Test

Buff Thermonet – šatka do chladnejšieho počasia

06.12.17
Multifunkčné mikrovláknové šatky majú pevné miesto v outdoorových šatníkoch a nejeden turista im nepovie inak ako bufka. Stali sa synonymom pre produkt podobne ako termoska. Tento rok španielska značka zaradila do ponuky hrubší variant do chladnejšieho počasia, ktorý je však stále vhodný na intenzívny pohyb ako beh, skialp, bežkovanie či bicykel. Vzorku som mal na testovanie už počas minuloročnej zimy a v článku sa podelím o svoje skúsenosti.

Materiál Thermonet

Buff má dlhšie v ponuke flísový variant – Polar Buff. Ten sa ale nehodí na intenzívny pohyb, izoluje totiž príliš (20 x viac ako klasická bufka) a taktiež odvod potu nie je práve ideálny. Na intenzívny pohyb sa tiež nie pre každého hodí merino. Preto Buff prichádza s novým materiálom Thermonet. Tvorí ho polyesterové mikrovlákno Primaloft so zvýšenou hustotou tkania. Preto má vyššiu mernú hmotnosť (225 g/m²), lepšie termoizolačné vlastnosti a lepšie odoláva vetru ako klasické mikrovláknové bufky, no zároveň si zachováva dobrý odvod potu a lepšie prepúšťa vodnú paru ako "teplejšie" materiály.

Porovnanie vlastností viacerých materiálov je v tabuľke:

Original Thermonet Merino Polar
Hmotnosť [g/m²] 130 225 125 190
Tepelný odpor RCT [K.m²/W] 0,0045 0,0180 0,0205 0,0888
Priepustnosť vzduchu [mm/s] 1678 479 1691 929
Priedušnosť podľa RET* [Pa.m²/W] 1,3 2,8 3,4 7,8
Nasiakavosť [%] 16,4 16,6 31,2 14,6
Rýchlosť schnutia [min] 40 45 95 40

*) RET = odpor tkaniny voči prenikaniu vodnej pary, nižšie číslo znamená lepšiu priedušnosť.

Dizajn a vyhotovenie

Thermonet Buff je vyhotovený bezšvovou technológiou. Rozmerovo je trochu väčší, najmä na dĺžku. Elasticita je jednosmerná, v priečnej osi. V pozdĺžnej sa príliš nenaťahuje. Tak to má aj Original Buff. Na ohmat je Thermonet tuhší, hrubší a tiež citeľne ťažší. Pri priamom kontakte s pokožkou je príjemne jemný. Zaujímavosťou sú konce – látka je prehnutá a zvarená.

Dizajnových variácií je spolu 16 a sú medzi nimi farebne výrazné, ale aj tmavšie jednofarebné varianty. Deväť z nich má v rámci mix&match pasujúcu Thermonet čiapku, ktorá má cez uši dve vrstvy a v hornej časti len jednu. Samozrejme, aj Thermonet Buff šatka sa dá upraviť na čiapku, no keďže materiál je hrubší, nemusí to byť úplne pohodlné a čiapka je lepšia. Už len preto, že netreba "nacvičovať" správne uviazanie čiapky.

Skúsenosti

Thermonet Buff som nosil od marca minulej zimnej sezóny a tiež počas chladnejších dní na jeseň. S tepelným komfortom som bol spokojný, no dôležitejšie ako lepšia izolácia mi príde, že je Thermonet je oveľa menej "prefúkavý" materiál ako bežná buffka. No zároveň to nie je sáčok ako rôzne windstoppery.

Hoci primárne určenie testovaného variantu je zatepliť krk (a.k.a. Neckwarmer), väčšinou som tento Buff nosil ako čiapku. Pod helmu len v jednej vrstve, čo síce nebolo najpohodlnejšie, avšak bolo to lepšie, ako keď som ho uviazal na čiapku. Vtedy sa na temene v mieste prekrútenia nazberalo príliš veľa látky a tlačila ma helma. Preto by som ocenil asi viac čiapku ako multifunkčnú bufku.

V poriadnej slote sa mi Buff osvedčil na zateplenie tváre. Síce to nedržalo tak dobre ako kukla, avšak bolo to stále lepšie ako bežný Buff a na míle lepšie ako nič.

Hoci to z tabuľky vyššie tak nevyzerá, mám dojem, že tento Buff schne výrazne dlhšie ako klasika. Možno je to aj tým, že sa pod ním spotím o trochu viac. Rovnako s tým bude súvisieť, že Thermonet treba častejšie prať, lebo skôr smrdí ako bežný Buff. Asi je to aj preto, že vlákno nemá Polygiene úpravu.

