Predstavenie

Moje liehové variče

02.02.18
Medzi turistické potreby minulého storočia patrí celkom určite aj malý liehový varič Meva. Pražská spoločnosť Meva ho vyrábala v rôznych veľkostiach, či už tie najjednoduchšie, t. j. taký ako je aj tu predstavovaný exemplár, až po pomerne veľké, dvojhorákové. Ja sám si pamätám, ako ho kamarát vláčil na vandre a ako sme si na ňom varili polievky a čaj.

Liehový varič Meva

Predstavovaný varič je veľmi jednoduchý a nezaberie až toľko miesta v batohu, ako by sa mohlo zdať, ba ani ho príliš nezaťaží. Jeho rozmery sú 25 x 13 x 5 cm a váži iba 32 dkg bez náplne. Do odnímateľnej nádržky sa zmestí približne 2 dl liehu. Celá manipulácia prebieha jedným ventilom.

Ako na to: Zakrútime nádržku na teleso variča. Doplníme ju liehom na horenie a uzavrieme zátkou, ktorá má dierku, aby nemohol v nádržke vzniknúť nebezpečný tlak. Pootvoríme ventil a kontrolujeme natekanie liehu do žliabku, ktorý je okolo horáka. Potom ventil zatvoríme a lieh v žliabku zapálime. Počkáme takmer až do vyhorenia a zasa pomaličky otvárame ventil. Lieh, ktorý je v rúrke vedúcej z nádržky sa zohrial a splynoval na liehové výpary a tie sa vznietia a horák krásne horí.

Celý štart trvá asi 15 sekúnd. Intenzitu horenia si regulujeme otváraním ventilu. Po skončení varenia uzavrieme ventil. Počkáme, až varič vychladne, čo netrvá až tak dlho, lieh z nádržky zlejeme do fľaše a je hotovo.

Liehový varič „Vařík“

Druhý liehový varič z mojej zbierky je výrobkom firmy „Dílo“. Je to naozaj veľmi malý a aj veľmi ľahký varič. Jeho rozmery sú okolo 10 x 10 x 5 cm a váha je len 12 dkg. Kľudne si ho šupnete do vrecka bundy a ani nebudete vedieť, že je tam. Ako vidno z fotiek, súčasťou variča je malá 2 dl nádobka, ktorá stačí len tak-tak na uvarenie šálky čaju či dve kávy. Samozrejme, že sa na varič dá dať aj väčšia nádoba, no intenzita horenia je skôr na zohriatie konzervy, ako na varenie.

Mimochodom, intenzita horenia sa nedá nijako regulovať. Ale ako som čítal v jednej recenzii o variči, dokáže v bezvetrí na jednu náplň liehu, čo je asi pol deci, uvariť ¾ l vody v ešuse.

Varič sa skladá zo šiestich častí: - podložka horáka, - horák, - dva nástavce pre nastavenie výšky nádoby nad plameňom plus na vytvorenie akéhosi jednoduchého závetria, - dvojdecová nádobka na varenie s uškami, - pokrievka (možno ju použiť na uhasenie plameňa po skončení varenia).

Varič štartujeme nasledovne: Do horáka nalejeme primerané množstvo liehu. Lieh zapálime a prakticky môžeme začať variť, aby sme využili celú kapacitu horenia. Efekt splynovania liehu nastáva až po takmer dvoch až troch minútach. Pretože po skončení varenia nie je možné lieh zliať, máme len dve možnosti. Pokiaľ zostávame na mieste, lieh iba zahasíme pokrievkou a neskôr ho zasa zapálime. Inak musí lieh vyhorieť až do konca.

Použitý materiál je hliníkový plech. Varič je určený i na použitie pevného liehu. V tom prípade sa vynechá časť „horák“ a pevný lieh sa položí priamo na podložku horáka.

