Salaš na Kráme

08. 06. 2007
Jednou z mála možností uchýlenia sa v nečase na túre Starohorskými vrchmi je skromný salaš neďaleko Donovalov. Nedávno opravený objekt bývalého salaša dnes slúži všetkým okoloidúcim turistom. Prístrešie jednoducho zariadeného objektu poslúži aj ako útulňa pre núdzový nocľah.

Pešo, cyklo, bežky

Salaš je obľúbeným miestom oddychu počas jednodenného prechodu hrebeňa Starohorských vrchov z Donovalov cez sedlo Šachtička na banskobystrické sídlisko Sásová po zelenej značke v sprievode náučného chodníka. Zelená značka vedúca po lesných zvážniciach je vyznačená ako cyklotrasa určená pre horské bicykle. Vyznavači bielej stopy míňajú salaš počas populárneho zimného prejazdu pohorím. V zime vedie okolo pravidelne prešľapaná stopa. Počas pretekov psích záprahov na Donovaloch je na pláni vedľa salaša otočka najdlhšej etapy súťaže.
Murovaný objekt po opustení pastiermi začal chátrať. Prízemný priestor začali zapĺňať odpadky po nezodpovedných návštevníkoch a stavba viac hyzdiť ako krášliť okolie. Našťastie objekt nezanikol, ale dnes stojí obnovený a prispôsobený potrebám okoloidúcich turistov.

- z cestného priesmyku Donovaly (bus) po zelenej značke cez osadu Bully a okolo rázcestia – Prameň pri javore k salašu za 1.40 h,
- od rázcestia Žiare (smer zo Španej Doliny, Starých Hôr alebo sedla Šachtička) po zelenej značke cez rázcestie pod Jelenskou skalou a rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová) k salašu za 1.50 h,
- z obce Baláže (bus) po cyklotrase cez rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová) k salašu za 2.10 h.

Murovaný prízemný objekt tvorí jedna miestnosť a nad ňou uzamknutý štít strechy. Nanovo vymaľovaný salaš poskytuje počas túry ideálne miesto na oddych. V prízemnej miestnosti s 2 oknami bez výplne a vstupom bez dverí sú dva masívne drevené sedenia. Dva stoly so 4 postrannými lavicami pohodlne poslúžia pre 20 turistov na sedenie. Vymurovaná stará piecka vyzerá byť nefunkčná. Ďalšie zariadenie v objekte nie je. Pre núdzový nocľah sa treba zložiť na betónovú podlahu. Spací vak a izolačná podložka sú nutnosťou. Miesto sa tu nájde pre 12 nocľažníkov. Veľké stoly sa dajú taktiež využiť na spanie.

Zdroj vody sa nachádza 10 minút chôdze mierne na juhozápad od salaša pri rázcestí Krčahy – Kováčka (Kováčová). Prameň je zachytený v starých napájadlách.

Salaš na Kráme 24/09/20 17:03 12 príspevkov

Recenzia Merino bunda Black hill Veles Koncom roka 2019 sa mi na víkendovej akcii vo Veľkej Fatre pokazil na flísovej bunde zips. Nebola to žiadna výhra chodiť po zasneženej Fatre s rozzipsovanou bundou. Zhodou okolnosti na chate bol kamarát s merino bundou od Black hill, ktorá sa mi zapáčila, tak som si ju hneď vyskúšal. Po návrate do civilizácie som si objednal u slovenského výrobcu model Veles. Po trištvrte roku jej nosenia sa s vami podelím o moje skúsenosti. 28/10/20 Tomáš Trstenský Oblečenie
Túra Zaniknuté dediny (8) – Dubník V súvislosti s ťažbou nerastného bohatstva neustále vznikajú i zanikajú ľudské sídla. Na území Slovenska bola v minulých storočiach intenzívna ťažba prevažne rudného bohatstva. S baníckou činnosťou na našom území vzniklo viacero baníckych osád. Mnoho ich zaniklo, ale medzi bývalými baníckymi kolóniami má výsostnú pozíciu osada Dubník. 23/07/20 Tomáš Trstenský Slanské vrchy
Názor Petícia: Do prírody cez betónové koridory? Nie! Králikárne versus vilové štvrte alebo zeleň hneď za panelákmi proti vyasfaltovaným koridorom pomedzi múry satelitných ulíc. Obyvatelia banskobystrického sídliska Fončorda nesúhlasia s rozsiahlou výstavbou rodinných domov v prírode hneď nad mestom.  20/06/20 Tomáš Trstenský Iné

Príbeh Po bežkárskej stope na Líšku Koniec roka 2017 sa blížil a s ním aj najkrajšie sviatky roka - Vianoce. S týmto obdobím sú spojené rôzne akcie, medzi ktoré patria aj "kapustnice, bašávely a vianočné besiedky" v zamestnaniach. Po jednej takejto akcii som si naplánoval nenáročnú túru, počas ktorej som zažil zimné peklo aj raj. dnes Martin Birka Príbehy
Túra Tematínsky hrad a Tematínska lesostep Alebo mrazivý novembrový slnečný kúpeľ. Sobotnú ozdravnú vychádzku sme si naplánovali v papučiach a s teplým čajom v piatok večer. Kubko navrhol hrad Tematín v Považskom Inovci, ktorý je od Bratislavy približne hodinku jazdy autom. Aby sme sa aj zahriali, pôjdeme z obce Lúka a späť cez Tematínsku lesostep. Vyzerá to aj na chôdzu mimo lesa, čo bude v predpovedanom chladnom počasí príjemné. Rada sa pridávam. včera Daniela Mäkká Považský Inovec
Správa Stane sa Čertovica bežkárskym eldorádom? Po minulej zimnej sezóne má OZ Horské spoločenstvo za sebou testovací ročník, kedy sme sprístupnili 15 kilometrov bežkárskych tratí pomocou staršieho ratraku, ktorého limity nedovoľujú pripraviť seriózne trate do ďalších sezón. Ratrak sme viac času opravovali, ako na ňom jazdili a aj tak ho presvedčili iba na zatáčanie do jednej strany. 02/12/20 Marek Šurina Správy

Salaš na Kráme 24/09/20 17:03 12 príspevkov
    • Starohorské vrchy: medzi Hrubým vrchom a vrchom Krčany pri zelenej značke Donovaly - sedlo Šachtička
      dĺžka: 19.20332 ° VD
    • 12 ľudí vo vlastnom spacáku s karimatkou
    • trojsezónna
    • rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová) - mierne na juhozápad od salaša
    • Donovaly (bus) - Pod javorom (zelená značka) smer rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová)
    • drevené stoly a lavice na sedenie