Túra Tatranskou magistrálou na Popradské pleso v zime

Keď vyšla vyhláška Okresného úradu Prešov so zoznamom trás podliehajúcich sezónnej uzávere vo Vysokých Tatrách, neobsahovala viaceré úseky červeno značenej Tatranskej magistrály, ktoré tam doteraz boli. Jedným z nich je krajinársky veľmi pekný úsek od rázcestia Trigan nad Štrbským Plesom po Popradské pleso. V jeden januárový deň, keď sme uvážili, že lavínové podmienky sú priaznivé, som sa vybrala ukázať ju nášmu 6-ročnému turistovi.

1 deň
zima – 05.01.2018
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
Popradské pleso (horský hotel, Majláthova chata)
Štrbské Pleso (vlak TEŽ, ozubnicová železnica, bus, veľké záchytné parkovisko)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Štrbské Pleso, TEŽ - Pred Heliosom - Trigan - Popradské pleso (červená) - Trigan (zelená) - Pred Heliosom - Štrbské Pleso, TEŽ

Z električky na Štrbskom Plese vystupujeme o 9.45 h do hmly. Predpoveď bola na polooblačno, ale Tatry si z predpovedí ťažkú hlavu nerobia. Počasie sa je schopné zmeniť v priebehu hodiny - dvoch z jasnej oblohy do fujavice, ako sme napokon videli v predchádzajúci deň. To ma mrzí, lebo výhľady z Tatranskej magistrály sú naozaj excelentné. No za pokus to stojí a ak to nevyjde, aspoň bude pohyb.

Najprv nás čaká cesta po asfaltke cez osadu. Som rada, keď máme sezónny huriavk za sebou a vchádzame do lesa vedľa schátraného liečebného domu Helios. Naša trasa je červená Tatranská magistrála. Pomaly stúpa riedkym lesom. Vyrušuje nás hluk a smrad z motokár na lúke pod lesom. Dosť dlho, aspoň 15 minút. Čudujem sa, že takáto aktivita je povolená v národnom parku. Dosť ťažko sa to vysvetľuje malému dieťaťu, ktorému pomedzi to čítam náučné tabule o tom, ako si máme vážiť prírodu. Napokon sa od motokár vzdialime a ako stúpame, postupne vychádzame z hmly a pred nami sa objavujú Predné, Štrbské a Veľké Solisko. Tento výhľad vidím po prvýkrát, lebo počas mojich predchádzajúcich túr tu bolo oveľa viac stromov. Lenže odkedy máme deti, pravidelne sme chodili na Popradské pleso po asfaltke s kočíkom. Až teraz sa dostávame do módu "len pešo" a to aj najmenší účastníci.

Neaktuálna tabuľa o zatvorenom chodníku

Keď vyjdeme prvé stúpanie na plošinu Trigan, víta nás nádherný zasnežený ihličnatý les. Asi o 10 minút prichádzame k rázcestníku. Na červenej trase je závora a tabuľa s informáciou, že chodník je v čase snehovej pokrývky uzatvorený a tiež tu je ďalšia tabuľa s nápisom STOP. Prekvapuje ma to, vzhľadom na to, čo som písala v úvode. Rozhodujem sa lokálny zákaz ignorovať, keďže legislatíva hovorí iné a podmienky sú tiež také, že lavínové svahy z Patrie by nás nemali ohroziť. Po návrate domov som sa informovala u Štátnych lesov TANAP-u a tiež na Správe TANAP-u. Vraj tabuľu vymenia a budú uvádzať len to, že prechod je na vlastné riziko.

Famózne výhľady do Mengusovskej a Zlomiskovej doliny

Nejaký čas pokračujeme v lese a kosodrevine, ale postupne sa otvárajú úžasné výhľady do Mengusovskej doliny. Iba najspodnejšia časť je poznačená kalamitou, takže vidíme aj dosť lesa, a nad ním masív Ostrvy. Postupne sa výhľad otvára čoraz viac. Vidíme Zlomiskovú dolinu, dvojvrchol Vysokej aj Popradský hrebeň. Chodník je v dobrom stave, prikrytý pomerne čerstvým, ale už sadnutým snehom, takmer nič nedáva tušiť o ľadovej magistrále z vianočných sviatkov.

Pozor na lavíny z Patrie

Onedlho nás čaká jedna z posledných zákrut, pred sebou vidíme Mengusovský Volovec a zadnú časť Mengusovskej doliny, ukazujem Kubkovi, kadiaľ sa ide na Rysy a kadiaľ na Kôprovský štít. Potom pomaly klesáme v kosodrevine, výhľady sú stále ohromujúcejšie, vidíme dobre Patriu, od ktorej sme sa trochu vzdialili. Lavínových žľabov je tu naozaj dosť, určite treba pred túrou v zime zvážiť lavínovú situáciu!

Obloha sa postupne zaťahuje slabou oblačnosťou, ale užili sme si gýčové počasie v najvhodnejšom mieste. Napokon, aj so závojom to vyzerá dobre. Chvíľu sa zdržíme na mostíku nad Hincovým potokom a potom sa ponáhľame smerom k teplému obedu. Zakotvili sme hneď na Majláthovej chate. Pôvodný interiér a atmosféra hneď po otvorení sa mi páčili viac než teraz, o hlasnej hudbe s obrazovkou nehovoriac, takže sa tu ani dlho nezdržiavame a poberáme sa späť.

Parádny les so skrytým ľadom

Rovno od chaty nás vedie zelená značka medzi brehom Popradského plesa a ľavou stranou asfaltky, tú po pár minútach prekročíme a znova klesáme do ihličnatého lesa. Les je tu naozaj parádny. Zopár výhľadov na Patriu, inak len les a les, zelená farba ihličia a sneh. Vzduch je fantastický. Kubko doma povedal, že táto časť túry sa mu páčila najviac.

Klesneme na najnižšie miesto vedúce cez Hincov potok, z ktorého poniže po sútoku s Krupou vzniká rieka Poprad a začíname stúpať. Chodník sa stáva čoraz viac ľadový, takže na jednom mieste neostáva iné, ako vytiahnuť a obuť Kubkovi tzv. nesmeky. Mačky to síce nie sú, ale má to pod celou nohou a funguje to. Kubko je šťastný, lebo kvôli nim domŕzal väčšiu časť túry. Takto bez problémov vyhopkáme k Triganu cez zopár menších ľadových úsekov a potom schádzame dolu v postupujúcej oblačnosti. Pri Heliose sa rozhodnem vyhnúť stánkom a huriavku a tak odbáčame na asfaltovú cestu doprava a popod most a na stanicu sa dostaneme obchvatom cez potok Mlynica a okolo Jazierok lásky (Štrbské rybníky).

Súvisiace články
Sezónna uzávera v TANAPe s novinkami + rozhovor

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …