Túra Okolo vrchu Zobor

Pokiaľ prichádzate k mestu Nitra, takmer vždy sa na obzore vynorí silueta vrchu Zobor. Tento dominantný, zďaleka viditeľný vrch ukončuje na juhu pohorie Tribeč. Podľa neho je pomenovaný podcelok tohto pohoria – Zoborské vrchy. Práve tam vás chcem pozvať na veľmi hodnotnú túru.

27,1 km
1 deň
jar – 01.05.2006
Tribeč, časť Zoborské vrchy
Prameň Gáborka, Svoradov prameň, Mechenice – krčma
Bez nocľahu
MHD Nitra, linka č. 27
VKÚ Harmanec list č. 137 Tribeč, list č. 152 Nitrianska pahorkatina

Čo nás čaká

Trasa túry povedie hrebeňom Zoborských vrchov, zdoláme nielen najvyššie vrchy Žibricu a Zobor, ale spoznáme aj mohutné hradiská, ktoré sa nachádzajú na ich vrcholoch. Určite vás milo prekvapí pekný kraj pri Mecheniciach, či lesostep v oblasti Meškovho vrchu. Návšteva malebného kostolíka nad Dražovcami a Svoradova jaskyňa len umocnia príjemný dojem z absolvovanej trasy.

Štitáre – Sedlo pod Žibricou – Žibrica – Mechenice – Meškov vrch – Dražovce – Liečebný ústav Zobor – Pyramída – Zobor- Sedlo pod Žibricou – Štitáre (časť túry vedie súbežne s NCH Zoborské vrchy)

Štitáre, prameň Gáborka a Sedlo pod Žibricou

Tesne pred šiestou hodinou rannou ma rozheganý autobus nitrianskej MHD priváža do obce Štitáre. Vedúca malých potravín akoby čakala na jeho príchod, hneď otvára obchod. Vypijem pivko a už mi nič nebráni v nástupe na modrú značku. Za obcou, vo vinohradoch, ma očaria výhľady východným smerom. Vstupujem do šera lesa. Značka mierne stúpa lesnou cestou k turistickému smerovníku Gáborka – prameň. Býva mojim zvykom navštíviť každý prameň, ktorý mám po ceste. Významová odbočka ma za 5 minút privedie na rúbanisko, kde sa nachádza. Prameň bol v praveku využívaný ako vodný zdroj pre blízke hradisko na vrchu Žibrica!
Vrátim sa k turistickému smerovníku, idem hádam zo 500 m a som v Sedle pod Žibricou. Hneď za križovatkou značiek stojí malá poľovnícka chata. V jej tesnej blízkosti nájdeme zemľanku, v ktorej sa dá prenocovať.

Žibrica

Červenou značkou, Ponitrianskou magistrálou, vystúpam na lúku. Predo mnou sa vyzývavo týči mohutný masív vrchu Žibrica. Tento výrazný vápencový vrch je najvyšší v horskej skupine Zobora. Zo spomenutej lúky je naň výnimočne pekný pohľad. Za lúkou začínam strmo stúpať. Chodník sa kľukatí ako had medzi vápencovými bralami. Z malých lúk pod vrcholom je množstvo rozmanitých a ďalekých výhľadov, nielen na blízky Zobor. Značka pretína val rozsiahleho pravekého hradiska a vstupuje do jeho areálu. Od turistického smerovníka vedie krátka odbočka na vrchol Žibrice, ktorý je bez výhľadu. Mohutný val hradiska je výnimočne dobre zachovalý a dosahuje dĺžku cez 900 m. Po jeho západnej časti až k priestoru brány vedie červená značka. Tu akoby symbolicky opustila „zabudnutý svet“ a prudko klesla dolu, do „dnešných čias“.

V obci Mechenice

Po čase sa prudké klesanie zmierňuje a prichádzam k rázcestiu Pod Dlhou skalou. Odtiaľ žltou značkou k okraju lesa, odkiaľ je výhľad na blízke kopce. Potom poľom na cestu (výhľad na Žibricu), ktorá ma dovedie k železničnému viaduktu pri Mecheniciach. V krčme sa osviežim a pokračujem. Idem asfaltkou popri železničnej trati, neskôr lúkami prídem k viniciam s kaplnkou Sv. Urabana. Cestou je viacero pekných výhľadov.

