Salaš na Kráme

08.06.07
Jednou z mála možností uchýlenia sa v nečase na túre Starohorskými vrchmi je skromný salaš neďaleko Donovalov. Nedávno opravený objekt bývalého salaša dnes slúži všetkým okoloidúcim turistom. Prístrešie jednoducho zariadeného objektu poslúži aj ako útulňa pre núdzový nocľah.

Pešo, cyklo, bežky

Salaš je obľúbeným miestom oddychu počas jednodenného prechodu hrebeňa Starohorských vrchov z Donovalov cez sedlo Šachtička na banskobystrické sídlisko Sásová po zelenej značke v sprievode náučného chodníka. Zelená značka vedúca po lesných zvážniciach je vyznačená ako cyklotrasa určená pre horské bicykle. Vyznavači bielej stopy míňajú salaš počas populárneho zimného prejazdu pohorím. V zime vedie okolo pravidelne prešľapaná stopa. Počas pretekov psích záprahov na Donovaloch je na pláni vedľa salaša otočka najdlhšej etapy súťaže.
Murovaný objekt po opustení pastiermi začal chátrať. Prízemný priestor začali zapĺňať odpadky po nezodpovedných návštevníkoch a stavba viac hyzdiť ako krášliť okolie. Našťastie objekt nezanikol, ale dnes stojí obnovený a prispôsobený potrebám okoloidúcich turistov.

- z cestného priesmyku Donovaly (bus) po zelenej značke cez osadu Bully a okolo rázcestia – Prameň pri javore k salašu za 1.40 h,
- od rázcestia Žiare (smer zo Španej Doliny, Starých Hôr alebo sedla Šachtička) po zelenej značke cez rázcestie pod Jelenskou skalou a rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová) k salašu za 1.50 h,
- z obce Baláže (bus) po cyklotrase cez rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová) k salašu za 2.10 h.

Murovaný prízemný objekt tvorí jedna miestnosť a nad ňou uzamknutý štít strechy. Nanovo vymaľovaný salaš poskytuje počas túry ideálne miesto na oddych. V prízemnej miestnosti s 2 oknami bez výplne a vstupom bez dverí sú dva masívne drevené sedenia. Dva stoly so 4 postrannými lavicami pohodlne poslúžia pre 20 turistov na sedenie. Vymurovaná stará piecka vyzerá byť nefunkčná. Ďalšie zariadenie v objekte nie je. Pre núdzový nocľah sa treba zložiť na betónovú podlahu. Spací vak a izolačná podložka sú nutnosťou. Miesto sa tu nájde pre 12 nocľažníkov. Veľké stoly sa dajú taktiež využiť na spanie.

Zdroj vody sa nachádza 10 minút chôdze mierne na juhozápad od salaša pri rázcestí Krčahy – Kováčka (Kováčová). Prameň je zachytený v starých napájadlách.

Salaš na Kráme 18/07/15 13:28 10 príspevkov

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Útulňa Útulňa pod Kečkou V Starohorských vrchoch vznikla nová útulňa, ktorá svojou polohou blízko červenej turistickej značky E8 môže poslúžiť ako alternatíva hlavne pre nízkotatranských hrebeňovkárov alebo SNP-čkarov. Samozrejme, aj pre každého turistu, ktorému vyhovuje viac interiér, ako prístrešok v Hiadeľskom sedle. Cestu k útulni označuje šípka. Objekt je oficiálne táborisko v NP Nízke Tatry. Prenocovať tu však nemôžete v priestore okolo chaty v stanoch, ale len vnútri. dnes Pavol Horváth Starohorské vrchy
Reportáž Za medveďmi do Tichej doliny Po jarnom pozorovaní vtákov prišlo v auguste na pozorovanie väčších zvierat, a to rovno medveďov. Vybrali sme sa za nimi do Tichej doliny v Tatrách. Tichá dolina je jednou z najdlhších slovenských dolín, a keďže medvede sa tu pozorujú na viacerých stanovištiach, je praktické vzdialenosť medzi nimi preklenúť bicyklom. včera Soňa Mäkká Reportáže
Správa Nový návrh hraníc UNESCO pralesov vyvolal rušnú diskusiu Ministerstvo životného prostredia SR predstavilo minulý týždeň nové hranice Karpatských bukových pralesov na Slovensku. Tie boli do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO zapísané v roku 2007, ale reálne sa chránila iba malá časť jadrovej zóny nominačného projektu, nárazníková zóna existovala len na papieri. Aktuálne predstavený návrh vyvolal rušnú diskusiu medzi ministerstvom, štátnou ochranou prírody a niektorými mimovládnymi organizáciami. 19/09/19 Soňa Mäkká Správy

Salaš na Kráme 18/07/15 13:28 10 príspevkov
    • Starohorské vrchy: medzi Hrubým vrchom a vrchom Krčany pri zelenej značke Donovaly - sedlo Šachtička
      dĺžka: 19.20332 ° VD
    • 12 ľudí vo vlastnom spacáku s karimatkou
    • trojsezónna
    • rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová) - mierne na juhozápad od salaša
    • Donovaly (bus) - Pod javorom (zelená značka) smer rázc. Krčahy - Kováčka (Kováčová)
    • drevené stoly a lavice na sedenie