Bivak

Zemľanka pod Žibricou

25.05.07
Pohorie Tribeč neoplýva množstvom chát, útulní či zrubov, ktoré by uchýlili unaveného pútnika na noc, alebo poskytli útočisko pred nepohodou počasia. Chýbajúce pasienky alebo horské lúky, aké poznáme napr. z Veľkej Fatry, tu nie sú, tak sa nemožno spoľahnúť ani na existenciu senníkov či salašov. Pri túrach sme preto odkázaní buď na bivak, alebo stan. No ako som zistil, nie je tomu tak všade.

Počas absolvovania Ponitrianskej magistrály v máji roku 2007 som natrafil na jednu zaujímavú stavbu. Tá mi pripomenula dedovo rozprávanie z čias SNP, keď ako partizán pod Poľanou trávil veľa času v bunkri – zemľanke. Táto zemľanka nie je z tých čias, ale bezproblémovo poslúži turistickej verejnosti tak, ako tá dedova pod Poľanou.

Zemľanka sa nachádza v južnej časti pohoria Tribeč, v podcelku Zobor, južne pod vrchom Žibrica, v tesnej blízkosti Sedla pod Žibricou. Z Nitry a obce Žírany je prístupná po červenej značke (Ponitrianska magistrála). Z dedín Štitáre a Podhorany – časť Mechenice po modrej turistickej značke. Od turistického smerovníka Sedlo pod Žibricou treba prejsť približne 20 m smerom na Žibricu a po pravej strane narazíte na poľovnícku chatu. Samotná zemľanka je situovaná tesne za budovou chaty.

Popis objektu

Objekt predstavuje klasickú polozemnicu dlhú približne 3 m a širokú asi 2,3 m. Je z väčšej časti zahĺbená do zeme. Strecha je drevenej konštrukcie, ktorú v zadnej časti podopiera stĺp. Na streche je vrstva zeminy porastená trávou. Steny a podlahu tvorí zasekaná, resp. udupaná hlina. Na zemi je vrstva suchého lístia.
Čelnú stenu tvorí sčasti drevená stena, v ktorej sa nachádza aj vstupný otvor bez dverí. Prične, lavica, či stôl sa tu nenachádzajú. Chýba tu akékoľvek vyhrievacie teleso.

Možnosti nocľahu

Kapacita tejto sparťanskej stavby postačuje pre troch až štyroch turistov. Karimatka a spacák sú samozrejmosťou. Keď som túto stavbu navštívil, dva dni predtým boli pomerne silné zrážky. Dnu som ale nebadal takmer žiadne stopy po vlhkosti.

Voda a blízke okolie

Voda, prameň Gáborka, sa nachádza východne od zemľanky. Dostaneme sa tam od turistického smerovníka Sedlo pod Žibricou, modrou značkou smerom na obec Štitáre. Po asi 5 až 7 minútach prídeme k smerovníku Pri prameni Gáborka a odtiaľ je to už ozaj kúsok po významovej odbočke. Prameň je vlastne upravená studnička na okraji rúbaniska.
Tesne vedľa zemľanky stojí poľovnícka chata, ale jej otvorená terasa neposkytuje takmer žiadnu možnosť úkrytu pred nepohodou. Vedľa je vybudované veľké ohnisko.
Na vrchole Žibrice sa nachádza rozsiahle praveké hradisko s dobre zachovalým valovým opevnením. Pri vrchu Vápeník je Priepasť Žibrica. Očaria Vás výhľady z lúk pod vrcholom Žibrice a z vrchu Vápeník.

Zemľanka pod Žibricou 22/06/16 17:09 9 príspevkov

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Veľkofatranská magistrála (stretnutie s medveďom) Na Veľkofatranskú magistrálu som sa chcel vydať už od konca jari. Čakal som však na to, kým zmizne posledný sneh z hrebeňa. Koncom apríla som z okna vlaku videl, že na hrebeni je už len pár fľakov snehu, a tak som hneď celý natešený začal vyberať termín, kedy sa tam vyberiem. Rázny škrt cez rozpočet mi urobilo upršané májové počasie, a tak sa sem nakoniec dostávam až v prvom letnom mesiaci jún. dnes Pavel Forgáč Veľká Fatra a Choč
Útulňa Žliabok Počas túry v okolí Loviec som bol pod sedlom Rakyta príjemne prekvapený skromnou, ale napriek tomu takmer ideálnou útulňou. Pre turistov, prechádzajúcich hlavným hrebeňom Tribeča, sa takto ponúka možnosť prespať pod strechou, v krásnom prostredí, navyše hneď pri vodnom zdroji. včera Pavol Timko Tribeč
Túra Veľké Hincovo pleso zo Štrbského Plesa Malebnosť Vysokých Tatier ma vždy svojím spôsobom priťahovala, ale aj napriek tomu som v nich nejako nenašiel záľubu. Ako turista by som ich chcel aspoň čiastočne spoznať a oboznámiť sa z ich chatami, plesami a možno aj s vrcholmi niektorých štítov. 13/09/19 Marián Jaššo Vysoké a Belianske Tatry