Thermonet Buff je zaujímavý materiál, ktorý izoluje lepšie ako bežné mikrovláknové multifunkčné šatky. Za podstatnejšie však považujem, že je menej "prefúkavý", ale pritom priedušný a dobre odvádza pot.

Väčšia hrúbka materiálu však zároveň znamená, že šatka je menej univerzálna ako klasická Buff. Preto je pri výbere konkrétneho produktu dôležité, ako bežnú bufku najčastejšie nosíte. Ak na krku alebo cez tvár, tak je testovaný produkt práve pre vás, pokiaľ na hlave, zvoľte radšej Thermonet Hat, čo je čiapka z identického materiálu. Tú si na túto zimu isto zadovážim.

Buff Thermonet – šatka do chladnejšieho počasia 06/12/17 00:00 nová téma

Predstavenie Asolo Agent Evo GV – pohodlné polovičky Väčšinu letnej turistickej sezóny odchodím v poltopánkach. Čím ďalej, tým menej nosím vysoké. Väčšinou len vo vyšších horách na technickejšie túry. Keďže polovičkami nahrádzam vysoké, siaham skôr po tvrdších modeloch, ktoré ponúkajú výraznejšiu stabilitu. Neprekážajú, ba skôr vítam, výrazné farby a outdoor vzhľad. Presne na opačnom konci pomyselnej osi je model Asolo Agent Evo GV. Ulahodí oku konzervatívnejšieho turistu bez technických ašpirácií, zato s dôrazom na pohodlie a možnosťou používania aj ako každodennej obuvi. 20/06/18 Ľubomír Mäkký Obutie
Predstavenie Turistické topánky Hanwag Tatra Light GTX Horúcou novinkou Hanwagu pre letnú sezónu je odľahčený model odvodený od populárneho modelu Tatra, ktorý aj na tomto webe patrí medzi najčítanejšie články o vybavení. Hoci prívlastok Light pri zavedenom mene môže vzbudzovať dojem, že ide len o verziu existujúceho modelu, je to od základu nová topánka. Je síce určená do rovnakého prostredia, no pre jednodňovky alebo turistiku od chaty k chate s ľahkým batohom. 13/06/18 Ľubomír Mäkký Obutie
Túra Krakova hoľa z Jánskej doliny Minulý rok bolo koncom júla pekné letné počasie. Po túre cez Slemä a Ohnište som sa vybral opäť na okruh so začiatkom pri Stanišovskej jaskyni v Jánskej doline, avšak tento raz cez Krakovu hoľu a popod Poludnicu. Nešiel som sólo, pridali sa Maťo a Mišo. Tak sa stalo, že štart nebol práve skorý. O to svižnejšie sme však túru prešli. 10/06/18 Ľubomír Mäkký Nízke Tatry

Túra Slovenská 56-stka alebo od Burdy až na Gerlach 4. Turistika a celkovo lezenie po horách nie je len o zdolaní vrchu. Ide tu hlavne o prekonanie samého seba. Postupne posúvať svoje hranice vyššie a vyššie. Keby ma pred pár rokmi niekto zavolal na 10-kilometrovú túru, tak by som mu povedal, či je šialený a dnes, keď nemá aspoň 35 km, tak to ani neberiem ako túru. dnes Pavel Forgáč Starohorské vrchy, Kremnické vrchy, +
Prístrešok Sedlo Repy Uprostred pohoria Čierna hora, na križovatke turistických trás stojí prístrešok, ktorý svojou polohou môže mnohým turistom poskytnúť nocľah pri putovaní pohorím. Tiež som ho využil počas Cesty hrdinov SNP, keďže stojí priamo pri červenej značke E8. Počas nočného dažďa som bol vďačný za jednoduchý nocľah pod strechou. včera Viktor Baláž Čierna hora
Túra Jarný Vápeč – okruh z Hornej Poruby Keď bol Hiking.sk ešte len v predškolskom veku, rozhodli sme sa nestretávať sa s priateľmi a čitateľmi len online a začali sme vymýšľať rôzne podujatia. Prvé čisto turistické stretnutie sa odohralo na atraktívnom kopci Vápeč. Akcia sa uskutočnila v peknom počasí a hádam k spokojnosti všetkých zúčastnených. Tento apríl od nej uplynulo už desať rokov, ani som sa nenazdala, a tak sa vyberám spomínať priamo do terénu. 22/06/18 Soňa Mäkká Strážovské vrchy

Buff Thermonet – šatka do chladnejšieho počasia 06/12/17 00:00 nová téma
    • Buff

• ThermoNet

• mikrovláknová multifunkčná šatka do chladnejšieho počasia

• ThermoNet

• lepšie izoluje, dobre odvádza pot, má zahnuté kraje, dá sa použiť aj ako čiapka či cez tvár

• Nepáči sa mi
    • rýchlejšie smrdí ako original Buff