Salaš na Kráme

08. 06. 2007
Jednou z mála možností uchýlenia sa v nečase na túre Starohorskými vrchmi je skromný salaš neďaleko Donovalov. Nedávno opravený objekt bývalého salaša dnes slúži všetkým okoloidúcim turistom. Prístrešie jednoducho zariadeného objektu poslúži aj ako útulňa pre núdzový nocľah.

Pešo, cyklo, bežky

Salaš je obľúbeným miestom oddychu počas jednodenného prechodu hrebeňa Starohorských vrchov z Donovalov cez sedlo Šachtička na banskobystrické sídlisko Sásová po zelenej značke v sprievode náučného chodníka. Zelená značka vedúca po lesných zvážniciach je vyznačená ako cyklotrasa určená pre horské bicykle. Vyznavači bielej stopy míňajú salaš počas populárneho zimného prejazdu pohorím. V zime vedie okolo pravidelne prešľapaná stopa. Počas pretekov psích záprahov na Donovaloch je na pláni vedľa salaša otočka najdlhšej etapy súťaže.
Murovaný objekt po opustení pastiermi začal chátrať. Prízemný priestor začali zapĺňať odpadky po nezodpovedných návštevníkoch a stavba viac hyzdiť ako krášliť okolie. Našťastie objekt nezanikol, ale dnes stojí obnovený a prispôsobený potrebám okoloidúcich turistov.

- z cestného priesmyku Donovaly (bus) po zelenej značke cez osadu Bully a okolo rázcestia – Prameň pri javore k salašu za 1.40 h,
- od rázcestia Žiare (smer zo Španej Doliny, Starých Hôr alebo sedla Šachtička) po zelenej značke cez rázcestie pod Jelenskou skalou a rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová) k salašu za 1.50 h,
- z obce Baláže (bus) po cyklotrase cez rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová) k salašu za 2.10 h.

Murovaný prízemný objekt tvorí jedna miestnosť a nad ňou uzamknutý štít strechy. Nanovo vymaľovaný salaš poskytuje počas túry ideálne miesto na oddych. V prízemnej miestnosti s 2 oknami bez výplne a vstupom bez dverí sú dva masívne drevené sedenia. Dva stoly so 4 postrannými lavicami pohodlne poslúžia pre 20 turistov na sedenie. Vymurovaná stará piecka vyzerá byť nefunkčná. Ďalšie zariadenie v objekte nie je. Pre núdzový nocľah sa treba zložiť na betónovú podlahu. Spací vak a izolačná podložka sú nutnosťou. Miesto sa tu nájde pre 12 nocľažníkov. Veľké stoly sa dajú taktiež využiť na spanie.

Zdroj vody sa nachádza 10 minút chôdze mierne na juhozápad od salaša pri rázcestí Krčahy – Kováčka (Kováčová). Prameň je zachytený v starých napájadlách.

Salaš na Kráme 22/05/20 11:35 11 príspevkov

Túra Zaniknuté dediny (5) – Dara a Starina Voľné pokračovanie seriálu o zaniknutých dedinách nemôže obísť severovýchod Slovenska. Z dôvodu výstavby vodárenskej nádrže Starina bolo vysťahovaných a zbúraných sedem obcí na hornom toku rieky Cirocha. Všetkých sedem dedín obývali etnickí Rusíni, ktorí museli opustiť svoje domovy. 29/04/20 Tomáš Trstenský Bukovské vrchy
Extra Juraj Jánošík ako ťahák na turistov Od popravy zbojníckeho kapitána Juraja Jánošíka uplynulo viac ako 300 rokov. Napriek tomu, že len 1,5 roka zbíjal v hornouhorských stoliciach, dodnes ostalo prekvapivo veľa miest, ktoré sa spájajú s jeho pôsobením. Okrem rodiska je to tiež miesto úkrytu v Malohonte a miesta jeho posledných dní na Liptove. Nebudem popisovať život najznámejšieho karpatského zbojníka, o tom sa už popísalo dosť, ale vydáme sa na cestu Slovenskom, kde nájdeme pamiatky jánošíkovskej tradície. 18/04/20 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Komentár Prečo má Predné Solisko tri nadmorské výšky? Pri editovaní článku o Prednom Solisku ma zaujalo, že na dvoch mapách boli dve rozdielne nadmorské výšky. Keď som otvoril tretiu mapu, tak ma zarazilo, že tam bola úplne iná - tretia hodnota. Ako je možné, že sú na súčasných i starších mapách uvádzané tri rozdielne nadmorské výšky pre identický vrchol? 10/04/20 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Túra NCH osadami Krásna nad Kysucou V článku by som vás chcela pozvať na nenáročnú prechádzku okolím horských osád patriacich ku Krásnu nad Kysucou. Niekoľko z nich sme po prvýkrát navštívili v októbri minulého roka počas pekného babieho leta. Osady sú roztrúsené v pohorí Javorníkov smerom k Vojtovmu vrchu a Kykuli. Trasu sme volili tak, aby sme si urobili okruh. dnes Jana Bílešová Javorníky
PR Aj tvoje outdoorové oblečenie do prírody môže byť ekologické Čo je ekologická móda? Ohľaduplná výroba, ktorá berie pri svojej produkcii do úvahy svoj dopad na životné prostredie. Módny priemysel je druhým najväčším znečisťovateľom našej planéty, hneď po ropnom priemysle. Dnešný rýchly životný štýl a extrémne nakupovanie vo veľkých obchodných reťazcoch produkuje enormné množstvo odpadu, a to aj v odevnom priemysle. včera sponzorovaný článok Oblečenie
Túra Zaniknuté dediny (6) – Javorina Sú to len tri či štyri ľudské generácie - a ako sa život zmenil! Na lazoch vo Veporských vrchoch mohol byť predlohou obrazov Martina Benku. Ubehlo ledva 100 rokov. Z výhonku na okraji lúky je statná jedľa, lúka tu už nie je, celkom zarástla. Ľudí, čo ju kosievali, zomlela vojna a spoločenské prevraty. Laznícky život sa ako-tak udržal v nižších polohách. Vysoko v horách nemali šancu ani najtvrdšie mozole. Ich jedinými pamätníkmi sú rumoviská a jedna malá biela kaplnka. včera Matúš Morong Stolické vrchy, Veporské vrchy

Salaš na Kráme 22/05/20 11:35 11 príspevkov
    • Starohorské vrchy: medzi Hrubým vrchom a vrchom Krčany pri zelenej značke Donovaly - sedlo Šachtička
      dĺžka: 19.20332 ° VD
    • 12 ľudí vo vlastnom spacáku s karimatkou
    • trojsezónna
    • rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová) - mierne na juhozápad od salaša
    • Donovaly (bus) - Pod javorom (zelená značka) smer rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová)
    • drevené stoly a lavice na sedenie