Predstavenie

Moje liehové variče

02.02.18
Medzi turistické potreby minulého storočia patrí celkom určite aj malý liehový varič Meva. Pražská spoločnosť Meva ho vyrábala v rôznych veľkostiach, či už tie najjednoduchšie, t. j. taký ako je aj tu predstavovaný exemplár, až po pomerne veľké, dvojhorákové. Ja sám si pamätám, ako ho kamarát vláčil na vandre a ako sme si na ňom varili polievky a čaj.

Liehový varič Meva

Predstavovaný varič je veľmi jednoduchý a nezaberie až toľko miesta v batohu, ako by sa mohlo zdať, ba ani ho príliš nezaťaží. Jeho rozmery sú 25 x 13 x 5 cm a váži iba 32 dkg bez náplne. Do odnímateľnej nádržky sa zmestí približne 2 dl liehu. Celá manipulácia prebieha jedným ventilom.

Ako na to: Zakrútime nádržku na teleso variča. Doplníme ju liehom na horenie a uzavrieme zátkou, ktorá má dierku, aby nemohol v nádržke vzniknúť nebezpečný tlak. Pootvoríme ventil a kontrolujeme natekanie liehu do žliabku, ktorý je okolo horáka. Potom ventil zatvoríme a lieh v žliabku zapálime. Počkáme takmer až do vyhorenia a zasa pomaličky otvárame ventil. Lieh, ktorý je v rúrke vedúcej z nádržky sa zohrial a splynoval na liehové výpary a tie sa vznietia a horák krásne horí.

Celý štart trvá asi 15 sekúnd. Intenzitu horenia si regulujeme otváraním ventilu. Po skončení varenia uzavrieme ventil. Počkáme, až varič vychladne, čo netrvá až tak dlho, lieh z nádržky zlejeme do fľaše a je hotovo.

Liehový varič „Vařík“

Druhý liehový varič z mojej zbierky je výrobkom firmy „Dílo“. Je to naozaj veľmi malý a aj veľmi ľahký varič. Jeho rozmery sú okolo 10 x 10 x 5 cm a váha je len 12 dkg. Kľudne si ho šupnete do vrecka bundy a ani nebudete vedieť, že je tam. Ako vidno z fotiek, súčasťou variča je malá 2 dl nádobka, ktorá stačí len tak-tak na uvarenie šálky čaju či dve kávy. Samozrejme, že sa na varič dá dať aj väčšia nádoba, no intenzita horenia je skôr na zohriatie konzervy, ako na varenie.

Mimochodom, intenzita horenia sa nedá nijako regulovať. Ale ako som čítal v jednej recenzii o variči, dokáže v bezvetrí na jednu náplň liehu, čo je asi pol deci, uvariť ¾ l vody v ešuse.

Varič sa skladá zo šiestich častí: - podložka horáka, - horák, - dva nástavce pre nastavenie výšky nádoby nad plameňom plus na vytvorenie akéhosi jednoduchého závetria, - dvojdecová nádobka na varenie s uškami, - pokrievka (možno ju použiť na uhasenie plameňa po skončení varenia).

Varič štartujeme nasledovne: Do horáka nalejeme primerané množstvo liehu. Lieh zapálime a prakticky môžeme začať variť, aby sme využili celú kapacitu horenia. Efekt splynovania liehu nastáva až po takmer dvoch až troch minútach. Pretože po skončení varenia nie je možné lieh zliať, máme len dve možnosti. Pokiaľ zostávame na mieste, lieh iba zahasíme pokrievkou a neskôr ho zasa zapálime. Inak musí lieh vyhorieť až do konca.

Použitý materiál je hliníkový plech. Varič je určený i na použitie pevného liehu. V tom prípade sa vynechá časť „horák“ a pevný lieh sa položí priamo na podložku horáka.

Tento jednoduchý varič bol kedysi veľmi obľúbený najmä u trampov a turistov samotárov. Oslobodzoval od každodenného opakovaného rozkladania ohňa a poskytoval primeraný „komfort“. Neskôr ho nahradil v obľúbenosti jednoduchší varič na pevný lieh, kde odpadli problémy s nosením tekutého liehu. Avšak existujú ešte medzi nami „klasici“, ktorí ho stále používajú a nedajú naň dopustiť.

