Od hradu k hradu

04.10.17

Autormi knihy sú Daniel Kollár a Ján Lacika, je zaradená do edície Po Slovensku, má formát 113 x 200 mm, je brožovaná, s mäkkou väzbou. Na 208 stranách je 18 najkrajších výletov od hradu k hradu na západnom Slovensku. Na prednej obálke je fotografia hradu Branč. Na zadnej obálke klasicky krátka rekapitulácia toho, čo nájdeme v knižke. V tiráži si prečítam, že obsahuje 162 fotografií od troch autorov. V jej pravom hornom rohu sú dve ikonky, cyklista a turista.

Zámer autorov

Spojiť poznávanie histórie či súčasnosti hradov s putovaním za nimi. Hrady sú spojené do zmysluplných dvojíc tak, aby sa dali navštíviť počas jedného dňa pešo alebo na bicykli. Kapitola o každom hrade začína jeho základným opisom, pokračuje čriepkami z histórie i súčasnosti a končí sa povesťou z jeho prostredia.

Hrady na Slovensku

V úvodnej časti knihy autori zadefinujú pojem hrad, hradná zrúcanina, zaniknutý hrad… Následne narátali 272 objektov, ktoré ikonkami zachytili v schematickej mape celého Slovenska. Iba 25 slovenským hradom sa pošťastilo "dožiť" dneška v celistvom alebo takmer celistvom stave. Je to len nepatrných 7 percent.

Rozdelenie do kapitol

V mapke západného Slovenska sú dvojice hradov spojené priamkou s uvedením čísla kapitoly, ktorá sa im podrobne venuje. 36 hradov je rozdelených po dvojiciach do 18 kapitol.

Malokarpatské hrady Plavecký hrad a Červený kameň

Túto dvojicu hradov si vyberám ako prvú. Páči sa mi, že v rámci trasy navštívime zrúcaninu Plaveckého hradu a mohutný hrad Červený kameň, jeden z mála celistvo zachovaných hradov na Slovensku. Z histórie Plaveckého hradu ma zaujme informácia, že v 16. storočí na hrade pracovala jedna z prvých tlačiarní na Slovensku. V posledných 5 rokoch prebieha jeho čiastočná obnova. Na ďalšej strane je povesť s dobovou fotografiou. Ďalej je popísaná trasa od hradu k hradu, v úvode je uvedená dĺžka a prevýšenie pešo a na bicykli. Nechýbajú informácie o povrchu trasy a odporúčanom druhu bicykla. Na celostranovom mapovom výreze je vyznačená cyklotrasa modrou farbou, pešia trasa čiernou farbou. Použitý mapový podklad je z VKÚ Harmanec, ale nie je uvedená mierka použitej mapy. Posledné strany kapitoly sú venované hradu Červený kameň, zaujímavosťou sú hradné pivnice, ktoré patria k najväčším pivničným priestorom v strednej Európe.

Register, Literatúra a pramene

Posledná dvojstrana knižky je venovaná registru navštívených hradov a zoznamu použitej literatúry.

Knižka je výborným sprievodcom na túlačky s historickým cieľom. Kapitoly sú nabité historickými aj praktickými informáciami a peknými fotografiami. Odporúčam ju všetkým knihomilom a tulákom na bicykli či pešo.

Kniha vznikla v rámci projektu: "Centrum excelentnosti SAV. Hrady na Slovensku. Interdisciplinárny prierezový pohľad na fenomén hradov."

