Lesnícky zrub Zelenô v Zelenej doline

06.01.18
Určite ste už mnohí zažili v horách náhlu zmenu počasia alebo inú patáliu, ktorá vás prinútila prenocovať v teréne. Preto je vždy dobre vedieť, aké sú možnosti núdzového bivakovania na trase. Jednu núdzovú situáciu som zažil počas výstupu na veľkofatranský salaš pod Suchým vrchom. Nečakaná smršť ma s kamarátom Rasťom donútila stráviť noc v Zelenej doline, kde sme v opustenej lesníckej chate Zelenô našli útočisko.

Opustený objekt štátneho podniku Lesy SR sa nachádza vo východnej časti Veľkej Fatry, v závere Zelenej doliny. Vedľa nej prechádza trasa žltej značky vedúca z Vyšnej Revúcej (miestna časť Liptovských Revúc) na rázcestie Kýšky (Chyžky). Z obce, ako aj z rázcestia, ktoré sa nachádza na hlavnom hrebeni pohoria, sa k nej dostanete približne za jednu hodinu.

Ide o drevenú stavbu zrubovej konštrukcie obdĺžnikového pôdorysu s rozmermi približne 4 x 6 metrov, ktorá je zastrešená sedlovou strechou. Pozostáva z dvoch častí - prednej a zadnej. Predná je otvorená a dá sa tu núdzovo prenocovať.

Vstupuje sa sem z priečelia cez zastrešenú terasu a dvere. Pôvodne interiér osvetľovali tri okná, dve z nich sú ale v súčasnosti uzavreté okenicami. Časť podlahy je z dosiek, zvyšok tvorí betónová platňa. V interiéri sa okrem pravdepodobne nefunkčnej piecky a jednej lavice nachádza niekoľko zatuchnutých matracov, ktoré sú pozostatkom pôvodného vybavenia. Preto je spanie v spacích vakoch na karimatkách nutnosťou.

Zadná časť je uzamknutá, zaprataná haraburdím a hnijúcim senom. Podkrovie je taktiež neprístupné. Pôvodne bola chata uzamknutá, od roku 2008 je voľne prístupná. Žiaľ, odvtedy je z roka na rok čoraz viac a viac zdevastovaná a začína dnu zatekať. No z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť, že ako miesto pre núdzový bivak stále dobre poslúži.

Asi 500 metrov povyše, v úplnom závere doliny, stojí na brehu potoka menší prístrešok v lokalite Radovô. Ten je voľne otvorený do okolia, preto neposkytne ochranu proti vetru ani prudkému bočnému dažďu. Pre zvýšenie komfortu spania je nutné pripevniť aspoň na náveternú stranu celtu, resp. PVC fóliu. Vybavenie tvorí len stôl a dve lavice.

Voda a okolie

V blízkom okolí sa nenachádza upravený prameň vody. Voda sa dá ale nabrať z potoka Lopušná, ktorý preteká Zelenou dolinou. Od búdy vedie neznačená cesta cez bočnú dolinu na výbežky Ploskej - Dlhá, Krátka a Mogury, kde sa nachádzajú voľne prístupné salaše Krátka a salaš Mogury pod Čiernym kameňom.

Lesnícky zrub Zelenô v Zelenej doline 06/01/18 21:42 3 príspevky

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Kráľova hoľa dvakrát za dva dni Kráľovou hoľou začína hlavný hrebeň Nízkych Tatier, pričom je najvyšším kopcom vo východnej časti pohoria. Jeho vrchol má nadmorskú výšku 1946 m. Je to takmer dvojtisícovka. Keďže sa začiatkom novembra udržalo pekné počasie, rozhodol som sa, že na vrchol vybehnem. A to hneď dvakrát, pretože som si chcel pozrieť skalné okná ležiace na rôznych úbočiach hole. včera Martin Knor Nízke Tatry
Príbeh Horná Stredná 7. 5. Odchod o šiestej vlakom do Veselí a odtiaľ o 7.50 autobusom do Trenčína. 9.57 z Trenčína do Dolnej Poruby. Celú cestu prší a fúka. Z Poruby za dažďových a snehových prehánok vystupujeme po zelenej na hrebeň a okolo chaty Homôľka po modrej až na červenú. Po nej chceme ísť cez osadu Kopec do Strednej doliny, ale v hmle a snehovej víchrici strácame značku. Po makadame novej zvážnice dlho postupujeme, až schádzame nadivoko do osady Horná Stredná. Prosíme o nocľah. Dobrí ľudia sa nás ujali, dostávame čaj, slivovicu a nocľah na sene. Paráda. 07/12/18 Boro Tomis Príbehy
Svet Jesenný Wasserlochklamm s 5-ročným šibalom Vo Wasserlochklamme som bola prvý raz v lete v roku 2011. Bola to jedna z prvých rakúskych roklín, ktoré som navštívila, a jej 67 m vysoký vodopád mi doslova bral dych. Keď sme posledný septembrový týždeň premýšľali, čo s krásnym slnečným víkendom, dlho som neváhala. Táto tiesňava je rozhodne miestom, kam sa oplatí vrátiť. 06/12/18 Martina Haratíková Svet

Lesnícky zrub Zelenô v Zelenej doline 06/01/18 21:42 3 príspevky
    • Veľká Fatra: v závere Zelenej doliny v lokalite Zelenô nad obcou Vyšné Revúce (časť Liptovských Revúc)

dĺžka: 19.11914 ° VD

• 8 osôb na podlahe s vlastným spacákom a karimatkou

• Celoročne voľne prístupný chátrajúci objekt Štátnych lesov SR (bez hospodára a bez možnosti zakúrenia)

• z potoka Lopušná (prameň v okolí nenájdený)

• Liptovské Revúce, časť Vyšná Revúca - Kýšky (Chýžky) po žltej značke (1 hodina chôdze)