Tento jednoduchý varič bol kedysi veľmi obľúbený najmä u trampov a turistov samotárov. Oslobodzoval od každodenného opakovaného rozkladania ohňa a poskytoval primeraný „komfort“. Neskôr ho nahradil v obľúbenosti jednoduchší varič na pevný lieh, kde odpadli problémy s nosením tekutého liehu. Avšak existujú ešte medzi nami „klasici“, ktorí ho stále používajú a nedajú naň dopustiť.

Obidva, tu uvedené variče sú veľmi citlivé na vietor, ktorý znižuje ich výkon. Je to dané tým, že sa nejedná o tlakové variče, ale splynovanie sa tvorí vo voľnom, neuzavretom priestore.

Moje liehové variče 03/02/18 17:15 11 príspevkov

Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka. 12/10/19 Boro Tomis Správy
Rada Čo má perie, všetko letí – detailne o páperovej výbave Používanie peria pri výrobe outdoorového vybavenia je dlhodobou záležitosťou. Perie spolu s kožušinou tvorilo základ pre vybavenie polárnikov, horolezcov a iných výprav do krajín mrazu a snehu. Dodnes je perie najlepšou „výplňou“ teplého oblečenia, ale hlavne spacích vakov, kde zabezpečuje dostatok izolácie (tepla) i pri najextrémnejších podmienkach. Orientovať sa v tom, aké perie tvorí náplň vášho spacáka, či oblečenia, by mohol pomôcť môj text. Rovnako by vám mohol pomôcť pri výbere či nákupe nového vybavenia. 31/07/19 Boro Tomis Začíname
Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. 25/05/19 Boro Tomis Príbehy

Túra Roháče – Baníkov a Tri kopy Letné horúčavy pominuli a s nimi aj búrky na horách, ktoré v auguste hrozili takmer každodenne. Na prvý septembrový týždeň predpovede hlásili stabilné slnečné počasie, ale už v piatok mal opäť od západu prechádzať front. Našťastie, keď má človek za šéfa turisticky naladeného človeka, nie je problém uvoľniť sa aj v pracovný deň. Nakoniec si voľno vybavil aj samotný šéf a operatívne sme sa dohodli na štvrtok. dnes Michal Bukvai Západné Tatry
Túra Glarnské Alpy – ku Spitzmeilenhütte Nechce sa mi tomu veriť. Je pol jedenástej v noci a vonku v tme neustále prší. Pritom predpoveď počasia na zajtra jasne hovorí o modrej oblohe a veľmi príjemných teplotách na túto časť roka. Spoľahnúť sa na serióznosť švajčiarskych meteorológov? Skúsim. Nachystám si veci do hôr. Láka ma to tam. Zažil som totiž Alpabfahrt v obci Mels. Slávnostný jesenný návrat dobytka z letných pastvín. Trvá to zvyčajne tri víkendy. Cez dve desiatky slávnostné vyzdobených stád si majitelia rozoberú do svojich maštalí. Výzdobu hocktorej kravičky by závidela aj nejedna krojovaná nevesta. Je to aj divácky zaujímavé divadlo. No svedčí to aj o rozsiahlosti priestorov, ktoré salaše (Alp) pre svoju činnosť potrebujú. A táto oblasť je mojím cieľom. Terén pod vrchom Spitzmeilen a tam položená chata Spitzmeilenhütte. včera Vladimír Mikuš Svet
Pozvánka Festival Cestou necestou chystá šnúru v 21 mestách S jeseňou prichádza tradične aj nová šnúra festivalu Cestou necestou, tentokrát až 21 mestách SR, od 16.10. do 28.11.2019. Najväčšie podujatie sa bude konať od 8.-10.11.2019 v bratislavskom DK Ružinov, kedy je pripravených 50 prednášok v troch sálach. Témy sú pestré, skialp, vysokohorská turistika, paragliding, bicykle, plavby či stopovanie cez najrôznejšie krajiny. 21/10/19 Redakcia Festivaly a premietania

Moje liehové variče 03/02/18 17:15 11 príspevkov
    • Meva, Dílo

• liehové variče

• Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.