Rovne
Rovne Zatvoriť

Búda Salaš Rovne pod Frčkovom

Veľká Fatra skrýva kopec starých búd a salašov. Veľa z nich na Hikingu je, ale stále je čo doplniť. Poslednou dobou som spravil niekoľko túr v snahe nájsť menej známe objekty. Niekedy som našiel iba spáleniská, inokedy búdy na pokraji spadnutia. Občas som mal ale šťastie a našiel búdy v dobrom stave. Jednou z nich je salaš Rovne.

Veľká Fatra - Hôľna Fatra: záver Gaderskej/Dedošovej doliny - kotol medzi Frčkovom, Krížnu a Kráľovou skalou
1068 m n. m.
3 postele a veľa miesta v podkroví (10 ľudí)
celoročná, ale využiteľné len mimo pastierskej sezóny
prameň (30 m pred dverami salaša)
Dalšie info
objekt je mimo TZT

Poloha sa asi najlepšie opíše súradnicou, nakoľko je salaš mimo značenej trasy. Nachádza sa na svahu medzi Kráľovou skalou, Krížnou a Frčkovom v závere Dedošovej (Gaderskej) doliny.

Prístupov existuje niekoľko, najľahší je asi od Kráľovej skaly (Kráľova studňa). Na žltej značke priamo pod Kráľovou skalou odbočíme na východ. Je tam stará cesta, vyšliapaná od oviec a kráv. Stále držíme vrstevnicu a cestu, ktorá sa miestami môže strácať, ale žiadna panika, pokračujte po vrstevnici (prť), cesta sa určite znovu objaví.

Po svahu Krížnej sa takto otočíme až o 180 stupňov. Tu si treba dať pozor, pretože kravami vychodená cesta môže navádzať k pokračovaniu až na úpätie Frčkova. To by už bolo ale priďaleko, my začneme klesať dole do doliny oveľa skôr - ešte pod Krížnou.

Ak sa budeme pozorne pozerať doľava, všimneme si, že aj kravy a ovce v jednom bode začali klesať. Ak odbočku nepremeškáme, máme vyhraté. Stále klesáme po ovcami vyšliapanej ceste, až kým prídeme na čistinku, najprv s napájadlom a nižšie so salašom.

Salaš je jeden z luxusnejších. V pastierskej sezóne sa asi používa (možno bačom, ktorý je taký milý, že nezamyká ani Salaš Smrekovica medzi Kráľovou studňou a Smrekovom).

Steny sú utesnené a nefúka cez ne. Šindľová strecha je staršia, ale ešte neprepúšťa. Vnútri je piecka, tri postele a hore deLuxe obrovské podkrovie, kde sa zmestí určite 10 ľudí. Objekt disponuje sekerami, pílkami, zápalkami, sviečkami, riadom a hrncami.

Latrína je asi 50 metrov smerom na západ, ale nie je ju od salaša vidno. Treba ju pohľadať ešte za svetla.

Priamo od dverí salaša ideme asi 30 metrov k prameňu. Alternatívne, asi 200 metrov východne od dverí je kovové napájadlo. Ale kto by takú diaľku šliapal?