Salaš Dlhý grúň nad Suchou dolinou

18.11.17
Nedávno som si na počítači prezeral letecké mapy Veľkej Fatry. Už vtedy mi do oka padol chodník vedúci z hlavného hrebeňa Dlhým grúňom dole do Suchej doliny. Hneď ma zaujal. Preto som sa rozhodol, že počas mojich fotograficko-turistických potuliek pohorím ho obzriem. Medzi stromami som si všimol strechu na okraji hôľ. Zbadal som tam stavbu salaša.

Salaš sa nachádza v juhovýchodnej časti Veľkej Fatry. Je situovaný južne pod hlavným hrebeňom na masívnej východnej rázsoche Dlhého grúňa, východne od kóty 1560 m, ktorá sa nachádza medzi Krížnou a Frčkovom.

Prístupný je z Liptovských Revúc, časť Vyšná Revúca, po zelenej značke, ktorá vedie Suchou dolinou. V jej hornej časti, asi 250 metrov za miestom, kde sa riečka Revúca rozdvojuje, je výrazná odbočka lesnej cesty, kde sa opúšťa značená trasa. Po 100 metroch sa cesta stočí západným smerom a za stáleho stúpania vychádza na lúku. Treba ešte prejsť asi 300 metrov a po pravej strane je vidieť na okraji lesa salaš.

Prístup z hlavného hrebeňa je jednoduchý. Začína sa v sedle medzi kótou 1560 m a Frčkovom. Tu sa začína nevýrazná prť, ktorá traverzuje kótu 1560. Vedie okolo kosodreviny a neskôr sa napája na chodník vedúci východným smerom. Ten po 700 metroch prechádza okolo studničky a pastierskeho bivaku. Odtiaľto je nutné pokračovať ešte 500 metrov dole. Tu sa lúka zužuje a na jej severnom okraji vidieť salaš.

Ide o drevenú stavbu zrubovej konštrukcie obdĺžnikového tvaru s rozmermi približne 2,5 x 5 metrov. Zastrešená je plechovou sedlovou strechou. Dnu sa vstupuje cez dvere umiestnené na priečelí. Salaš nemá okná, denné svetlo dnu vstupuje len cez otvorené dvere. Ak sú zatvorené, je nutné svietiť si baterkou alebo iným zdrojom svetla.

Zvnútra sú steny a strop obtiahnuté igelitom, ktorý spoľahlivo bráni prenikaniu vlhkosti. Podlaha pozostáva z drevených dosiek. Nachádzajú sa tu tri postele s matracmi, stôl, dve poličky a pec. V čase mojej návštevy bolo pri nej nachystané drevo, preto predpokladám, že je plne funkčná. Na posteliach sa vyspia tri, na podlahe ďalšie štyri osoby. Nocľažníkom na zemi odporúčam použiť karimatku. V zadnej časti objektu sa nachádza ďalšia malá miestnosť, ktorá je však takmer celá zaprataná haraburdami.

V tesnej blízkosti sa mi nepodarilo objaviť prameň, ani iný vodný zdroj. Najbližšie sa dá voda nabrať z potoka v Suchej doline, alebo zo studničky povyše pri pastierskom bivaku. Slúži ako vodný zdroj pre napájadlá – vane. V čase mojej návštevy sa pitná voda dala nabrať len priamo zo studničky pomocou pohára. Voda vo vaniach bola nevhodná na konzumáciu.

Salaš Dlhý grúň nad Suchou dolinou 01/03/18 09:32 26 príspevkov

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Skalné mesto Koľvek a Čierna hora z Kluknavy Veľmi rád sa túlam po miestach málo známych, tam, kde si môžem užiť relatívne nedotknutú prírodu, kde len sem-tam stretnem človiečika. Na východnom Slovensku sa ešte stále dajú objaviť takéto miesta, pre mnohých úplne neznáme. Preto keď som sa na nete našiel informácie o skalnom meste Koľvek, Čiernej hore, Rozsypanej skale a Roháčke, hneď som vedel, že tam raz musím ísť. dnes Viktor Baláž Čierna hora
Búda Senník Dolina pod Lyscom Počas mojej dvojdňovej túlačky v októbri 2017 som pri stúpaní na Lysec v Ostrôžkach naďabil na lúku Dolina, kde sa nachádza vcelku príhodný objekt na vandrácke prespanie. Objektom je síce senník, ale v pohorí, kde nie je veľa iných možností prístrešia, môže poslúžiť. včera Henrich Tomáš Ostrôžky
Túra Dámska jazda Tatrami po lejakoch Predposledný júlový víkend sme mali s kamarátkami dlhšie naplánovanú dámsku túru bez detí a manželov. Keďže kalendáre sú plné a babysittingy dlho dopredu vybavené, s termínom sa nedá hýbať ani vtedy, ak začiatok túry vychádza na deň po tom, čo v Tatrách povodne odniesli niekoľko mostov. Veď vrátiť sa dá vždy, hovoríme si a optimisticky balíme stredne veľké batohy so spacákmi a ďalšie rekvizity, ktoré teraz pri malých deťoch používame dosť zriedkavo. 17/08/18 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry

Salaš Dlhý grúň nad Suchou dolinou 01/03/18 09:32 26 príspevkov
    • Veľká Fatra: pod kótou 1560 m na Dlhom grúni (nad Suchou dolinou)

• 3 osoby na lôžkach, 4 osoby na podlahe

• Celoročná s vykurovacím telesom

• Potok v Suchej dolina, studnička nad Suchou dolinou

• Neznačené trasy z hlavného hrebeňa Hôľnej Fatry (Krížna - Frčkov) alebo zo Suchej doliny