľkú slabosť pre knihy, kníhkupectvá majú zo mňa naozaj radosť. Aj internetové. Naposledy ma oslovila novinka z dielne vydavateľstva Dajama, knižka z edície po Slovensku: Od hradu k hradu. Náš najstarší vnúčik totiž miluje hrady a najmä zrúcaniny. Už ich navštívil viacero po celom Slovensku. Doma si rád prezerá knižky s touto tematikou a čo si sám nedomyslí z obrázkov, to mu musíme prečítať.

Výrobca
Vydavateľstvo Dajama, autori Daniel Kollár a Ján Lacika
Materiály
kridový papier
Infocena
11,95 €
Obchody

Od hradu k hradu

Autormi knihy sú Daniel Kollár a Ján Lacika, je zaradená do edície Po Slovensku, má formát 113 x 200 mm, je brožovaná, s mäkkou väzbou. Na 208 stranách je 18 najkrajších výletov od hradu k hradu na západnom Slovensku. Na prednej obálke je fotografia hradu Branč. Na zadnej obálke klasicky krátka rekapitulácia toho, čo nájdeme v knižke. V tiráži si prečítam, že obsahuje 162 fotografií od troch autorov. V jej pravom hornom rohu sú dve ikonky, cyklista a turista.

Zámer autorov

Spojiť poznávanie histórie či súčasnosti hradov s putovaním za nimi. Hrady sú spojené do zmysluplných dvojíc tak, aby sa dali navštíviť počas jedného dňa pešo alebo na bicykli. Kapitola o každom hrade začína jeho základným opisom, pokračuje čriepkami z histórie i súčasnosti a končí sa povesťou z jeho prostredia.

Hrady na Slovensku

V úvodnej časti knihy autori zadefinujú pojem hrad, hradná zrúcanina, zaniknutý hrad… Následne narátali 272 objektov, ktoré ikonkami zachytili v schematickej mape celého Slovenska. Iba 25 slovenským hradom sa pošťastilo "dožiť" dneška v celistvom alebo takmer celistvom stave. Je to len nepatrných 7 percent.

Rozdelenie do kapitol

V mapke západného Slovenska sú dvojice hradov spojené priamkou s uvedením čísla kapitoly, ktorá sa im podrobne venuje. 36 hradov je rozdelených po dvojiciach do 18 kapitol.

Malokarpatské hrady Plavecký hrad a Červený kameň

Túto dvojicu hradov si vyberám ako prvú. Páči sa mi, že v rámci trasy navštívime zrúcaninu Plaveckého hradu a mohutný hrad Červený kameň, jeden z mála celistvo zachovaných hradov na Slovensku. Z histórie Plaveckého hradu ma zaujme informácia, že v 16. storočí na hrade pracovala jedna z prvých tlačiarní na Slovensku. V posledných 5 rokoch prebieha jeho čiastočná obnova. Na ďalšej strane je povesť s dobovou fotografiou. Ďalej je popísaná trasa od hradu k hradu, v úvode je uvedená dĺžka a prevýšenie pešo a na bicykli. Nechýbajú informácie o povrchu trasy a odporúčanom druhu bicykla. Na celostranovom mapovom výreze je vyznačená cyklotrasa modrou farbou, pešia trasa čiernou farbou. Použitý mapový podklad je z VKÚ Harmanec, ale nie je uvedená mierka použitej mapy. Posledné strany kapitoly sú venované hradu Červený kameň, zaujímavosťou sú hradné pivnice, ktoré patria k najväčším pivničným priestorom v strednej Európe.

Register, Literatúra a pramene

Posledná dvojstrana knižky je venovaná registru navštívených hradov a zoznamu použitej literatúry.

Knižka je výborným sprievodcom na túlačky s historickým cieľom. Kapitoly sú nabité historickými aj praktickými informáciami a peknými fotografiami. Odporúčam ju všetkým knihomilom a tulákom na bicykli či pešo.

Kniha vznikla v rámci projektu: "Centrum excelentnosti SAV. Hrady na Slovensku. Interdisciplinárny prierezový pohľad na fenomén hradov."

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …