Bivak Zemľanka pod Žibricou

Pohorie Tribeč neoplýva množstvom chát, útulní či zrubov, ktoré by uchýlili unaveného pútnika na noc, alebo poskytli útočisko pred nepohodou počasia. Chýbajúce pasienky alebo horské lúky, aké poznáme napr. z Veľkej Fatry, tu nie sú, tak sa nemožno spoľahnúť ani na existenciu senníkov či salašov. Pri túrach sme preto odkázaní buď na bivak, alebo stan. No ako som zistil, nie je tomu tak všade.

Tribeč, pri Sedle pod Žibricou
410 m n. m.
3 - 4 ľudia
Celoročne, bez hospodára
Prameň Gáborka, cca 7 min. po modrej značke smer Štitáre
Dalšie info
Sparťanské podmienky

Počas absolvovania Ponitrianskej magistrály v máji roku 2007 som natrafil na jednu zaujímavú stavbu. Tá mi pripomenula dedovo rozprávanie z čias SNP, keď ako partizán pod Poľanou trávil veľa času v bunkri – zemľanke. Táto zemľanka nie je z tých čias, ale bezproblémovo poslúži turistickej verejnosti tak, ako tá dedova pod Poľanou.

Zemľanka sa nachádza v južnej časti pohoria Tribeč, v podcelku Zobor, južne pod vrchom Žibrica, v tesnej blízkosti Sedla pod Žibricou. Z Nitry a obce Žírany je prístupná po červenej značke (Ponitrianska magistrála). Z dedín Štitáre a Podhorany – časť Mechenice po modrej turistickej značke. Od turistického smerovníka Sedlo pod Žibricou treba prejsť približne 20 m smerom na Žibricu a po pravej strane narazíte na poľovnícku chatu. Samotná zemľanka je situovaná tesne za budovou chaty.

Popis objektu

Objekt predstavuje klasickú polozemnicu dlhú približne 3 m a širokú asi 2,3 m. Je z väčšej časti zahĺbená do zeme. Strecha je drevenej konštrukcie, ktorú v zadnej časti podopiera stĺp. Na streche je vrstva zeminy porastená trávou. Steny a podlahu tvorí zasekaná, resp. udupaná hlina. Na zemi je vrstva suchého lístia.
Čelnú stenu tvorí sčasti drevená stena, v ktorej sa nachádza aj vstupný otvor bez dverí. Prične, lavica, či stôl sa tu nenachádzajú. Chýba tu akékoľvek vyhrievacie teleso.

Možnosti nocľahu

Kapacita tejto sparťanskej stavby postačuje pre troch až štyroch turistov. Karimatka a spacák sú samozrejmosťou. Keď som túto stavbu navštívil, dva dni predtým boli pomerne silné zrážky. Dnu som ale nebadal takmer žiadne stopy po vlhkosti.

Voda a blízke okolie

Voda, prameň Gáborka, sa nachádza východne od zemľanky. Dostaneme sa tam od turistického smerovníka Sedlo pod Žibricou, modrou značkou smerom na obec Štitáre. Po asi 5 až 7 minútach prídeme k smerovníku Pri prameni Gáborka a odtiaľ je to už ozaj kúsok po významovej odbočke. Prameň je vlastne upravená studnička na okraji rúbaniska.
Tesne vedľa zemľanky stojí poľovnícka chata, ale jej otvorená terasa neposkytuje takmer žiadnu možnosť úkrytu pred nepohodou. Vedľa je vybudované veľké ohnisko.
Na vrchole Žibrice sa nachádza rozsiahle praveké hradisko s dobre zachovalým valovým opevnením. Pri vrchu Vápeník je Priepasť Žibrica. Očaria Vás výhľady z lúk pod vrcholom Žibrice a z vrchu Vápeník.