Celkový pohľad na zrub Zelenô
Celkový pohľad na zrub Zelenô Zatvoriť

Búda Lesnícky zrub Zelenô v Zelenej doline

Určite ste už mnohí zažili v horách náhlu zmenu počasia alebo inú patáliu, ktorá vás prinútila prenocovať v teréne. Preto je vždy dobre vedieť, aké sú možnosti núdzového bivakovania na trase. Jednu núdzovú situáciu som zažil počas výstupu na veľkofatranský salaš pod Suchým vrchom. Nečakaná smršť ma s kamarátom Rasťom donútila stráviť noc v Zelenej doline, kde sme v opustenej lesníckej chate Zelenô našli útočisko.

Veľká Fatra: v závere Zelenej doliny v lokalite Zelenô nad obcou Vyšné Revúce (časť Liptovských Revúc)
848 m n. m.
dĺžka: 19.11914 ° VD
8 osôb na podlahe s vlastným spacákom a karimatkou
Celoročne voľne prístupný chátrajúci objekt Štátnych lesov SR (bez hospodára a bez možnosti zakúrenia)
z potoka Lopušná (prameň v okolí nenájdený)
Kontakt
Lesy SR, š. p., www.lesy.sk
Spojenie
Liptovské Revúce, časť Vyšná Revúca - Kýšky (Chýžky) po žltej značke (1 hodina chôdze)

Opustený objekt štátneho podniku Lesy SR sa nachádza vo východnej časti Veľkej Fatry, v závere Zelenej doliny. Vedľa nej prechádza trasa žltej značky vedúca z Vyšnej Revúcej (miestna časť Liptovských Revúc) na rázcestie Kýšky (Chyžky). Z obce, ako aj z rázcestia, ktoré sa nachádza na hlavnom hrebeni pohoria, sa k nej dostanete približne za jednu hodinu.

Ide o drevenú stavbu zrubovej konštrukcie obdĺžnikového pôdorysu s rozmermi približne 4 x 6 metrov, ktorá je zastrešená sedlovou strechou. Pozostáva z dvoch častí - prednej a zadnej. Predná je otvorená a dá sa tu núdzovo prenocovať.

Vstupuje sa sem z priečelia cez zastrešenú terasu a dvere. Pôvodne interiér osvetľovali tri okná, dve z nich sú ale v súčasnosti uzavreté okenicami. Časť podlahy je z dosiek, zvyšok tvorí betónová platňa. V interiéri sa okrem pravdepodobne nefunkčnej piecky a jednej lavice nachádza niekoľko zatuchnutých matracov, ktoré sú pozostatkom pôvodného vybavenia. Preto je spanie v spacích vakoch na karimatkách nutnosťou.

Zadná časť je uzamknutá, zaprataná haraburdím a hnijúcim senom. Podkrovie je taktiež neprístupné. Pôvodne bola chata uzamknutá, od roku 2008 je voľne prístupná. Žiaľ, odvtedy je z roka na rok čoraz viac a viac zdevastovaná a začína dnu zatekať. No z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť, že ako miesto pre núdzový bivak stále dobre poslúži.

Asi 500 metrov povyše, v úplnom závere doliny, stojí na brehu potoka menší prístrešok v lokalite Radovô. Ten je voľne otvorený do okolia, preto neposkytne ochranu proti vetru ani prudkému bočnému dažďu. Pre zvýšenie komfortu spania je nutné pripevniť aspoň na náveternú stranu celtu, resp. PVC fóliu. Vybavenie tvorí len stôl a dve lavice.

Voda a okolie

V blízkom okolí sa nenachádza upravený prameň vody. Voda sa dá ale nabrať z potoka Lopušná, ktorý preteká Zelenou dolinou. Od búdy vedie neznačená cesta cez bočnú dolinu na výbežky Ploskej - Dlhá, Krátka a Mogury, kde sa nachádzajú voľne prístupné salaše Krátka a salaš Mogury pod Čiernym kameňom.