Od hradu k hradu

04.10.17
Mám veľkú slabosť pre knihy, kníhkupectvá majú zo mňa naozaj radosť. Aj internetové. Naposledy ma oslovila novinka z dielne vydavateľstva Dajama, knižka z edície po Slovensku: Od hradu k hradu. Náš najstarší vnúčik totiž miluje hrady a najmä zrúcaniny. Už ich navštívil viacero po celom Slovensku. Doma si rád prezerá knižky s touto tematikou a čo si sám nedomyslí z obrázkov, to mu musíme prečítať.

Autormi knihy sú Daniel Kollár a Ján Lacika, je zaradená do edície Po Slovensku, má formát 113 x 200 mm, je brožovaná, s mäkkou väzbou. Na 208 stranách je 18 najkrajších výletov od hradu k hradu na západnom Slovensku. Na prednej obálke je fotografia hradu Branč. Na zadnej obálke klasicky krátka rekapitulácia toho, čo nájdeme v knižke. V tiráži si prečítam, že obsahuje 162 fotografií od troch autorov. V jej pravom hornom rohu sú dve ikonky, cyklista a turista.

Zámer autorov

Spojiť poznávanie histórie či súčasnosti hradov s putovaním za nimi. Hrady sú spojené do zmysluplných dvojíc tak, aby sa dali navštíviť počas jedného dňa pešo alebo na bicykli. Kapitola o každom hrade začína jeho základným opisom, pokračuje čriepkami z histórie i súčasnosti a končí sa povesťou z jeho prostredia.

Hrady na Slovensku

V úvodnej časti knihy autori zadefinujú pojem hrad, hradná zrúcanina, zaniknutý hrad… Následne narátali 272 objektov, ktoré ikonkami zachytili v schematickej mape celého Slovenska. Iba 25 slovenským hradom sa pošťastilo "dožiť" dneška v celistvom alebo takmer celistvom stave. Je to len nepatrných 7 percent.

Rozdelenie do kapitol

V mapke západného Slovenska sú dvojice hradov spojené priamkou s uvedením čísla kapitoly, ktorá sa im podrobne venuje. 36 hradov je rozdelených po dvojiciach do 18 kapitol.

Malokarpatské hrady Plavecký hrad a Červený kameň

Túto dvojicu hradov si vyberám ako prvú. Páči sa mi, že v rámci trasy navštívime zrúcaninu Plaveckého hradu a mohutný hrad Červený kameň, jeden z mála celistvo zachovaných hradov na Slovensku. Z histórie Plaveckého hradu ma zaujme informácia, že v 16. storočí na hrade pracovala jedna z prvých tlačiarní na Slovensku. V posledných 5 rokoch prebieha jeho čiastočná obnova. Na ďalšej strane je povesť s dobovou fotografiou. Ďalej je popísaná trasa od hradu k hradu, v úvode je uvedená dĺžka a prevýšenie pešo a na bicykli. Nechýbajú informácie o povrchu trasy a odporúčanom druhu bicykla. Na celostranovom mapovom výreze je vyznačená cyklotrasa modrou farbou, pešia trasa čiernou farbou. Použitý mapový podklad je z VKÚ Harmanec, ale nie je uvedená mierka použitej mapy. Posledné strany kapitoly sú venované hradu Červený kameň, zaujímavosťou sú hradné pivnice, ktoré patria k najväčším pivničným priestorom v strednej Európe.

Register, Literatúra a pramene

Posledná dvojstrana knižky je venovaná registru navštívených hradov a zoznamu použitej literatúry.

Knižka je výborným sprievodcom na túlačky s historickým cieľom. Kapitoly sú nabité historickými aj praktickými informáciami a peknými fotografiami. Odporúčam ju všetkým knihomilom a tulákom na bicykli či pešo.

Kniha vznikla v rámci projektu: "Centrum excelentnosti SAV. Hrady na Slovensku. Interdisciplinárny prierezový pohľad na fenomén hradov."

Od hradu k hradu 04/10/17 00:00 nová téma

Recenzia Tatry - turistický sprievodca Nová publikácia z vydavateľstva DAJAMA: Tatry Vysoké, Belianske, Západné z edície turistický sprievodca, ma oslovila pri poslednom love v kníhkupectve. Pri káve som si ju prelistovala a už nejaký čas je v našej tatranskej a turistickej knižnici. 13/11/19 Daniela Mäkká Mapy a knihy
Túra Jamské pleso a Rakytovské plieska Alebo Tatranský slnečný kúpeľ. Tohtoročné októbrové babie leto bolo dlhé a ustálené. Priťahovalo nielen cez víkendy veľmi veľa turistov. Najnavštevovanejšie miesta praskali vo švíkoch. V takomto období je lepšie si vybrať menej navštevované lokality. Tak sa vyberám na vychádzku, kde sa nabažím slnka, výhľadov a plnými pľúcami budem dýchať tatranský vzduch. 07/11/19 Daniela Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Recenzia Tatry pre deti S detvákmi počas upršaných prázdninových dní zájdeme aj do Dobrej hračky, sympatickej herne v Tatranskej Lomnici. Pri pokladni si všimnem kôpku knižiek vydavateľstva Dajama, známej edície Výlety s deťmi. Vezmem jednu do ruky a čítam Tatry pre deti. Už ju nepustím. Som zvedavá, čím ma prekvapí. 07/08/19 Daniela Mäkká Mapy a knihy

PR Po stopách Pabla Escobara v Cestovateľskom kine Najznámejší narkoštát všetkých čias sa odhalí v špeciálnom Cestovateľskom kine. Návštevníci sa v utorok 10. decembra v KC Dunaj prenesú na miesta, z ktorých vzišiel a kde nakoniec aj padol milovaný a obávaný Pablo Escobar. V pútavom rozprávaní lekára a cestovateľa Ľuboša Fellnera ožije všetko zo seriálu Narcos, a ešte viac! dnes sponzorovaný článok Festivaly a premietania
Túra Zadné Meďodoly a Gombošov vrch z Tatranskej Javoriny Naplánovaný jesenný turistický výlet v Tatrách musím na poslednú chvíľu modifikovať. Horská služba totiž hlási, že po poslednom snežení panujú vo vysokých polohách zimné podmienky, k čomu nemám potrebné skúsenosti a s výnimkou čiapky ani výstroj. Ostávajú teda iba nižšie položené miesta, z čoho sa rozhodujem pre Zadné Meďodoly. Miesto mi učarovalo už pri našom letnom rodinnom prechode Kopským sedlom, kvôli deťom som si ho však patrične nevychutnal. Aby to nebola len taká seniorská prechádzka, po návrate do Tatranskej Javoriny si ešte vybehnem na Gombošov vrch preveriť výhľady zo zjazdovky. dnes Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry
Prístrešok Vrchlúky Z Ružomberka je vyznačených viacero alternatív prístupu na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry. Všetky sa stretávajú v oblasti Vlkolínskych lúk na západnom úpätí vrchu Sidorovo. V okolí Vlkolínca je tiež viacero trás NCH a pravdepodobne v rámci ich budovania postavili aj niekoľko prístreškov. Jeden sa nachádza na Vrchlúkach. včera Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč

Od hradu k hradu 04/10/17 00:00 nová téma
    • Vydavateľstvo Dajama, autori Daniel Kollár a Ján Lacika

• kridový papier

• 11,95 €

• Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.