Salaš na Dlhom grúni
Salaš na Dlhom grúni Zatvoriť

Búda Salaš Dlhý grúň nad Suchou dolinou

Nedávno som si na počítači prezeral letecké mapy Veľkej Fatry. Už vtedy mi do oka padol chodník vedúci z hlavného hrebeňa Dlhým grúňom dole do Suchej doliny. Hneď ma zaujal. Preto som sa rozhodol, že počas mojich fotograficko-turistických potuliek pohorím ho obzriem. Medzi stromami som si všimol strechu na okraji hôľ. Zbadal som tam stavbu salaša.

Veľká Fatra: pod kótou 1560 m na Dlhom grúni (nad Suchou dolinou)
1165 m n. m.
3 osoby na lôžkach, 4 osoby na podlahe
Celoročná s vykurovacím telesom
Potok v Suchej dolina, studnička nad Suchou dolinou
Spojenie
Neznačené trasy z hlavného hrebeňa Hôľnej Fatry (Krížna - Frčkov) alebo zo Suchej doliny

Salaš sa nachádza v juhovýchodnej časti Veľkej Fatry. Je situovaný južne pod hlavným hrebeňom na masívnej východnej rázsoche Dlhého grúňa, východne od kóty 1560 m, ktorá sa nachádza medzi Krížnou a Frčkovom.

Prístupný je z Liptovských Revúc, časť Vyšná Revúca, po zelenej značke, ktorá vedie Suchou dolinou. V jej hornej časti, asi 250 metrov za miestom, kde sa riečka Revúca rozdvojuje, je výrazná odbočka lesnej cesty, kde sa opúšťa značená trasa. Po 100 metroch sa cesta stočí západným smerom a za stáleho stúpania vychádza na lúku. Treba ešte prejsť asi 300 metrov a po pravej strane je vidieť na okraji lesa salaš.

Prístup z hlavného hrebeňa je jednoduchý. Začína sa v sedle medzi kótou 1560 m a Frčkovom. Tu sa začína nevýrazná prť, ktorá traverzuje kótu 1560. Vedie okolo kosodreviny a neskôr sa napája na chodník vedúci východným smerom. Ten po 700 metroch prechádza okolo studničky a pastierskeho bivaku. Odtiaľto je nutné pokračovať ešte 500 metrov dole. Tu sa lúka zužuje a na jej severnom okraji vidieť salaš.

Ide o drevenú stavbu zrubovej konštrukcie obdĺžnikového tvaru s rozmermi približne 2,5 x 5 metrov. Zastrešená je plechovou sedlovou strechou. Dnu sa vstupuje cez dvere umiestnené na priečelí. Salaš nemá okná, denné svetlo dnu vstupuje len cez otvorené dvere. Ak sú zatvorené, je nutné svietiť si baterkou alebo iným zdrojom svetla.

Zvnútra sú steny a strop obtiahnuté igelitom, ktorý spoľahlivo bráni prenikaniu vlhkosti. Podlaha pozostáva z drevených dosiek. Nachádzajú sa tu tri postele s matracmi, stôl, dve poličky a pec. V čase mojej návštevy bolo pri nej nachystané drevo, preto predpokladám, že je plne funkčná. Na posteliach sa vyspia tri, na podlahe ďalšie štyri osoby. Nocľažníkom na zemi odporúčam použiť karimatku. V zadnej časti objektu sa nachádza ďalšia malá miestnosť, ktorá je však takmer celá zaprataná haraburdami.

V tesnej blízkosti sa mi nepodarilo objaviť prameň, ani iný vodný zdroj. Najbližšie sa dá voda nabrať z potoka v Suchej doline, alebo zo studničky povyše pri pastierskom bivaku. Slúži ako vodný zdroj pre napájadlá – vane. V čase mojej návštevy sa pitná voda dala nabrať len priamo zo studničky pomocou pohára. Voda vo vaniach bola nevhodná na konzumáciu.