Meškov vrch

Za vinicami postupne naberám výšku. Les redne, ako sa blížim k Meškovmu vrchu, ktorého vrcholové časti vypĺňa lesostepná krajina. V jej zákutiach nájdem viacero fotogenických pohľadov hlavne na vrch Zobor. Prichádzam k solitérnemu vyschnutému stromu, ktorý akoby vyznačoval vlastný vrchol. Po krátkom oddychu idem na prieskum okolia. To, čo zbadám, mi vyráža dych. Ďaleké výhľady sa končia na obzore. Rozoznávam hradbu Považského Inovca, v diaľke identifikujem kontúry vrchov Baske a Záruby. Blízke krajinné scenérie sú tiež veľmi pekné. Nielen vrchy Zobor, Tribeč, či mesto Nitra, ale aj v opare miznúca Podunajská pahorkatina má svoje čaro!

Kostolík Sv. Michala nad Dražovcami

Postupujem podľa plánu, zelenou značkou naberám kurz smer kostolík Sv. Michala nad Dražovcami. Idem na rozhraní lesa a rozsiahlych lúk plných výhľadov. Za vrchom Plieška značka prechádza lesom k rázcestiu, odkiaľ ma významová odbočka dovedie do areálu veľmožského dvorca nad dedinou Dražovce. Okrem nepatrného valového opevnenia tu stojí románsky kostolík Sv. Michala. Silueta kostola je viditeľná zo širokého okolia. Krásne výhľady dopĺňajú jedinečnosť tohto miesta. Fanúšikov geológie poteší blízky kameňolom s jaskyňami (obdobie jury).

Po stopách sv. Svorada

Od kostolíka sa vraciam na kus po zelenej značke. Za rázcestím Pod Plieškom pokračujem modrou značkou. Tá vedie lesom, neskôr prechádzam lúkou a opäť lesom až k parkovisku pred liečebným ústavom Zobor. V areáli ústavu (prístupný po dohode s SBS-kou) sa nachádzajú ruiny Zoborského kláštora vybudovaného na mieste benediktínskeho kláštora z 10. stor. Od turistického smerovníka vedie významová odbočka k Svoradovej jaskyni a k Svoradovmu prameňu. Táto malá krasová dutina bola osídlená už v praveku a podľa legendy tu žil pustovník sv. Svorad.

Pyramída

Od liečebného ústavu idem žltou značkou pod Meškov vrch. Zámerne som zvolil tento smer, lebo trasa vedie rezerváciou Zoborská lesostep. Dubinu striedajú lúky s výhľadmi. Napojím sa na zelenú, neskôr modrou prídem k mohutným valom refugiálneho hradiska na vrchu Zobor. Tu odbočím na južný predvrchol – Pyramídu. Tento kremencový vrch poskytuje výborné ďaleké výhľady. Mesto Nitra je ako na dlani, pri pohľade na severovýchod uvidíte Sitno a Pohronský Inovec. Na horizonte modrá obloha splýva v diaľke nížin. Okrem nefunkčnej lanovky a vysielača tu stoja ruiny jedného zo siedmych millenárnych pomníkov, ktorý bol postavený v roku 1896 pri príležitosti osláv tisícročného trvania uhorského štátu. Hovorí o tom aj značne ošarpaný nápis. V roku 1921 bol pomník demolovaný legionármi.

Zobor

Z Pyramídy sa cez bralnatý terén dostávam na vrchol Zobora. Tento monumentálny vrch sa spomína v prvých listinách, ktoré sa viažu k začiatkom Uhorského kráľovstva. Je opradený mnohými legendami. Stálo tu mohutné refugiálne hradisko z doby bronzovej a z čias Veľkomoravskej ríše. Jeho valové opevnenie obopína celý vrch v dĺžke 3 km! Z vrcholovej lúčky je výborný výhľad hlavne východným smerom. Uveličený si sadám do trávy a dlho sa pozerám do diaľav. Je len na škodu, že toto krásne miesto „zdobí“ polorozpadnutá besiedka.

Hrebeňom Zoborských vrchov

Po dlhšej pauze sa poberám ďalej. Podľa mapy ma čaká príjemný úsek hrebeňovými partiami Zoborských vrchov. Trasa značky vedie spočiatku chodníkom, neskôr lesnou cestou. Prechádzam listnatými lesmi, miniem niekoľko výhľadových miest. Traverzom obchádzam vrchy Trojchotár a Haranč, aby som následne klesol do Sedla pod Žibricou. Tu, na križovatke turistických značiek, uzatváram okružnú túru okolo vrchu Zobor. Už ma čaká len zostup rovnakou trasou dole, do obce Štitáre. Na zastávke MHD počkám na rozheganý autobus, ktorý ma privezie späť do Nitry. A to je už naozaj koniec...