Od hradu k hradu 04/10/17 00:00 nová téma

Recenzia Od hradu k hradu Mám veľkú slabosť pre knihy, kníhkupectvá majú zo mňa naozaj radosť. Aj internetové. Naposledy ma oslovila novinka z dielne vydavateľstva Dajama, knižka z edície po Slovensku: Od hradu k hradu. Náš najstarší vnúčik totiž miluje hrady a najmä zrúcaniny. Už ich navštívil viacero po celom Slovensku. Doma si rád prezerá knižky s touto tematikou a čo si sám nedomyslí z obrázkov, to mu musíme prečítať. 04/10/17 Daniela Mäkká Mapy a knihy
Recenzia Najkrajšie cyklookruhy 1. diel Na stôl mi pristál darček, ovoniam, obchytám a radšej rýchlo rozbalím. Ženská zvedavosť! Aha, nová knižka pre cyklistov z dielne vydavateľstva Dajama, z edície Po Slovensku, tentokrát Najkrajšie cyklookruhy 1. diel. Knižky, plné pekných fotografií, voňajúce cyklopohodičkou, mám veľmi rada a mám ich v knižnici viacero. Poteším sa a hneď prezerám, čo ponúka, či sa v niečom líši od ostatných. Autorsky sa na nej podieľajú: Daniel Kollár, Karol Mizla a František Turanský. 06/07/17 Daniela Mäkká Mapy a knihy
Túra Jarným Viedenským lesom v okolí Mödlingu Môj 5-ročný vnuk je veľký zvedavec, všetko ho zaujíma a o všetkom veľmi veľmi mudruje. Naposledy ma prekvapil otázkou, či aj v iných krajinách rastú rovnaké stromy ako u nás, ako tam vyzerajú kopce a podobne. Tak mu poďme ukázať prírodu k našim susedom do Rakúska. Prvý máj, voľný deň, po aprílovej sérii výčinov počasia sa konečne ukazuje jar. Vyberáme miesto do 100 km autom, chceme sa držať v nižších nadmorských výškach, aby sme videli aj nejakú kvetenu. Skúsime Viedenský les, možno nám pripomenie bratislavský lesopark. Prst na mape nakoniec zapichneme v Mödlingu. 08/05/17 Daniela Mäkká Svet

Chata Ubytovňa Poliačky pri Nižnej Slanej Chodník Pavla Jozefa Šafárika (zelená značka Jelšava - Stolica - Rožňava - Nálepkovo) patrí k veľmi málo navštevovaným diaľkovým trasám u nás. A pritom má čo ponúknuť: Ochtinská aragonitová jaskyňa, Slavošovský tunel, najvyššia hora Slovenského rudohoria, najvyšší kopec Revúckej vrchoviny, rozhľadňa Turecká, metropola Gemera, najvyšší bod Volovských vrchov a mnohé banícke sídla. Približne uprostred 95 km dlhej magistrály sa v jej blízkosti nachádza chata Poliačky poniže sedla Filipka, ktorú môžu využiť pútnici na Chodníku P. J. Šafárika. dnes Tomáš Trstenský Revúcka vrchovina, Slovenský kras, +
Bežky Javorníky na bežkách (Kohútka – Kasárne) Letná sezóna sa skončila a všade vládne skôr sychravé novembrové počasie. Teploty pomerne klesli, čo spôsobilo, že vo vyšších polohách boli podmienky, aby napadol sneh, nižšie skôr často pršiavalo. Po poslednom ochladení a snežení sa ale stav na Javorníkoch dosť vylepšil. Vybrali sme sa preto vyskúšať prvýkrát túto zimnú sezónu bežky. včera Michal Mikuláš Javorníky
PR Tipy na vianočné darčeky od Sport-Outdoor.sk Opäť nastal čas chystania sa na najkrajšie sviatky v roku, ku ktorým neodmysliteľne patrí prekvapenie pod vianočným stromčekom. Tradične vám zopár nápadov na outdoorové darčeky pre tých z vašich priateľov a blízkych, ktorí radi trávia čas v prírode, či už sú to dámy, páni, deti, rekreační turisti alebo výkonnostní športovci. Ak sa rozhodnete pre niektorý z našich produktov na poslednú chvíľu, môžete ho objednať ešte vo štvrtok 21. 12. 2017 do 14-tej hodiny. 14/12/17 sponzorovaný článok Poradca

Od hradu k hradu 04/10/17 00:00 nová téma
    • Vydavateľstvo Dajama, autori Daniel Kollár a Ján Lacika

• kridový papier

• 11,95 €

• Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.