Extra

Skalné okná, brány a tunely Slovenska

20.11.17 → posledná aktualizácia: 26.04.18

Dovolil som si ohodnotiť orientačne jednotlivé okná:

• musíš vidieť (***),
  • zaujímavé, stojí za pozretie (**),
  • nič hrozné sa nestane, keď neuvidíš (*).

Malé Karpaty

Burda

• Skalné okno *, ojedinelý skalný útvar v národnej prírodnej rezervácií Kováčovské kopce.

Biele Karpaty

• Vršatec ** mapa, nachádza sa tu viac skalných okien, je možné, že ku vzniku niektorých prispela ľudská ruka.

Považský Inovec

• Čertova pec **, tunelová jaskyňa, osídlená v praveku.
  • Úhrad * mapa, veľmi pekné, cez 2 metre vysoké, skoro kruhové okienko.

Tribeč

• Tunel pod Svoradovou jaskyňou * mapa, iba kúsok pod pútnickým miestom.
  • Veľký Lysec **, jedno okno a jedno trojokno.
  • Kopanica ** mapa, pohodlná prechádzka necelý kilometer od najbližšej žltej značky.

Strážovské vrchy

• Vestenická Medvedia jaskyňa * mapa, skalná bránka nad jaskyňou, jaskyniari tam vykonali nesmierne kvantum práce.
  • Bralie * mapa, je tu niekoľko okienok na miestnej cvičnej skale.
  • Sučianske okno * mapa, z modrej treba zbehnúť kúsok dole.
  • Vápeč **, okienko zaujímavého tvaru.
  • Čierny vrch ** mapa, dvojokno na tichom mieste, kde okrem pár keškárov nikto nezablúdi, viď samostatný článok Za skalnými bránami v okolí Mojtína.
  • Skalná brána pod Rakytníkom **.
  • Briestenné ** mapa, iba kúsok od cesty.

Pohronský Inovec

Vtáčnik

• Kláštorská skala * mapa, okienko na Kláštorskej skale má neobvyklý tvar - kríž.

Žiar

Súľovské vrchy

Malá Fatra

• Kamenná Poruba * mapa, alebo Okno pod Kopanou.
  • Kozol * mapa, prekvapivo veľká brána nezvyklého tvaru.
  • Hoblík *.
  • Stráňavská tiesňava * mapa.
  • Kojšovský budzogáň ** mapa, jedna „noha“ budzogáňa vytvára skalné okienko.
  • Tiesňavy * mapa, cez okno som sa neodvážil pozrieť
  • Mních ***, ďalšie všeobecne známe skalné dvojoknie.

Tatry

• Deravá (Dziura) * mapa, jediný výtvor pri turistickom chodníku v Tatrách,
  • Okno pod Zlobivou *, legálny prístup je možný iba na základe výnimky pre oprávnené osoby (James, ČHS, s horským vodcom a pod.).

Štiavnické vrchy

• Bralce **.
  • Demian * mapa, opatrne, keď sa chceš cezeň pozrieť!

Kremnické vrchy

Veľká Fatra

Chočské vrchy

• Liskovská jaskyňa ** mapa, skalný tunel pred jaskyňou.

Nízke Tatry

Starohorské vrchy

Poľana

Veporské vrchy

Spišsko-gemerský kras

Muránska planina

Slovenský raj

• Sokolica *.
  • Piecky * mapa, nenápadné okienko je na ľavej strane Veľkého vodopádu. Keď sa pozrieme z prahu vodopádu, hore na hrane doliny vidno veľké okno.
  • Okienkový vodopád *** mapa.
  • Kyseľ **.
  • Gackova diera **.
  • Dufart ***.

Slovenský kras

Volovské vrchy

Čierna hora

Slanské vrchy

• Rankovské skaly **.
  • Pariaková ** mapa, okienko sa volá Skalné srdce, alebo Bozkávajúce tváre.
  • Okno nad Dziadom * mapa.

Čergov

Branisko

Pieniny (Haligovské skaly)

Bukovské vrchy

• Ťava * mapa, jediné (čo viem) skalné okienko v pohorí.
Skalné okná, brány a tunely Slovenska 12/06/18 16:59 77 príspevkov

Extra Skalné okná, brány a tunely Slovenska Popud na napísanie článku som dostal od Martina, ktorý tomuto v poslednom čase začal venovať viac pozornosti. Vnukol mi myšlienku uverejniť na Hikingu zoznam zaujímavých, a pre mnohých príťažlivých, skalných útvarov. Zaradil som sem výber takých, ktoré sa nachádzajú na alebo v blízkosti značených turistických trás, prípadne náučných chodníkov, ako aj voľne prístupných útvarov mimo národných parkov a chránených území. Vo veľkej väčšine sú pripojené fotografie z Galérie. 20/11/17 Juraj Švolík Slovensko

Túra GSB: Hviezdoslavova horáreň – Rabka Zdrój Kamarátom sa minuloročné putovanie po Hlavnej beskydskej magistrále (Główny Szlak Beskidzki /GSB/) veľmi páčilo a tak som bol vyzvaný, aby som na tento rok naplánoval jeho pokračovanie. Dohodli sme sa opäť na víkende + tri dni dovolenky a plány kolegov v práci na dovolenky rozhodli, že to bude od 1. 6. 2018. V marci som sa pustil do ťažšej časti a to zháňania ubytovania na trase Oravská Polhora – Červený Kláštor. Najviac mi dalo zabrať zohnanie ubytovania v Krościenku nad Dunajcem, ale po desiatkach telefonátov a SMS–iek, sa mi podarilo zohnať všetkých päť nocľahov pre šesť ľudí. V piatok 1. 6. sme po práci napokon do vlaku nasadli piati. dnes Miroslav Svítek Orava a Kysuce, Oravské Beskydy, +
Túra Orlie skaly a Klenová z Pustej Vsi Klenová je najvyšší vrch Brezovských Karpát, priťahovala môj zrak už dávnejšie. Keď som potom náhodou narazil na informácie o obnovení hrobu mladého baróna von Wattenwil nad Pustou Vsou, bolo rozhodnuté o najbližšej túre, lebo tieto dve pozoruhodnosti sa dajú pekne spojiť do jednej túry. včera Pavol Timko Malé Karpaty
Správa Objavte zabudnuté stromy slobody Chodíme okolo nich denne. Do práce, do školy, do obchodu, na návštevu a nevieme o nich. Niektoré z nich sú súčasťou našich obcí už sto rokov. Niektoré menej, ale aj tak nám majú pripomínať zlomové okamihy v našej histórii. Stromy slobody, vysadené v tzv. „osmičkových“ rokoch, ale aj inokedy. 13/07/18 Tomáš Trstenský Zaujímavosti