Búda Salaš na Kráme

Jednou z mála možností uchýlenia sa v nečase na túre Starohorskými vrchmi je skromný salaš neďaleko Donovalov. Nedávno opravený objekt bývalého salaša dnes slúži všetkým okoloidúcim turistom. Prístrešie jednoducho zariadeného objektu poslúži aj ako útulňa pre núdzový nocľah.

Starohorské vrchy: medzi Hrubým vrchom a vrchom Krčany pri zelenej značke Donovaly - sedlo Šachtička
964 m n. m.
dĺžka: 19.20332 ° VD
12 ľudí vo vlastnom spacáku s karimatkou
trojsezónna
rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová) - mierne na juhozápad od salaša
Spojenie
Donovaly (bus) - Pod javorom (zelená značka) smer rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová)
Dalšie info
drevené stoly a lavice na sedenie

Pešo, cyklo, bežky

Salaš je obľúbeným miestom oddychu počas jednodenného prechodu hrebeňa Starohorských vrchov z Donovalov cez sedlo Šachtička na banskobystrické sídlisko Sásová po zelenej značke v sprievode náučného chodníka. Zelená značka vedúca po lesných zvážniciach je vyznačená ako cyklotrasa určená pre horské bicykle. Vyznavači bielej stopy míňajú salaš počas populárneho zimného prejazdu pohorím. V zime vedie okolo pravidelne prešľapaná stopa. Počas pretekov psích záprahov na Donovaloch je na pláni vedľa salaša otočka najdlhšej etapy súťaže.
Murovaný objekt po opustení pastiermi začal chátrať. Prízemný priestor začali zapĺňať odpadky po nezodpovedných návštevníkoch a stavba viac hyzdiť ako krášliť okolie. Našťastie objekt nezanikol, ale dnes stojí obnovený a prispôsobený potrebám okoloidúcich turistov.

- z cestného priesmyku Donovaly (bus) po zelenej značke cez osadu Bully a okolo rázcestia – Prameň pri javore k salašu za 1.40 h,
- od rázcestia Žiare (smer zo Španej Doliny, Starých Hôr alebo sedla Šachtička) po zelenej značke cez rázcestie pod Jelenskou skalou a rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová) k salašu za 1.50 h,
- z obce Baláže (bus) po cyklotrase cez rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová) k salašu za 2.10 h.

Murovaný prízemný objekt tvorí jedna miestnosť a nad ňou uzamknutý štít strechy. Nanovo vymaľovaný salaš poskytuje počas túry ideálne miesto na oddych. V prízemnej miestnosti s 2 oknami bez výplne a vstupom bez dverí sú dva masívne drevené sedenia. Dva stoly so 4 postrannými lavicami pohodlne poslúžia pre 20 turistov na sedenie. Vymurovaná stará piecka vyzerá byť nefunkčná. Ďalšie zariadenie v objekte nie je. Pre núdzový nocľah sa treba zložiť na betónovú podlahu. Spací vak a izolačná podložka sú nutnosťou. Miesto sa tu nájde pre 12 nocľažníkov. Veľké stoly sa dajú taktiež využiť na spanie.

Zdroj vody sa nachádza 10 minút chôdze mierne na juhozápad od salaša pri rázcestí Krčahy – Kováčka (Kováčová). Prameň je zachytený v starých napájadlách.