Obidva, tu uvedené variče sú veľmi citlivé na vietor, ktorý znižuje ich výkon. Je to dané tým, že sa nejedná o tlakové variče, ale splynovanie sa tvorí vo voľnom, neuzavretom priestore.

Moje liehové variče 03/02/18 17:15 11 príspevkov

Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. 25/05/19 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Vizionár Julo Januška bol vizionár. Nie že by mal nejaké celosvetové vízie, to nie, on bol skôr taký náš malý, obecný vizionár. Popravde treba povedať, že Julo bol vlastne kurič. Kurič v horskom hoteli, vzdialenom len asi tak hodinku chôdze od obce. Dostatočne ďaleko na to, aby ho jeho žena Betka nemohla stále kontrolovať a šikanovať, a pritom dosť blízko, aby, ak sa mu zachcelo, a šéf to dovolil, mohol si skočiť domov pozrieť rodinu, či varovať obec pred katastrofami. Lebo Julo videl do budúcnosti celkom jasne, i keď zvyčajne len čierne. 10/05/19 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Divný sen Vlastne to ani žiadny vander nebol. To som si len tak zmyslel, že sa už akosi dlho poflakujem doma, a tak, keď som videl celkom slušnú predpoveď počasia, požiadal som v robote o dovolenku na dva dni a vyrazil som. Naozaj mi v podstate o nič nešlo. Cítil som sa len akýsi usedený a unudený, no a hlavne sa mi žiadalo vypadnúť. Vypadnúť z domu a aspoň trošku sa potúlať po horách a lúkach, posedieť si pri výhľadoch, prespať vonku, dať si v neznámej krčme pivko, prehodiť slovko či dve s krčmárom alebo miestnymi korheľmi a prespať niekde, kde budem môcť celú noc počúvať len hlasy prírody. Máte aj vy niekedy pocit, že už v meste asi nevydržíte? Ja som ho mal práve vtedy. Dcéra ma zaviezla ráno na stanicu do Sudoměříc, tam som nastúpil na vlak a odviezol sa do Vrboviec, kde bola moja vlaková konečná. Vedel som, že domov je to len asi 35 - 40 kilometrov a že ak sa nebudem hnať, bude to fajný relax na dva dni. A tak som vyrazil. 26/04/19 Boro Tomis Príbehy

Túra Vodopády v okolí Liptovských Revúc Jar v roku 2019 začala veľmi suchým a teplým marcom a pokračovala takým istým aprílom. Turisti sa tešili a poľnohospodári bedákali. V máji sa to však vymenilo. Studený a daždivý máj žičil poľnohospodárom, ale trápil turistov. V máji by už bolo treba stúpať aj do vyšších hôr, robiť hrebeňovky, no počasie hovorí nie! dnes Danka Tomášiková Veľká Fatra a Choč
Túra Nýdek – Veľká Čantoryje s deťmi Koncom augusta 2018 má mladšia dcéra Vilma 8 týždňov a za sebou prvý alpský výlet. Staršia dvojročná Dita je už skúsená turistka. O dva týždne na to trávime predĺžený víkend v Mostoch u Jablunkova, hneď za slovenskou hranicou. Po výlete na Girovú a upršanom dni na Trojmedzí má byť opäť pekne, a tak sa rozhodujeme pre turistický výlet na Veľkú Čantoryju (po česky Velká Čantoryje), hraničný vrchol a najvyšší bod Sliezskych Beskýd. včera Andrea Morongová Západné Beskydy, Česko
Recenzia Asolo Magnum GV – ferratové stredne vysoké topánky Hľadanie ideálnej obuvi na turistiku a pridružené aktivity je zložité. Modelov na trhu je veľké množstvo a jeden, ktorým by sa dalo pokryť všetko, je takmer nemožné nájsť. V poslednom čase som si zvykol – ako priblíženie k ideálu univerzality – používať approach polovičky. Za cenu zníženia opory dostanete vzdušnú obuv s výbornou pohyblivosťou, no členok si to môže ľahko odniesť. Ak chcete ponechať výhody approach polovičiek, no trochu zlepšiť oporu, môžete siahnuť po tzv. mid verzii, ktorá má nízky komín. Takouto mid verziou je napr. aj Asolo Magnum GV, ktorý od jari testujem. 17/07/19 Ľubomír Mäkký Obutie

Moje liehové variče 03/02/18 17:15 11 príspevkov
    • Meva, Dílo

• liehové variče

• Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.