Extra

Skalné okná, brány a tunely Slovenska

20.11.17

Dovolil som si ohodnotiť orientačne jednotlivé okná:

• musíš vidieť (***),
  • zaujímavé, stojí za pozretie (**),
  • nič hrozné sa nestane, keď neuvidíš (*).

Malé Karpaty

Burda

• Skalné okno *, ojedinelý skalný útvar v národnej prírodnej rezervácií Kováčovské kopce.

Biele Karpaty

• Vršatec ** mapa, nachádza sa tu viac skalných okien, je možné, že ku vzniku niektorých prispela ľudská ruka.

Považský Inovec

• Čertova pec **, tunelová jaskyňa, osídlená v praveku.
  • Úhrad * mapa, veľmi pekné, cez 2 metre vysoké, skoro kruhové okienko.

Tribeč

• Tunel pod Svoradovou jaskyňou * mapa, iba kúsok pod pútnickým miestom.
  • Veľký Lysec **, jedno okno a jedno trojokno.
  • Kopanica ** mapa, pohodlná prechádzka necelý kilometer od najbližšej žltej značky.

Strážovské vrchy

• Vestenická Medvedia jaskyňa * mapa, skalná bránka nad jaskyňou, jaskyniari tam vykonali nesmierne kvantum práce.
  • Bralie * mapa, je tu niekoľko okienok na miestnej cvičnej skale.
  • Sučianske okno * mapa, z modrej treba zbehnúť kúsok dole.
  • Vápeč **, okienko zaujímavého tvaru.
  • Čierny vrch ** mapa, dvojokno na tichom mieste, kde okrem pár keškárov nikto nezablúdi, viď samostatný článok Za skalnými bránami v okolí Mojtína.
  • Skalná brána pod Rakytníkom **.
  • Briestenné ** mapa, iba kúsok od cesty.

Vtáčnik

• Kláštorská skala * mapa, okienko na Kláštorskej skale má neobvyklý tvar - kríž.

Žiar

Súľovské vrchy

Malá Fatra

• Kamenná Poruba * mapa, alebo Okno pod Kopanou.
  • Kozol * mapa, prekvapivo veľká brána nezvyklého tvaru.
  • Hoblík *.
  • Stráňavská tiesňava * mapa.
  • Kojšovský budzogáň ** mapa, jedna „noha“ budzogáňa vytvára skalné okienko.
  • Tiesňavy * mapa, cez okno som sa neodvážil pozrieť
  • Mních ***, ďalšie všeobecne známe skalné dvojoknie.

Tatry

• Deravá (Dziura) * mapa, jediný výtvor pri turistickom chodníku v Tatrách,
  • Okno pod Zlobivou *, legálny prístup je možný iba na základe výnimky pre oprávnené osoby (James, ČHS, s horským vodcom a pod.).

Štiavnické vrchy

• Bralce **.
  • Demian * mapa, opatrne, keď sa chceš cezeň pozrieť!

Kremnické vrchy

Veľká Fatra

Chočské vrchy

• Liskovská jaskyňa ** mapa, skalný tunel pred jaskyňou.

Nízke Tatry

Poľana

Veporské vrchy

Spišsko-gemerský kras

Muránska planina

Slovenský raj

• Sokolica *.
  • Piecky * mapa, nenápadné okienko je na ľavej strane Veľkého vodopádu. Keď sa pozrieme z prahu vodopádu, hore na hrane doliny vidno veľké okno.
  • Okienkový vodopád *** mapa.
  • Kyseľ **.
  • Gackova diera **.
  • Dufart ***.

Slovenský kras

Volovské vrchy

Čierna hora

Slanské vrchy

• Rankovské skaly **.
  • Pariaková ** mapa, okienko sa volá Skalné srdce, alebo Bozkávajúce tváre.
  • Okno nad Dziadom * mapa.

Čergov

Branisko

Pieniny (Haligovské skaly)

Bukovské vrchy

• Ťava * mapa, jediné (čo viem) skalné okienko v pohorí.
Skalné okná, brány a tunely Slovenska 06/12/17 18:09 43 príspevkov

Extra Skalné okná, brány a tunely Slovenska Popud na napísanie článku som dostal od Martina, ktorý tomuto v poslednom čase začal venovať viac pozornosti. Vnukol mi myšlienku uverejniť na Hikingu zoznam zaujímavých, a pre mnohých príťažlivých, skalných útvarov. Zaradil som sem výber takých, ktoré sa nachádzajú na alebo v blízkosti značených turistických trás, prípadne náučných chodníkov, ako aj voľne prístupných útvarov mimo národných parkov a chránených území. Vo veľkej väčšine sú pripojené fotografie z Galérie. 20/11/17 Juraj Švolík Slovensko

Bežky Javorníky na bežkách (Kohútka – Kasárne) Letná sezóna sa skončila a všade vládne skôr sychravé novembrové počasie. Teploty pomerne klesli, čo spôsobilo, že vo vyšších polohách boli podmienky, aby napadol sneh, nižšie skôr často pršiavalo. Po poslednom ochladení a snežení sa ale stav na Javorníkoch dosť vylepšil. Vybrali sme sa preto vyskúšať prvýkrát túto zimnú sezónu bežky. dnes Michal Mikuláš Javorníky
PR Tipy na vianočné darčeky od Sport-Outdoor.sk Opäť nastal čas chystania sa na najkrajšie sviatky v roku, ku ktorým neodmysliteľne patrí prekvapenie pod vianočným stromčekom. Tradične vám zopár nápadov na outdoorové darčeky pre tých z vašich priateľov a blízkych, ktorí radi trávia čas v prírode, či už sú to dámy, páni, deti, rekreační turisti alebo výkonnostní športovci. Ak sa rozhodnete pre niektorý z našich produktov na poslednú chvíľu, môžete ho objednať ešte vo štvrtok 21. 12. 2017 do 14-tej hodiny. včera sponzorovaný článok Poradca
Túra Z Vlkolínca k útulni Limba pod Rakytovom Znovu som na začiatku cieľa. To som si spomenul na známy citát všetkých turistov: „Cesta je cieľ.“ Pekný to citát – niečo v tomto zmysle je vyryté na obelisku vrchu Roštún-Vápenna. A to platí pre všetkých nás, ktorých vždy po určitom čase začnú svrbieť nohy, páliť chodidlá v očakávaní obutia vyšúchaných turistických bagančí alebo vibrám, čakajúcich na poličke pre turistické potreby. včera Vladimír Popluhár Veľká Fatra a Choč