Názor Zvernice Biela skala I. a II. sú sprístupnené

Po dvoch rokoch úsilia Občianskeho združenia Priatelia Píly, s podporou Klubu slovenských turistov Malé Karpaty a OZ Malokarpatský región, sa nám podarilo dotlačiť LESY SR š. p. k tomu, aby sprístupnili Zvernice Biela skala I. a Biela skala II. verejnosti.

Pod váhou našej právnej argumentácie o protizákonnosti zákazov vstupu do zverníc, zamykania brán, čiastočnej nelegálnosti výstavby oplotenia, sme dosiahli, že Lesy SR odstránili zákazové tabule, ponechávajú otvorené, resp. nezamknuté brány z Píly (smer Zochova chata, Rybník, Biela skala, Suchá dolina) a vybudovali vstupné neuzamykateľné bránky pre verejnosť pri bránach Červený Kameň, Častianska dolina a z dolianskej strany Po Jasienky.

Sprístupneniu zvernice predchádzali rokovania so zástupcami vedenia Lesov SR v Banskej Bystrici a Ministerstva pôdohospodárstva a regionálneho rozvoja, písomne formulované požiadavky príslušným orgánom, interpelácia ministerky MPaRR, prerokovanie vo výbore NR SR a ďalšie nátlakové akcie.

Popri tom sme vyvinuli silný mediálny tlak, keď sme problematiku postupne zverejnili v najčítanejších periodikách, ako Pravda a Plus sedem dní a tiež v celoslovenskom mesačníku pre turistov Krásy Slovenska a na turistickom internetovom portáli Hiking.sk. Občanov Častej, Píly a Dolian sme informovali v miestnych novinách.

Sústredeným a vytrvalým nátlakom na viacerých frontoch sa nám podarilo dostať vec do povedomia širokej verejnosti a prelomiť pôvodný odpor Lesov SR. Nebyť toho, že splnenie našich požiadaviek malo byť samozrejmosťou, tak hádam by sa patrilo novému vedeniu Lesov SR aj poďakovať.

Podstatné je, že sa ľudia prestali báť a dnes pravidelne vidno turistov a cykloturistov na predtým zakázaných trasách vo zverniciach a nemá to žiaden rušivý vplyv na prírodu a zver. Ak niečo zver ruší, tak je to hluk traktorov, džípov a motorových píl, a to ešte aj v dňoch pracovného voľna.

Dôležité je aj to, že sa ukázalo, že v občianskej spoločnosti sa dá pôsobením tzv. tretieho sektora dosiahnuť náprava právne a spoločensky nepriaznivého stavu. Tento úspech by hádam mohol byť inšpiráciou pre občianskych aktivistov aj v iných častiach Slovenska, kde dochádza k zakazovaniu vstupu verejnosti do zverníc.

Dosiahli sme teda základný cieľ, ktorý sme si na začiatku vytýčili - umožnenie a nezakazovanie vstupu turistov, cykloturistov, vozíčkarov, hubárov a verejnosti všeobecne do zverníc. Teraz bude na turistických a cykloturistických organizáciách, aby na tomto základe postupne presadili značkovanie turistických chodníkov a cykloturistických trás, aby naše deti a vnuci relikt predchádzajúceho spoločenského zriadenia vôbec nepoznali.